Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 4-2021. Ville du kjøpt en stor, klassisk sedan som foreløpig bare kan tankes på Høvik utenfor Oslo, selv om den er avgifts- og momsfri og kan kjøre i kollektivfeltene i rushtrafikken uten passasjer? Toyota håper at i hvert fall 100 nordmenn gjør det, altså velger å satse på nylig lanserte og totalt fornyet Mirai. Vel, kjøpe blir kanskje ikke så lett. I så fall må du insistere, ifølge Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef. Så selv om prisen er satt ned fra rett over 600.000 kroner for utgående Mirai, til 540.000 kroner for rimeligste variant (volummodellen, om det går an å bruke uttrykket om et nisjeprodukt, koster fortsatt 600.000 kroner), er det leasingmarkedet Toyota satser på med startleie på 90.000 kroner og 5544 kroner i måneden for tre års bruk begrenset til 45.000 kjørte kilometer. TO TANKER I HODET Toyota er blant hydrogenpionerene og mener fortsatt at brenselcelle/hydrogenbiler vil være et realistisk utslippsfritt alternativ i mange land ved siden av batterielektriske biler. Så mens konkurrenter snakket og kalkulerte, kom Toyota med sin første hydrogenbil i 2015, kun få år etter Hyundai og deres ix35. Per i dag er Toyota Mirai den mest valgte hydrogenmodellen i Norge. Nå har Toyota skiftet ut den ganske så spesielle første generasjons-Mirai med en større og mye lekrere modell som i tillegg til lavere pris også yter mer, har fått bedre rekkevidde og bedre komfort. KLASSISK SEDAN Det første jeg legger merke til, er hvor stor Mirai er blitt utvendig, nå hele 4,98 meter lang og ni centimeter lengre enn forgjengeren. Samtidig er den 6,5 cm lavere med maksimal høyde på 1,47 meter. Alt dette for at bilen skal se tøffere og mer sportslig ut. (saken fortsetter) LAV TAKHØYDE Dette overrasker i en bil som er lengre enn Mercedes E-klasse, og at jeg sammenliknet med E-klasse er ikke tilfeldig, for Toyota har pekt på taxinæringen som en høyaktuell kunde til denne bilen. Nye Mirai har plass til fem ombord, mens forgjengeren kun var registrert for fire. Men en stor tunnel gjennom hele kupeen gjør midten i baksetet til en nødsitteplass. TRE HYDROGENTANKER Selve brenselcellen yter 174 hk og befinner seg sammen med bilens driftsstyresystemer under panseret. Toyota gjør et betydelig nummer av at Mirais tretrinns luftrensesystem slipper renere luft ut enn den som tas inn. Selvfølgelig er slikt viktig i byer med betydelig forurensing slik luften kan være i en del norske byer om vinteren, men Toyota er blant de første til å bruke dette i markedsføring. STØYER LITE (saken fortsetter)
Ny Mirai har kun én hydrogenkonkurrent: Hyundai Nexo. SUV-en Nexo og Mirai har nå omtrent samme rekkevidde. Olsen legger ikke skjul på at en hydrogendrevet SUV ville vært bra i Norge. RASK NOK Til tross for enda bedre incentiver enn elbilene, som eksempelvis fritak for moms og engangsavgift fram til 2025 og fri tilgang til kollektivfeltene uten passasjer i rushperiodene, er drivstoffkostnadene høyere for hydrogenbiler. Hynion, som eneste leverandør, tar 108 kroner per kilo tanket hydrogen. Toyota oppgir Mirais hydrogenforbruk til å ligge mellom 0,8 og 0,9 kg per 100 km kjøring. Selv endte jeg på 1,05 kg, men om forbruket regnes slik at én kg holder til 100 kilometer, så blir milprisen 10,80 kroner, hvilket er identisk med drivstoffkostnadene til en stor dieselbil som klarer seg med 0,7 liter/mil når dieselen normalprises til 15 kroner per liter. Dette er hydrogenbilene som er tatt til Norge de siste 15 årene:
VI SYNES
OBS!
|