Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021 Mercedes C, 2022-modell med internkode W206, er så vidt på plass i Norge. Men bare med fossilmotor, som en forsmak på hva som er i vente. Akkurat denne varianten heier ikke nordmenn på. Her ventes det på ladehybrid, og helst skal det være stasjonsvogn. Hos Mercedes gjelder det å være ladbar. Bilutleveringene så langt i 2021 handler om 65 prosent elektriske biler mens drøyt 92 prosent av totalvolumet leveres med ladeledning. Testbilen som eksponeres på disse sidene er en av 99 bensinbiler med Mercedes-logo som hadde rullet ut på norske veier ved inngangen til september i 2021. 99 av 6220 stjernebiler. KOMFORTLØFT Naturligvis forsøkte Mercedes å korte inn på det kjøredynamiske forspranget til BMWs 3-serie, men landet likevel på komfortprioritering fordi kundene som velger C-klasse med standardmotorisering i stor grad gjør det for komfortens og velværets skyld. Den litt slappe komfortfunksjonen i oppsettet passer til å cruise på gode veier hvor bilen nærmest tusler av sted av seg selv, men heldigvis strammer S og S+ innstillingene opp styringen såpass et C-klasse byr på underholdning der veien følger terrenget og ikke linjalen. Oppgradering av interiøret består både i å understreke Mercedes-Benz som premium merke med detaljer som at høyden på hodestøttene kan justeres elektrisk (om det betales ekstra for det), men også å linke bilens infotainment-teknologi nærmere til S-klassen med større instrumentskjerm og betydelig større (11,9 tommer) midtkonsollskjerm. (saken fortsetter) MER PÅ SKJERM Betjening av klimaanlegg ligger nå som skjermfunksjoner, og borte er det deilige volumhjulet for lydanlegget hvori Mercedes speilet at det ikke bare er økonomene som styrer bilutviklingen, men at ingeniører med nedarvet kvalitetssans fortsatt ble hørt på. Jeg forstår at Mercedes gjør dette for å tiltrekke seg kjøpergrupper som måler livskvalitet i avstand til en aktiv skjerm og dens innhold, som synes det er kjekt å betale kinobilletter via «Mercedes me» hvor innlagte personlige data sikres med en fingeravtrykksleser, men om alle betjeningsvalgene i nye C-klasse fremmer trafikksikkerheten er jeg noe i tvil om. STEMMESTYRING Men fortsatt nekter tyskeren å fortelle vitser, og det er heller ikke flammefilm på skjermen og peisknitring i lydanlegget a la Tesla når du tar et lite veistopp. Til det ligger merkeseriøsiteten i tykke lag utenpå festepunktet for stjernen i grillen. Joda, fortsatt kan det meste også betjenes fra styreflatene på rattet som i antall er økt fra to til fire på et ratt som er blitt enda tykkere (sukk!) i grepsonen. (saken fortsetter) LESER UNDERSKILT Den setter ned farten i svinger om lovlig fart er høyere enn bilen synes det bør kjøres, og den lot seg ikke lure av gammel skiltinformasjon i kartverket slik tilsvarende teknologi hos flere av konkurrentene har hatt en lei tendens til. Og en liten detalj: bilen leste til og med underskilt som varslet at fartsreduksjonen lå noen hundre meter fram. Bravo! Hybridiseringstvang for å tilfredsstille EUs utslippskrav har ikke bare resultert i at C-klassen kjører rimeligere (vårt gjennomsnittsforbruk over nesten 1000 km endte på 0,68 liter/mil), men den elektriske boostfunksjonen gir 20 hk ekstra og 200 Nm i skyv. Effekten i den firesylindrede 1,5-literen som dukket opp i C-klasse for tre år siden har økt fra 184 til 204 hk. 100 KM REKKEVIDDE Også ved denne revisjonen vokste C-klasse litt i lengden, nå til 4,75 meter. Og akselavstanden ble lagt på et par centimeter, til 2,87 meter. C-klasse er med andre ord ingen liten bil, men jeg vet om langt kortere biler med mye bedre plass i baksetet både til hode og føtter. Og prisen? Fra 593.900 som er 112.000 kroner mer enn C 200 4Matic bensin kostet for et drøyt år siden. Testbilpris: nær 810.000 kroner. Men igjen: C 200 4Matic bensin sedan er bare ventepølsen, og den som venter på noe hybrid som smaker enda bedre, må smøre seg med noen måneders tålmodighet. OBS! VI SYNES Flottere C-klasse, men ladehybriden med 100 km rekkevidde er ikke her før sent i år.
Kilde: Produsenten/Vegvesenet * Inkl frakt/levering Oslo
|