img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
NIO ES8 Pioner Edition
PRØVEKJØRT: I NIO skal du først og fremst føle deg hjemme. Batteribytte på fem minutter erstatter køståing ved hurtigladere langs veiene og kundene skal føle seg ivaretatt.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021

NIO er et nytt kinesisk bilmerke i Norge som vil forsøke å riste opp i vedtatte sannheter om elektriske biler. En av dem er at det tar lang tid å lade.

Joda, det tar faktisk ganske lang tid å hjemmelade (7 kW) og hurtiglade det 100 kWt store batteriet på NIO ES8 også, et batteri som gir den drøyt fem meter lange elbilen opptil 500 km rekkevidde.

DC ladefart på rundt 100 kW er ikke noe å skryte av i dag når de beste passerer 200 kW med god margin, men kortet i ermet til NIO heter batteribytte.

FØRST SØR-NORGE
Langs hovedferdselsårene fra helt sør i Norge og opp til Trondheim ser NIO for seg som en del av selskapets økosystem å bygge ut et batteribyttenettverk, NIO Power Swap, hvor bilens utladede batteri skiftes på under fem minutter. Så er det bare å legge i vei med fulladet batteri i bunnen på den drøyt 2,4 tonn tunge SUV-en.

Men veien framover er slett ikke fri for snublesteiner for NIO. Kunden kan ikke velge den ene eller andre løsningen.

Enten kjøper man bilen med batteripakke, de første kommer med 100 kW, senere vil en mindre pakke på 75 kWt og sannsynligvis en XL-pakke på hele 150 kWt være tilgjengelig, eller man kjøper selve bilen og inngår en abonnementspakke på batteriet, NIO Battery-as-a-Service.

Da vil man kunne velge batteristørrelse etter behov og betale for bruken per måned avhengig av batteriets størrelse. Første Power Swap bygges nå, den har plass til 13 batterier som hele tiden vil være ladet eller under lading. Flere anlegg skal være på plass innen årets utgang med Oslo som utgangspunkt.

NIO holder til i Shanghai, en av verdens mest folkerike byer. Selskapet sier at batteribytteteknologien så langt har vært en suksess på hjemmemarkedet hvor 400 stasjoner driftes. Og nå skal løsningen testes ut i Norge som første eksportland for NIO.

ER NORGE KLAR?
Det store spørsmålet som bør stilles er om Norge faktisk er urbant nok for batteribytteteknologien, om det er kunder nok til å forsvare investeringen, og om ikke krav til raskere lading langs veien ganske snart dukker opp?

NIO åpner også det første servicesenteret på Ensjø i oktober. Til hvert servicesenter som bygges vil det også være knyttet mobile enheter som oppsøker kunden og foretar de enkleste oppdragene på stedet.

(saken fortsetter)

NIO HOUSE
Hvorfor jeg så langt ikke har sagt noe om pris på bilen eller batteriabonnementet er at de ikke gjøres kjent før 23. september, altså omtrent samme dag som BilAutofil dumper ned i din postkasse.

Da åpnes også 2000 kvadratmeter NIO House på en av Oslos mest eksklusive adresser, i landets paradegate og ikke mange skritt fra Stortinget.

Her vil ikke bilene dominere. «NIO House blir en fysisk møteplass for NIOs brukere og deres familie og venner hvor man kan slappe av, drikke kaffe og spise lunsj, ha møter eller delta på arrangementer og aktiviteter av ulike slag», er budskapet fra NIO.

Senere kommer sentere i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, sier NIO-sjef Marius Hayler.

OPPLEVELSER
Hayler legger ikke skjul på at NIOs ambisjon er å framstå som et premium brand og være ledende på elbilteknologi.

– Målet er å skape en helt ny opplevelse for norske bileiere, sier Hayler.

Med målene 502/196/175 konkurrerer ES8 direkte med Tesla Model X i størrelse, og i likhet med Model X bygges det meste av bilen i aluminium.

(saken fortsetter)

TESLA-LOOK
Interiøret oppleves påkostet uten å være direkte luksuriøst. NIO må ha studert Teslas største SUV nøye før de bestemte seg for de endelige løsningene inne i bilen, som at kunden i kjøpsprosessen kan velge mellom 2+3+2 eller 2+2+2 konfigurasjon.

Med de to bakerste seterekkeryggene nede utvides bagasjerommet til 1900 liter, det måler 2,10 x 1,11 meter og kan i nødsfall fungere som fullverdig seng – for to.

Ideen til den store vertikalt monterte dashbordskjermen ser også ut til å være rappet fra Tesla, men førerplassen framstår ikke like minimalistisk som i Teslas biler.

Du sitter godt i massasjesetene foran, det er et «hav» av beinplass og takhøyde i midtsetet, utstyrspakken omfatter det meste du kan tenke deg i en bil inkludert luftfjæring, den selvkjører på nivå 2 og lydnivået er lavt.

KUN 4X4
Jeg sa visst ikke noe om motorene, det er en foran som yter 218 hk mens motoren bak yter 326 hk. Samlet lar det seg gjøre å ta ut 534 hk/725 Nm.

Ved lave hastigheter er kun motoren bak aktiv, ved høyere hastigheter hentes framdriftsenergi fra motoren foran og ved krevende kjøring benyttes begge. Men du kan ikke styre dette selv, elektronikken bestemmer.

De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi.

Den høye effekten gjør ES8 rask, og med sportsprogrammet aktivert tar den fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter.

Selvfølgelig trekker kineseren tilhenger med samlet vekt inntil 1500 kg.

(saken fortsetter)

NOMI HJELPER DEG
Selv om de fleste funksjoner i NIO skjermstyres, hjelper NOMI på kommando med å løse de fleste endringene.

Den stemmestyrte assistenten som nå er i ferd med å lære norsk, framstår med et kulerundt ansikt midt på dashbordet. Når den snakkes til vrir den hodet mot den som spør, blunker med øynene og smiler. Det siste helt unødvendig selvfølgelig, men slike detaljer påkaller smilet i hverdagen.

ES8 vil være første NIO til Norge, men ET7, sedanversjonen av ES8 som lanseres neste år, blir NIOs flaggskip med lidar og selvkjørteknologi på høyt nivå.

I 2023 følger de litt mindre modellene ES6 og EC6 (omtrent på størrelse med Audi e-tron), sistnevnte som kupe.

VI SYNES

Interessant elbil med batteribytte framfor høy ladefart. Men er Norge klar for slik teknologi?

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta NIO ES8 Pioner Edition

Pris:

Klar 23. sept

Motortype

Elektrisk

Motor foran

218 hk

Motor bak

326 hk

Samlet ytelse

534 hk/725 Nm

Batteri

100 kWt

Lading DC/AC

90-120 kW/7 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

4,9 sekuner

Toppfart

200 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

Ikke kjent

Rekkevidde (WLTP)

Opp til 500 km

Dimensjoner (L/B/H)

502/196/175 cm

Akselavstand

301 cm

Bilvekt 6/7 seter

2435/2450 kg

Bakkeklaring, luftfjæring

16,1 - 11,1 cm

Tilhengervekt

1500 kg

Bagasjerom foran

Ikke

Bagasjerom bak

311 - 871 - 1901 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Batterigaranti/km

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

5 stjerner (2021)

Kilde: Produsent/OFV





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer