img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Toyotas tøffe utbanist
Aygo er Toyotaen som etter 16 år har vokst seg større og ikke minst mye tøffere. Inn i tredje generasjon byttes liten x ut med stor X, og plutselig hører Aygo hjemme blant de små crossoverbilene.

Ved å legge på lenden fra 3,47 til 3,70 meter, øke bredden hele 12 centimeter til 1,74 meter og strekke høyden til 1,53 meter, befinner plutselig Aygo (utledet av i-go) seg i grenselandet mellom den såkalte A- og B-klassen. Å legge på akselavstanden med 9,0 centimeter øker også plassen i baksetet betydelig. 60 liter større bagasjerom (269 til 1360 liter) skader heller ikke.

Veksten har sin naturlige forklaring, og det ligger naturligvis penger i bunnen når Aygo skal forklares og forsvares i et stadig mer urbant Europa.

Vi fikk en forsmak på denne bilen gjennom Aygi X Prologue som ble vist i mars.

Delte med Peugeot og Citroën
Liten bil betyr liten fortjeneste per bil. Selv om små biler koster omtrent like mye å utvikle og selge som større biler, er betalingsvilligheten mindre. Dette kompenseres med høyere volum og gjerne samarbeid på tvers av merker for å ha noen å dele kostnadene med.

Sånn startet småbilsamarbeidet mellom PSA og Toyota hvor bilen het C1 hos Citroën og 107 i første generasjon og 108 i andre generasjon hos Peugeot. Selv om bilene så ganske forskjellig ut, var de like under skallet og utviklet i Europa. Produksjonen av de tre tok Toyota seg av i Kolin i Tsjekkia.

Går videre alene
I tredje generasjon går Toyota videre alene og bygger bilen over deler av den tekniske lesten til storebror Yaris.

Ved å gi den lille tassen SUV-aner, spenstige fargevalg (fire grunnfarger å velge mellom), tøffe skjermbuer samt lesse på med hyllevareutstyr som premium lydanlegg, inntil 18 tommer store hjul, automatgir (CVT), adaptiv cruisekontroll og stort stoff-soltak i tilvalgspakken, er det lettere å nå fram til kunder som villig vekk betaler litt mer uten at det går på bekostning av bymessig framkommelighet og parkeringsegenskaper.

Én motor – kun bensin
Samtidig innser Toyota at det er minst én bilgenerasjon fram før små elbiler utkonkurrerer små fossilbiler sørover i Europa. Derfor beholder Toyota den tresylindrede én-literen på 72 hk som verken har fordyrende turbo eller hybridteknologi.

Aygo fortsetter altså som en tvers gjennom bensinbil som tar seg til 100 km/t på 15,6 sekunder med 5-trinns manuell girkasse og som holder grei motorveifart inntil 158 km/t.

Yaris-plattformen
Bruk av Yaris-plattformen og større krav til sikkerhet har økt vekten med 100 kg på enkleste variant og hele 150 kg på toppmodellen. Derfor synker ikke forbruket med mer enn 0,02 liter per mil, altså fra 0,49 til 0,47 liter per mil, hvilket betyr 107 gram CO2/km i utslipp.

Jeg pekte innledningsvis på Aygos viktige posisjon som småbil i Europa med årlige salgstall tett oppunder 100.000 de fleste av årene siden lanseringen i 2005.

I Norge derimot ser situasjonen langt vanskeligere ut. Der har markedet for de minste bilene skrumpet fra 3,5 prosent av det totale personbilvolumet til rett over 1,5 prosent i år. Men enda verre for Aygo: 94,4 prosent av de minste bilene leveres med elmotor så som Fiat 500, Skoda Citigo, Seat Mii og VW Up.

Aygo X lanseres tidlig i 2022. Pris i Norge er ikke klar ennå.

Toyota Aygo X  
Motor: 998 ccm, R3, bensin
Effekt/moment: 72 hk/93 Nm
Drivlinje: 5M/CVT, forhjulsdrift
0-100 km/t: 15,6 - 15,5 sek
Toppfart: 158 - 151 km/t
Forbruk: 0,47 - 0,49 l/mil
CO2: 107 - 110 g/km
Mål LxBxH: 370/174/153 cm
Akselavstand: 243 cm
Bagasjerom: 269 - 829 liter 
Egenvekt: 940 - 1015 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Euro NCAP: Ikke testet
Garanti: 5 år/200 000 km
Pris fra: Ikke klar
Miljøklasse: D

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer