Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Katastrofal krasjtest for Renault og Dacia Euro NCAP har publisert resultatene fra årets siste kollisjonstest. Resultatene er katastrofalt dårlige for Renault og deres billigmerke Dacia. |
||||||||||||||||
Vi er vant med at de fleste moderne biler oppnår fem stjerner, og det gjør også de fleste bilene i denne testen. De maksimale fem stjerner oppnås i denne runden av følgende modeller:
Så er det to nye elbiler som oppnår nest høyeste score med fire stjerner – Fiat 500e og MG Marvel R. – Bravo til disse produsentene som gir kundene et sikkerhetsnivå de forventer å finne i moderne biler. Resultatene viser at sikkerhet har med ingeniørkunst å gjøre og er uavhengig av type drivlinje, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP. Etterspørselen av elbiler øker nå betraktelig i hele Europa, og dermed trigges produsentene til å tilby modeller i alle prisklasser. Renault var tidlig ute i massemarkedet med Zoe som ble lansert i 2013, og da bilen fikk en facelift i 2020 fikk den bedre batterikapasitet og noe enklere lademuligheter. Men det som ikke ble oppgradert var ifølge Euro NCAP bilens sikkerhetsnivå. Tvert imot – den setemonterte kollisjonsputen som tidligere beskyttet hode og brystkasse er erstattet med en mindre effektiv pute som kun dekker brystet, noe som gir lavere beskyttelsesgrad enn i forgjengeren. Nye Zoe oppnår dårligere resultat i kollisjoner generelt, beskytter fotgjengere mindre og mangler viktige hjelpemidler for å unngå kollisjoner. Dermed oppnår den ikke en eneste stjerne i testen. Stort bedre går det ikke med modellen som markedsføres som Europas rimeligste elbil – Dacia Spring. Denne oppnår kun én stjerne i testen. Testresultatene er direkte problematiske med fare for livstruende skader for førerens bryst og baksetepassasjerenes hoder i en frontkollisjon og marginal brystbeskyttelse i sidekollisjon, sier Euro NVAP i sin pressemelding. – Renault har vært synonymt med sikkerhet, og Laguna var første bil som oppnådde fem stjerner da den ble testet i 2001. Men de siste resultatene for Zoe og Spring er direkte skadelige for gruppens overgang til elbiler, sier Michiel van Ratingen. – Ikke bare mangler disse bilene viktig sikkerhetsutstyr for å unngå kollisjoner, men sikkerheten for de om bord er også dårligere enn for noen andre biler vi har testet de siste årene, konkluderer generalsekretæren.
|