img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Ferrari blomstrer i Norge
Det har vært kjent at den danske Ferrari- og Maserati-importøren Formula Automobile har gått inn og kjøpt opp 2/3 av gamle AutoXo Sport. At de mener alvor, fikk vi se da den nye forretningen ble offisielt åpnet.

Med en festmiddag for nesten 100 viktige Ferrari-kunder (finnes det så mange?) er den nye norske Ferrari-forhandleren endelig i gang. 

De har utvidet lokalene i det samme bygget hvor AutoXo Sport har holdt til, ved Billingstad utenfor Oslo. De har utvidet teamet, med blant annet ny daglig leder. Og de har utvidet ambisjonene merkbart.

Rune F. Brath er daglig leder, med bakgrunn fra Toyota og, nå sist, Lexus. 

Selvfølgelig er det forskjell på en Toyota og en Ferrari, men her er det nok mye mer det dreier seg om. Og er det noe Toyotafolk klart har vist, er det at de har peiling på kundebehandling og bygging av lojalitet – vesentlige elementer i dette bildet.

Det er jo dessuten for lengst slutt på at Ferrari betraktes som en bil. Merket forteller om et luksusprodukt på linje med de som leveres fra Kering, LVMH, Richemont og de store motehusene.

Du ser det på regnskapene også. Mens bilfabrikkene er svært fornøyde hvis de er på oversiden av fem og kanskje nærmer seg ti prosent driftsmargin, ligger Ferrari sammen med de store luksusleverandørene der oppe på 20-tallet.

Rune Brath forklarte det egentlig indirekte selv.

Det var snakk om den nye Ikon-serien, spesialbygde biler i minimale opplag som nesten er garantert å øke i verdi med tiden. Dette er biler som egentlig blir «fordelt» mellom de han kaller Ferraris topp-kunder.

Og så har vi biler i litt mindre begrenset opplag der også VIP kundene har anledning til å sette seg på listen.

Plassen i hierarkiet er selvfølgelig betinget av hvor mange Ferrarier du har kjøpt og har i garasjen. For det siste punktet er viktig. Hvis Maranello først får følelsen av at du kjøper bare for å tjene penger på å selge bilen ganske raskt, mister du fort din plass på klatrestigen.

Brath sier at det finnes to toppkunder i Norge og kanskje et dusin VIP-kunder. Flere av dem er på vei til å kvalifisere seg som topper.

(saken fortsetter)

Da den nye bilforretningen åpnet, hadde de fått hjem et utvalg biler som du ikke hadde sett maken til om du hadde tatt observatørplass utenfor hovedporten på fabrikken en hel uke en gang.

Bare bruktbilavdelingen (Pre-Owned heter det her) får det jo til å krible – dersom du syns Ferrari eller italiensk er stas.

Jeg tror de hadde alt av det som produseres (to Roma står forresten klare til utlevering, sensasjonelt nok er de foreløpig uten kunder).

Et stort utvalg av biler fra de siste 20 årene fantes blant de brukte – alle med ganske solide globale Ferrari-garantier. For å minne om Formel 1 hadde de fått opp 2017-bilen til Kimi Räikkönen. Og så var det noen skikkelige klassikere da – F40 er vel blant mine favoritter.

Men så var det to som skulle teppeavtrekkes også. 

(saken fortsetter)

Den første var en 812 Competizione – den nest villeste av 812-modellene. Den villeste er Competizione Aperta som det skal bygges bare 599 av. Den vi så skal bygges i 999 eksemplarer.

Bilen er en skikkelig og ærlig frontmotor superbil uten noe tøv som en turbo eller to, og med en motor som gjør 9500 omdreininger. 

Dette er et typisk eksempel på det Enrico Galliera kaller «versione speciale». 

Han er Ferraris marketingsjef og var til stede ved åpningsfesten. Jeg lurer på hvor mange norske VIP-kunder han måtte skuffe under middagen – det er i realiteten hans jobb å fordele de spesielle bilene på kundene. Det vil alltid være et par tusen av dem som føler seg snytt fordi de ikke vant i trekningen denne gangen.

812 Competizione er nettopp en slik bil som Ferrari er spesialist på, og som sikkert har vanvittige marginer, for når man ser etter er de ikke SÅ forskjellige fra seriemodellen. Biler av typen: Se vår nye superbil, men du får ikke kjøpt den for den er allerede solgt.

Det skjedde med denne i mai i fjor. Nå først begynner utleveringene, slik at den som sto på Billingstad må være en av de tidligst produserte. Den skulle ikke ende opp i Norge.

Den siste avdukingen var enda mer spesiell. Ferrari har startet sin Icona-serie, svært eksklusiv og samtidig skal bilene være litt nostalgiske. De skal minne oss om Ferraris gloriøse fortid.  Det startet med Monza som en- eller to-seter. En av dem besøkte oss forresten under Oslo Motor Show i fjor

(saken fortsetter)

Men nå fikk en utvalgt del av Norge ta del i det tredje ikonet

Det ble egentlig introdusert på Mugello i november, det var finale i et av Ferraris Challenge løp (som er begrenset til VIP- og topp-kunder – svært ofte med ganske tvilsomme kjøreegenskaper) og det er denne typer debuter som åpenbart gjør det spesielt å høre til familien.

Bilen ble døpt Daytona, og her gjelder det å holde tunga rett i munnen når man skal dra bakgrunnen.

Skikkelige anorakker vil umiddelbart tenke på 365GTB/4 coupe eller GTS/4 Spider fra det sene seksti- eller tidlige sytti-tallet. Men jeg tror at selv om de ble utstyrt med  Daytona-betegnelsen var det aldri fabrikkens offisielle navn.

Så bilen må nok nøye seg med å være oppkalt etter 24-timersløpet i Daytona 1967 der P3 og P4 biler – noen av verdens nydeligste lukkede racerbilen, fylte podiet.

Da er det selvfølgelig råttent gjort å minne om at dette var omtrent eneste suksessen midt i den vanskelige tiden da Ferrari fikk skikkelig juling av Fords GT40 og at det var da Ferrari avsluttet sitt engasjement i den seriøse enden av Le Mans. (De er tilbake under den nye hypercar-formelen neste år, heldigvis).

Ingen tvil om at Flavio Manzoni og hans designavdeling har klart å fange mye av det som var essensen i Ferraris sports-racere fra den tiden. Det som er synd, er at når den første av de 599 som skal bygges blir budt ut på en jåle-auksjon om ti år, vil det vise seg at den har gått ca. 73 kilometer.

Eierne av biler i dette segmentet har tilsynelatende en stor glede av ikke å kjøre de fine bilene sine.

Hvis denne åpningen indikerer hva vi kan vente oss fra den nye importør/forhandleren, er det bare å slå fast at superbilomsetningen i Norge begynner å bli moden.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer