Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW feirer 50-årsjubileum for M og gjør det blant annet ved å introdusere en spesialmodell av M4 som tanker høyoktan bensin og ikke strøm. Lanseringen legges til legendariske Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia. Ekstra lett M Carbon helbøtteseter reduserte vekten med rundt 24 kg alene sammenlignet med standardsetene i BMW M4 Competition Coupé. Fjernet baksetet Chassisendringer, inkludert de ekstra lette M Carbon keramiske bremsene og spesielle lettmetallfelger, fjærer og stag, senket vekten med ytterligere 21 kg. Ved å redusere mengden lydisolering, samt bytte til ultralett lydisolasjon, sparte man nye 15 kg, mens bruken av komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) trakk fra ytterligere 11 kg i regnestykket. Resultatet er en egenvekt på 1625 kg. (saken fortsetter) 550 hk – 650 Nm Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder mens øvelsen 0-200 km/t tar 10,7 sekunder. Toppfarten oppgis til 307 km/t. M4 CSL skriver seg dermed inn i historien som tidenes raskeste serieproduserte BMW M. Fast setevinkel M Alcantara-rattet, antrasittfarget takkledning, interiørdekor i karbonfiber, CSL-merker på setene, midtkonsollen og bakpanelet er bare noen av de særegne detaljene man finner i interiøret. Bak setene finner man for øvrig rom for oppbevaring av to hjelmer. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier BMWs kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.
|