img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Tøff i trynet!
PRØVEKJØRT: BMW M440i xDrive Coupé er en bil du vil kjøre, kjøre og atter kjøre.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021

BMW M440i xDrive Coupé er en fantastisk bil. Unnskyld at jeg starter med konklusjonen. Men la oss aller først ta for oss «elefanten i rommet».

Ja, 4-serien har fått ny front. Den nye grillen må være det dristigste designmessige grepet BMW har gjort siden de slapp Chris Bangle løs på 7-serie for 20 år siden.

«Alle» som har et forhold til BMW har en oppfatning om det nye trynet. Smak skal man ikke ha for sterke oppfatninger om, for den er delt, men jeg vil driste meg til å si at jeg synes at fronten på ingen måte gjør skam på bilen. Tvert imot tilfører den BMW-en nye verdier. Enda mer karakter.

Så kan det legges til at plasseringen av et registreringsskilt midt inne i herligheten ødelegger en del av det visuelle inntrykket. Akkurat det fungerer nok for eksempel bedre i USA, hvor bilene som regel ikke har noe skilt fremme lenger.

Jeg vil også påstå at grillen ser penere ut i virkeligheten enn på bilder. Resten av designet kan etter min oppfatning ikke karakteriseres på en annen måte enn «nydelig». BMW kan lagre coupeer, lekre coupeer, noe historien har vist gang på gang. Linjene er lagt perfekt. Det er en bil du parkerer, går noen meter, og uten unntak snur deg for å se på før du går videre.

Men det er ikke bare innpakningen som er flott. Det er som kjent de indre verdiene som teller. I så måte leverer M440i Coupé til de grader varene. BMWs tre-liters rekkeseksere er deilige. Du finner ikke noe mer kultivert, med et herlig brummende lydbilde i bunnen.

Du får ingen overraskelser når du kjører bilen. Den er kontant og skriker etter svingete og tørre småveier (og sommerdekk - det får bli en annen gang).

367 svært disiplinerte hester, som venter på klarsignal fra føreren før de traver avgårde i full fart. Krefter er det nok av, selv om dette blir litt M light i forhold til spinnville M3/M4. 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Vel så viktigere er det at all kraften er tilgjengelig nærmest uansett hastighet. Trykk gassen hardt inn - og bilen går som et uvær.

M440i er «passe» stiv. Mitt første møte med M3 for en del år siden ga meg én aha-opplevelse. Jeg kunne telle hver avløpskum mot midten når jeg kjørte i venstrefila på E18 mellom Sandvika og Oslo. Dunk. Dunk. Dunk. Slik er det ikke her.

Light-utgaven jeg har kjørt nå, kan lett kjøres på langtur uten klager fra noen (med mindre du har plassert dem i baksetet, for der er det trangt). Det er en bil du finner et påskudd for å kjøre.

Jeg hadde for eksempel ingenting å gjøre i Arendal en sur vinterdag, men tok en impulstur en lørdag, bare for å få sekstimers kvalitetstid bak rattet i en fantastisk bil.

Jeg ser for meg en scene i en bilutleieskranke på flyplassen i München. Spenningen før man får vite hva slags bil man skal kjøre de neste dagene. «Det blir dessverre en to-dørs bil på deg. Vi har ikke noe annet tilgjengelig». Og overrekkelsen av nøkkelen til M440i, for en glede. Det må være den ultimate bil i landet hvor du kan gi full gass, uten å risikere verken førerkort eller kost og losji på myndighetenes regning.

Men M440i er også en bil som ikke inviterer til lovbrudd hver gang du er ute med den. Den prøver ikke å lokke deg i en felle. Du må aktivt gjøre grep for å være «bajas» i bilen, men den er med på alt du ber den om, en lydig tysker.

Det er noe av det fineste med BMW-en. Allsidigheten. Kompromisset mellom sport og komfort.

Det er grunn til å takke BMW for at de fortsatt lager M-modeller. Ikke minst i Norge, hvor det virker som om alle biler uten ledning er uaktuelle for de fleste, er det usedvanlig friske pust. Alt må ikke være fornuft.  Gi meg følelsene. De autofile følelsene en M gir.

PS: Du finner alle den «kjedelige» informasjonen i faktarammen. Som forbruk. Who cares? (men jeg klokket inn 0,75 liter på mila på min langtur), bagasjerom (større enn i de fleste sportsbiler) og pris (1,1 millioner kroner, fullt utstyrt, verdt hver krone!).

Vi mener: BMW M440i xDrive Coupé er valget når du lar følelsene styre. Eleganse og sportslighet. Løp og kjøp!

BMW M440i xDrive Coupé
Motor: 2998 ccm R6, bensin
Effekt/moment: 374 hk/500 Nm
Drivlinje: 8A/firehjulsdrift
0-100 km/t: 4,5 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO2/NOx:  173 gram/9,1 mg
Mål LxBxH: 477/185/139
Akselavstand: 285
Bakkeklaring: 129
Bagasjerom: 440
Egenvekt: 1.740 kg
Tilhengervekt: 1.800 kg
Euro NCAP 5 stjerner
Garanti, bil 5 år/200 000 km
Pris fra: 867.200
Pris testbil: 1.086.450
Miljøklasse F

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer