Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021. Med 184 hk fra en to-liter, 225/45 på 19 tommer store felger, Gazoo Racing-emblem godt synlig på hekkluka, svart taktrekk og spesielt tilpassede seter, oser det litt mer sportslighet av C-HR, kompaktbilen Toyota gjerne vil skal framstå som SUV fordi den er 1,56 meter høy og konstruert mer for å sette seg inn enn ned i. GR-emblemet alene gjør ingen sportsbil ut av C-HR, men de små designgrepene forlenger i det minste livet til en bilmodell som i utgangspunktet er på hell etter seks år og nær 12.000 solgte eksemplarer i Norge. Så populær har C-HR vært for Toyota, at bare Rav4 og Yaris har solgt bedre i perioden. Toyota har i C-HRs livssyklus gjort minimale endringer med det spesielle utseendet, og fortsatt er utsikten fra baksetet omtrent som å se ut gjennom skyteskåret på en kanonstilling. Så GR-pakken gjør bilen først og fremst tøffere for dem som tilbringer tiden bak rattet og i passasjersetet foran. Med unntak av innstegsmodellpakken, kan C-HR-kjøperne velge mellom 1,8/122 hk og 2,0 liter/184 hk. Jeg er ikke i tvil om motorvalget. Den største motoren, den er naturligvis hybrid som de fleste andre motorpakker fra Toyota, løfter bilens underholdningsverdi. Men akkurat det ser ikke ut til å bite på C-HR-kundene, som så langt har valgt motor med lommeboka, hvilket betyr at panseret på ni av ti C-HR skjuler den minste kraftpakken. Tidligere kunne C-HR kjøpes med vanlig bensinmotor og firehjulsdrift. Den kombinasjonen er for lengst historie, og hybrid 4x4-løsning á la Prius eller Rav4 står ikke på C-HR-programmet. GR-pakken til den minste motoren koster 21.800 kroner og er neppe verdt prisen, mens pristillegget med største motor ikke er høyere enn 11.900 kroner og verdt hver krone. VI SYNES
OBS!
|