Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er bare å glede seg. Renault Mégane E-Tech har det meste som skal til for å bli en elektrisk kompaktbilstorselger dersom Renault er i stand til å levere de volum som Norge ber om. Og volum betyr ifølge markedssjef Roger Andersen 2500 biler i år med et par hundre biler før sommerferien og resten i andre halvår. Med lengde på 4,21 meter hører E-Tech hjemme i C-klassen, det vil si at den er en typisk kompaktbil/crossover i konkurranse med VW ID.3, Cupra Born, MG ZS, Hyundai Kona, Kia e-Soul, Peugeot e-2008 og Citroën e-C4. Selv om sistnevnte er en god del større utvendig, befinner de fleste av dem seg i prisnivået mellom 300.000 og 400.000 kroner. Byr på kjøreglede Men Mégane E-Tech byr på kjøreglede få av konkurrentene kan matche. Styringen med de korte rattutslagene og den gode tilbakemeldingen får meg umiddelbart til å tenke på Ford Focus som klasseledende på kjøreunderholdning blant folkelige kompaktbiler. 220 hk og ganske kraftig regenerering åpner for muligheten til engasjert kjøring ved bruk av én pedal om blikket bare løftes langt nok fram og veien innbyr til det. Fordi bilen ikke har aktivt chassis, påvirker sportsknappen først og fremst gassresponsen. (saken fortsetter) 130 mot 220 hk Men med kun 25.000 kroner i pristillegg for 90 hk kraftigere motor og all kjøregledene som ligger i ekstra effekt ved at vekten knapt øker, så er 20 km tapt rekkevidde knapt noe å bry seg om. 450 km holder for de fleste. Se data og priser for de ulike variantene i vår nybilbase Rask ladefart betyr mer enn lang rekkevidde. Her oppgir Renault 130 kW, men den reelle farten, altså hvor lang tid det i praksis tar å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet, må jeg får komme tilbake til når bilen befinner seg i Norge. 440 liter og trekker tilhenger Det eneste jeg savner i bagasjeromsavdelingen er toetasjes gulv for å gi lasteflate på samme nivå når bakseteryggene legges ned. E-Tech har heller ikke skiluke, men laster på taket og kan trekke tilhenger på inntil 900 kg. Lillebror til Nissan Ariya Mégane E-Tech bryter ikke nytt land, men jeg tror det vil være ganske stor enighet om et ganske flott design. Innfelte dørhåndtak a la Tesla Model 3 mener jeg er mer en motegreie enn spesielt funksjonelt, særlig om vinteren. (saken fortsetter) Skjermbasert speil Generelt synes jeg ikke løsningen fungerer bedre enn konvensjonelle speil, med unntak i Mégane E-Tech hvor videospeilet gir et godt bilde av hva som befinner seg bak bilen, mens bilens utforming gjør at det tradisjonelle speilet blir som å titte ut av skyteskåret på en tilårskommen kanonstilling. Skinn kontra stoff Vel, skinn er kaldt å sette seg inn i om vinteren og ikke minst varmt om sommeren. Dessuten opplevde jeg faktisk stoffsetene som bedre å sitte i, og lydanlegget i Techno var bra nok. Knapt hjulstøy Men ved fravær av en lyd, dukker andre opp som i dette tilfellet sus fra speil/dører. Ikke spesielt generende, men hørbart.
|