Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021 NIO er et nytt kinesisk bilmerke i Norge som vil forsøke å riste opp i vedtatte sannheter om elektriske biler. En av dem er at det tar lang tid å lade. Joda, det tar faktisk ganske lang tid å hjemmelade (7 kW) og hurtiglade det 100 kWt store batteriet på NIO ES8 også, et batteri som gir den drøyt fem meter lange elbilen opptil 500 km rekkevidde. DC ladefart på rundt 100 kW er ikke noe å skryte av i dag når de beste passerer 200 kW med god margin, men kortet i ermet til NIO heter batteribytte. FØRST SØR-NORGE Men veien framover er slett ikke fri for snublesteiner for NIO. Kunden kan ikke velge den ene eller andre løsningen. Enten kjøper man bilen med batteripakke, de første kommer med 100 kW, senere vil en mindre pakke på 75 kWt og sannsynligvis en XL-pakke på hele 150 kWt være tilgjengelig, eller man kjøper selve bilen og inngår en abonnementspakke på batteriet, NIO Battery-as-a-Service. Da vil man kunne velge batteristørrelse etter behov og betale for bruken per måned avhengig av batteriets størrelse. Første Power Swap bygges nå, den har plass til 13 batterier som hele tiden vil være ladet eller under lading. Flere anlegg skal være på plass innen årets utgang med Oslo som utgangspunkt. NIO holder til i Shanghai, en av verdens mest folkerike byer. Selskapet sier at batteribytteteknologien så langt har vært en suksess på hjemmemarkedet hvor 400 stasjoner driftes. Og nå skal løsningen testes ut i Norge som første eksportland for NIO. ER NORGE KLAR? NIO åpner også det første servicesenteret på Ensjø i oktober. Til hvert servicesenter som bygges vil det også være knyttet mobile enheter som oppsøker kunden og foretar de enkleste oppdragene på stedet. (saken fortsetter) NIO HOUSE Da åpnes også 2000 kvadratmeter NIO House på en av Oslos mest eksklusive adresser, i landets paradegate og ikke mange skritt fra Stortinget. Her vil ikke bilene dominere. «NIO House blir en fysisk møteplass for NIOs brukere og deres familie og venner hvor man kan slappe av, drikke kaffe og spise lunsj, ha møter eller delta på arrangementer og aktiviteter av ulike slag», er budskapet fra NIO. Senere kommer sentere i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, sier NIO-sjef Marius Hayler. OPPLEVELSER – Målet er å skape en helt ny opplevelse for norske bileiere, sier Hayler. Med målene 502/196/175 konkurrerer ES8 direkte med Tesla Model X i størrelse, og i likhet med Model X bygges det meste av bilen i aluminium. (saken fortsetter) TESLA-LOOK Med de to bakerste seterekkeryggene nede utvides bagasjerommet til 1900 liter, det måler 2,10 x 1,11 meter og kan i nødsfall fungere som fullverdig seng – for to. Ideen til den store vertikalt monterte dashbordskjermen ser også ut til å være rappet fra Tesla, men førerplassen framstår ikke like minimalistisk som i Teslas biler. Du sitter godt i massasjesetene foran, det er et «hav» av beinplass og takhøyde i midtsetet, utstyrspakken omfatter det meste du kan tenke deg i en bil inkludert luftfjæring, den selvkjører på nivå 2 og lydnivået er lavt. KUN 4X4 Ved lave hastigheter er kun motoren bak aktiv, ved høyere hastigheter hentes framdriftsenergi fra motoren foran og ved krevende kjøring benyttes begge. Men du kan ikke styre dette selv, elektronikken bestemmer. De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi. Den høye effekten gjør ES8 rask, og med sportsprogrammet aktivert tar den fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter. Selvfølgelig trekker kineseren tilhenger med samlet vekt inntil 1500 kg. (saken fortsetter) NOMI HJELPER DEG Den stemmestyrte assistenten som nå er i ferd med å lære norsk, framstår med et kulerundt ansikt midt på dashbordet. Når den snakkes til vrir den hodet mot den som spør, blunker med øynene og smiler. Det siste helt unødvendig selvfølgelig, men slike detaljer påkaller smilet i hverdagen. ES8 vil være første NIO til Norge, men ET7, sedanversjonen av ES8 som lanseres neste år, blir NIOs flaggskip med lidar og selvkjørteknologi på høyt nivå. I 2023 følger de litt mindre modellene ES6 og EC6 (omtrent på størrelse med Audi e-tron), sistnevnte som kupe. VI SYNES Interessant elbil med batteribytte framfor høy ladefart. Men er Norge klar for slik teknologi? OBS!
Kilde: Produsent/OFV
|