img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Mercedes-Benz C 200 4Matic
PRØVEKJØRT: C-klasse har siden den ble lansert som 190 så langt tilbake som i 1982, utgjort en særdeles viktig pilar i modellprogrammet til Mercedes. Nå er neste generasjon her.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021

Mercedes C, 2022-modell med internkode W206, er så vidt på plass i Norge. Men bare med fossilmotor, som en forsmak på hva som er i vente.

Akkurat denne varianten heier ikke nordmenn på. Her ventes det på ladehybrid, og helst skal det være stasjonsvogn.

Hos Mercedes gjelder det å være ladbar. Bilutleveringene så langt i 2021 handler om 65 prosent elektriske biler mens drøyt 92 prosent av totalvolumet leveres med ladeledning.

Testbilen som eksponeres på disse sidene er en av 99 bensinbiler med Mercedes-logo som hadde rullet ut på norske veier ved inngangen til september i 2021. 99 av 6220 stjernebiler.

KOMFORTLØFT
La meg ikke dvele for lenge ved ladbart eller ikke, for 22-modellen av C-klasse, uansett drivlinje, handler først og fremst om et løft i komfort.

Naturligvis forsøkte Mercedes å korte inn på det kjøredynamiske forspranget til BMWs 3-serie, men landet likevel på komfortprioritering fordi kundene som velger C-klasse med standardmotorisering i stor grad gjør det for komfortens og velværets skyld.

Den litt slappe komfortfunksjonen i oppsettet passer til å cruise på gode veier hvor bilen nærmest tusler av sted av seg selv, men heldigvis strammer S og S+ innstillingene opp styringen såpass et C-klasse byr på underholdning der veien følger terrenget og ikke linjalen.

Oppgradering av interiøret består både i å understreke Mercedes-Benz som premium merke med detaljer som at høyden på hodestøttene kan justeres elektrisk (om det betales ekstra for det), men også å linke bilens infotainment-teknologi nærmere til S-klassen med større instrumentskjerm og betydelig større (11,9 tommer) midtkonsollskjerm.

(saken fortsetter)

MER PÅ SKJERM
Samtidig er skjermen senket under luftdysene så det blir vanskeligere å holde blikket på veien og samtidig se på skjermen. Borte er også styrehjulet på midtkonsollen hvorfra flere primærfunksjoner og så godt som alle sekundærfunksjoner i bilen kunne betjenes uten å flytte mer enn ett øye fra veien til skjermen.

Betjening av klimaanlegg ligger nå som skjermfunksjoner, og borte er det deilige volumhjulet for lydanlegget hvori Mercedes speilet at det ikke bare er økonomene som styrer bilutviklingen, men at ingeniører med nedarvet kvalitetssans fortsatt ble hørt på.

Jeg forstår at Mercedes gjør dette for å tiltrekke seg kjøpergrupper som måler livskvalitet i avstand til en aktiv skjerm og dens innhold, som synes det er kjekt å betale kinobilletter via «Mercedes me» hvor innlagte personlige data sikres med en fingeravtrykksleser, men om alle betjeningsvalgene i nye C-klasse fremmer trafikksikkerheten er jeg noe i tvil om.

STEMMESTYRING
I rettferdighetens navn skal jeg ikke unnlate å løfte fram at i andre generasjon MBUX forstår hjelperen norsk helt greit, og svært mange av bilens funksjoner aktiveres ved å si «Hei Mercedes» og deretter be hjelperen om det du vil ha utført.

Men fortsatt nekter tyskeren å fortelle vitser, og det er heller ikke flammefilm på skjermen og peisknitring i lydanlegget a la Tesla når du tar et lite veistopp. Til det ligger merkeseriøsiteten i tykke lag utenpå festepunktet for stjernen i grillen.

Joda, fortsatt kan det meste også betjenes fra styreflatene på rattet som i antall er økt fra to til fire på et ratt som er blitt enda tykkere (sukk!) i grepsonen.

(saken fortsetter)

LESER UNDERSKILT
Mercedes C-klasse selvkjører på nivå to. En av tilvalgspakkene gjør bilen i stand til ikke bare å lese trafikkskilt, men også å innrette bilen etter gjeldende fartsgrenser.

Den setter ned farten i svinger om lovlig fart er høyere enn bilen synes det bør kjøres, og den lot seg ikke lure av gammel skiltinformasjon i kartverket slik tilsvarende teknologi hos flere av konkurrentene har hatt en lei tendens til.

Og en liten detalj: bilen leste til og med underskilt som varslet at fartsreduksjonen lå noen hundre meter fram. Bravo!

Hybridiseringstvang for å tilfredsstille EUs utslippskrav har ikke bare resultert i at C-klassen kjører rimeligere (vårt gjennomsnittsforbruk over nesten 1000 km endte på 0,68 liter/mil), men den elektriske boostfunksjonen gir 20 hk ekstra og 200 Nm i skyv.

Effekten i den firesylindrede 1,5-literen som dukket opp i C-klasse for tre år siden har økt fra 184 til 204 hk.

100 KM REKKEVIDDE
Men ladehybriden med økt rekkevidde til rundt 100 WLTP-kilometer, 25,4 kWt batteripakke og hurtigladefunksjon, ser vi virkelig fram til fordi den vil være et reelt hverdagsmiljøalternativ til elbilene.

Også ved denne revisjonen vokste C-klasse litt i lengden, nå til 4,75 meter. Og akselavstanden ble lagt på et par centimeter, til 2,87 meter. C-klasse er med andre ord ingen liten bil, men jeg vet om langt kortere biler med mye bedre plass i baksetet både til hode og føtter.

Og prisen? Fra 593.900 som er 112.000 kroner mer enn C 200 4Matic bensin kostet for et drøyt år siden. Testbilpris: nær 810.000 kroner. Men igjen: C 200 4Matic bensin sedan er bare ventepølsen, og den som venter på noe hybrid som smaker enda bedre, må smøre seg med noen måneders tålmodighet.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i 
vår nybildatabase

VI SYNES

Flottere C-klasse, men ladehybriden med 100 km rekkevidde er ikke her før sent i år.

Fakta Mercedes-Benz C 200 4Matic

Motor:

1496 ccm, R4, bensin turbo

Effekt/moment:

204 hk/300 Nm

Elmotor (boost):

20 hk/200 Nm

Drivlinje:

9A, firehjulsdrifrt

0-100 km/t:

7,1 sek

Toppfart:

241 km

Forbruk (oppgitt/målt):

0,66/0,68 l/mil

CO2/NOx:

152 g/km - 19,3 mg/km

Energiforbruk:

Ikke oppgitt

Mål LxBxH:

475/182/144 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

455 liter

Egenvekt:

1630 kg

Tilhengervekt:

1800 kg

Euro NCAP:

Ikke testet

Garanti:

5 år/100 000 km

Pris fra:

Kr. 593.900*

Pris testbil:

Kr. 809.729*

Miljøklasse:

E

Kilde: Produsenten/Vegvesenet * Inkl frakt/levering Oslo




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer