Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021 Volvo C40 handler om å ta enkle designgrep for å presse mer saft ut av XC40-sitronen. Her ofres litt takhøyde i bakseteet på designets alter for å tiltrekke seg nye og yngre kundegrupper gjennom å gjøre bilen mer crossover og mindre SUV-kantet. SOFAKUNDENE Sånn sett blir C40 tilgjengelig på nett og like gjerne via abonnement med ned til tre måneders bindingstid som et høyst reelt alternativ til kjøp. Kjøpspris starter fra 545.000 kroner pluss frakt og levering, mens abonnementsprisen begynner på 6.890 kroner per måned. C40 koster således bare 5000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt XC40. Abonnenter hos Care by Volvo betaler ingen forskuddsleie, og den faste månedsprisen dekker utgifter som forsikring, regelmessig service, dekkhotell, dekkskift, vinterhjul og erstatningsbil ved behov. ØKENDE TREND Men som hos søstermerket Polestar (og naturligvis Tesla) behøver altså ikke kunden å snakke med noen, om det passer bedre. Hermod Wallestad, ansvarlig for Care by Volvo, mener at kunder som velger nettløsningen, enten som abonnement eller handel, stadig blir flere og at de kommer som et tillegg til kunder som setter seg ned hos forhandler og høytidelig signerer en bilkontrakt. Også programvareoppdatering skjer via nettet. (saken fortsetter) XC40 I BUNNEN Tilvalgslisten reduseres til oppgradering fra 19 til 20 tommer store hjul (5200 kroner), tonede ruter (3360 kroner) og tilhengerfeste (9520 kroner). Twin betyr to motorer, en foran og en bak, hver med 204 hk/330 Nm i ytelse som i sum ikke bare gir 408 hk/660 Nm i moment, men også flytter C40 inn i gruppen av styggraske biler. 0-100 km/t oppgis til 4,9 sekunder for dem det er viktig for. Bakkeklaring på 17,6 cm og 1800 kg i trekkevne gjør C40 til en like egnet hyttebil som den mer kantete SUV-en XC40. XC40 har til nå kun trukket 1500 kilo, men fra høsten øket tilhengervekten også her til 1800 kg. 2WD? Det betyr i klartekst at når både Polestar og ikke minst Tesla nå har valgt en 2WD-løsning, ligger det snublende nær for Volvo å gjøre det samme. Spørsmålet er kun om prisgevinsten ved å ta bort den ene motoren oppveier ulempene. Hos Tesla gjør den opplagt det. Litt kortere overheng forklarer 12 cm avkuttet utvendig lengde sammenliknet med XC40. Det mer kupeliknende taket og fire cm lavere høyde gjør det lettere å skalle i glasstaket i baksetet, mens forskjellen på bagasjerom i forhold til XC40 knapt kan måles. Begge laster 31 liter i frunken. (saken fortsetter) 420 KM C40 lanseres i lekre «fjord blue», og en matchende blåfarge på teppene inne i bilen som et alternativ til svart, skiller C40 fra XC40-broren. Begge produseres på samme bånd i Gent i Belgia for det norske markedet. Krav til dyrevelferd gjør veganskinn som alternativ til ekte skinn aktuelt for mange bilkjøpere. C40 leveres derfor helt skinnfri og alt som ser ut som skinn har et kunstig opphav. Volvos fokus på sikkerhet står i kontrast til dekkvalget på bilen. Fra fabrikk leveres C40 med M+S-merkede dekk, som litt flåsete sagt betyr helårsdekk. Merkingen gjør dekkene lovlig på norsk vinterføre, men Volvo i Norge er godt kjent med diskusjonen rundt kontinentale M+S-merkede dekk og oppfordrer kundene til å velge vinterdekk med nordisk gummiblanding. VI SYNES Interessant Volvo for dem som synes XC40 blir for «gubbete» og samtidig ikke har behov for like god takhøyde i baksetet. OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsent/OFV
|