img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Diesel og ladbart
PRØVEKJØRT: Prisen du betaler for å spare 223.000 kroner er 155 liter mindre bagasjerom. Velkommen til Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.

Dieselladehybride Mercedes GLC har kort elektrisk rekkevidde, men bruker likevel så lite diesel at det knapt er noe poeng i å lade den. Mer om dette litt senere.

Av de 32 modellene Mercedes-Benz tilbyr i Norge, er GLC tredje mest kjøpte i årets fem første måneder, men GLC står likevel bare for 6,7 prosent av det samlede Mercedes-salget, ifølge tall fra OFV.

Forklaringen ligger i det høye volumet av EQC, som uten tvil er familiebilfavoritten hos dem som vil ha en Mercedes-Benz, og det er for tiden så mange at modellen inntar sjetteplassen på årets registreringsstatistikk. Om det skulle ha gått huset forbi, så er EQC el-varianten av GLC.

VALGMULIGHETENE
For dem som sverger til det kjekke i å kunne veksle mellom strøm og fossilt drivstoff i GLC, står nå dieselhybriden for drøyt halvparten av hybridsalget, til tross for 60.000 kroner høyere inngangsbillett. Men sammenliknet med like motorkraftige GLC 400d, er besparelsen hele 223.000 kroner. Akkurat det er kanskje viktigst i bilvalget.

Der det trengs et skikkelig trekkdyr på gården, skal det godt gjøres å ikke seriøst vurdere en dieselhybrid framfor bensinelektrisk. Det er her GLC 300de med firehjulsdrift og gjerne AMG-utstyrspakket, gjør nytten.

PÅ HELL
At dagens GLC, som i 2016 tok over etter GLK, er på hell merkes først og fremst på den langt fra optimale batteripakkingen, den elektriske rekkevidden og instrumenteringen. Mercedes har gjort så godt det lar seg gjøre å pakke batteriet på en plattform utilpasset store batteripakker, men likevel forsvinner 155 liter av bagasjerommet sammenliknet med fossilvariantene, og med en forhøyning i bagasjeromsgulvet som umuliggjør å laste tunge kolli rett inn.

(saken fortsetter)

El-rekkevidde oppgitt til 40-45 km – som vi riktignok i test noterte til 50,3 km – holder ikke når de beste, hvor en annen Mercedes-modell er en av dem, klarer fra 70 til oppunder 100 ladekilometer. Kort el-rekkevidde gjør aktiv bruk av ladekabelen mindre realistisk.

RÅSTERK
306 hk og hele 700 Nm i dreiemoment gjør GLC råsterk og ikke minst rask, med 6,2 sekunder på stoppeklokka til 100 km/t. Luftfjæringen løfter komforten opp til følelsen av å sitte på en sky og se ned på brolegging og trikkeskinner. Og med lyd signert Burmester, er det bare å finne fram til favorittene.

Med forrige Mercedes-generasjon instrumentering og skjermdesign midt i synsfeltet, er det lett å tenke seg at GLCs hovedkunder hører hjemme blant sølvgenerasjonen og ikke bryr seg like mye som yngre med å mase om «Hey Mercedes» for å få bilen til å utføre kommunikasjonskommandoer, men synes det fortsatt er kjekt med knapper bygd for å vare et helt Mercedes-liv når klimaanlegg og andre, viktige funksjoner må endres.

GOD DØRLYD
Men de to berøringsplatene på rattet som jeg i mange år har elsket er heldigvis der sammen med den sære girhendelen på det lille rattet, setenes gode sidestøtte, forlengbar setepute og den gode lyden når dørene lukkes. Kjøling i setene og headupdisplay var det aldri plass til innenfor rammen av tilvalgsutstyr priset til drøyt 200.000 kroner, som drar kundeprisen godt over 900.000 kroner.

VI SYNES
Flott og råsterk ladehybrid som likevel er sjanseløs i priskonkurransen med enda sterkere nullutslippsbilen EQC.

Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in
Motor: 1950 ccm, R4, turbo diesel
Effekt/moment: 194 hk - 350 Nm
Elmotor: 122 hk - 440 Nm
Samlet effekt: 306 hk - 700 Nm
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Batteri: 13,5 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test: 40,0 - 45,0 km/50,3 km
Forbruk: 0,18 l/mil*
Forbruk tomt batteri/test: 0,58 l/mil
CO2 47 g/km*
NOx: 37 mg/km*
Mål LxBxH: 466/189/164 cm
Akselavstand: 287 cm
Bakkeklaring: 18,1 cm**
Bagasjerom: 395 - 1445 liter
Egenvekt: 2050 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Euro NCAP B
Pris fra: Kr. 696.000
Pris testbil: Kr. 914.986
Garanti: 5 år/100 000 km
Miljøklasse: 5 Stjerner (2015)
* NEDC-verdier. ** Luftfjæring - variabel

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer