img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
78 bilder i galleri
Kommer sent. Men godt nok?
Ryktene om Mercedes sin Formel 1-bilen for gata begynte å gå ved Paris-tider 2016. Første gang vi skrev om den var for fem år siden. Nå er den her, og bekrefter at Storbritannia er i spissen for verdens superbil-konstruktører.

For fem år siden var 1000 hester og vanvittige tekniske finesser fremdeles nok til å skape litt feber i miljøet

Etter det resulterer elbiler fra fullstendig ukjente spillere, med 1000 eller 2000 eller 3000 hester bare noen lange gjesp (Rimac unntatt). 

Beskrivelser av teknologiske kunststykker som må til for å få en Bugatti til å fungere blir like fjerne, for det er drøssevis av amerikanere som oppnår det samme med en solid V-åtter. Biler som aldri behøver se innsiden av et verksted. Enn si et spesial-laboratorium.

Og side på side med finmasket beskrivelse av aerodynamiske kunststykker for å holde det hele på bakkenivå virker lett pompøst når fler og fler later til å få til det samme ved hjelp av et program på mobiltelefonen.

Og egentlig er det vel uinteressant om en bil går til hundre på 1,8 eller 1,85 – så lenge det er under to.

Problemet til sure gamle gubber er at elbilene de siste par årene har gjort at superlativene ikke er veldig spennende lenger. Dessuten er det et svært relevant faktum at en Mercedes-Benz AMG One ikke lenger er svar på et eneste spørsmål eller løsning på et eneste problem

Men allikevel kan jeg ikke fri meg fra å tenke på talentene bak de tre utrolige bilene vi har fått fra den rare øya de siste månedene. Aston Martin Valkyrie, Gordon Murrays T.50 og denne nye Mercedesen.

Det morsomme er at alle tre har prestasjoner hinsides det meste, men alle er bygget til helt forskjellige oppskrifter. 

Gordon Murrays T.50 er det mest analoge i dette segmentet noensinne. Den er bygget for ren taktil føreropplevelse, slik skaperen beskriver den.

Valkyrien derimot er hardcore banemaskin, det er bare et tilfelle at den også kan bli tillatt for landeveien.  Ikke tenk på å entre den uten støy-kansellerende hodetelefoner.

(saken fortsetter)

Mercedes har imidlertid på sin side lovet at One også skal ha spor av komfort, at det skal gå an å leve med den til daglig. På tross av at den hele veien har vært beskrevet som Lewis Hamiltons firmabil bygget for gatebruk.

Enkelt beskrevet av AMG-sjefen Tobias Moers slik:

– En Formel 1 bil har en tomgang på 6.000. En gatebil må nøye seg med 1.000, kanskje 1200. En skikkelig utfordring.

Moers startet AMG One-prosjektet, som i stor grad ble gjort hos Formel 1 teamet i Brixworth. Så gikk han senere til Aston Martin, der han var med på å avslutte Valkyrie-programmet. 

Verdensmester i å få Formel-1-aktige biler på veien?

Jeg har en følelse av at dersom man spurte ham, og de andre involverte, om de ville startet prosjektene dersom de hadde visst det de vet i dag, ville alle svart nei.

Forsinkelsene alene antyder slitet underveis. Valkyrien skulle kommet i 2018, Mercedes året etter. 

– Jeg må selvfølgelig sjekke protokollene først, spøkte Mercedes-sjefen Ola Källenius nylig, – men jeg tror nok vi var litt svingstang da vi sa ja til prosjektet.

(saken fortsetter)

Mens både T.50 og Valkyrien er skikkelige rett-frem V12 forbrenningsmotorer med høyt slagvolum og vanvittig høye turtall, men uten spesielle selskapstricks, er Mercedesen utstyrt med en temmet utgave av Grand prix bilens 1,6 liters hybrid-anlegg.

En elektro-turboladet, hybrid-boosted 1,6 liters V6 med fire elektriske motorer i tillegg (racerbilen bruker bare en) firehjulsdrift (bakhjuls på Hamiltons vanlige) der overskriftene forteller om mer enn 603 hk fra forbrenningsmotoren, hele systemet byr på 134 hk med ekstraboost, 25 kilometer elektrisk rekkevidde, nulltiltohundre på nedsiden av seks og 350 km/t +.

Men her skal du ikke ha behov for vegg til vegg teknikere med et batteri PC-er for å starte vidunderet. Det holder å trykke inn en knapp.

Du ser også på cirka 50.000 km før det er snakk om service. De motorene som brukes i racerbilene må overhales etter hvert fjerde eller femte løp.

Hvordan de har klart å rense eksosen slik at bilen er blitt lovlig er noe jeg er svært spent på.

En Formel 1-motor har fantastisk forbrenning ved høye turtall og under stor belastning. Akkurat slike situasjoner du ikke møter på testbenken når du skal kjøre den obligatoriske kjøresyklusen for å klare typegodkjenning.

Verdiene fra de øvelsene er noe jeg virkelig gleder meg til. 

Siden den må kjøre på vanlig pumpesuppe slår forresten turtallsperren inn på 11.000 – mindre enn du hører på racerbanene.

Elbil-avdelingen er også ganske spesiell. To motorer for forhjulene, 2 x 120 kW. I tillegg er det en 120 kW motor koblet til veiven og en fjerde på 80 kW som har funnet sin plass inne i selve turboen.

Denne er der for å spinne opp turboen og hindre turbo-lag. Heldigvis har denne fått en betegnelse som kan bringe inn litt Formel 1 mystikk: MGU-H. (Motor Generator Unit – Heat).

100.000 omdreininger kan denne gjøre.

(saken fortsetter)

Xtrack har bygget åtte trinns automaten med manualer og hydraulisk styring.

Plattform i stål med karbonfiber monocoque oppå og pushrod-opphengning. Forhjulsenheten henger i en hjelperamme mens den bak er boltet rett på transmisjonen, akkurat som i F1.

10 ekers aero-blade magnesiumhjul og Pilot Sport 2 dekk er utviklet spesielt for denne modellen. Sterkt varierende mål foran og bak, 285/35 R19 foran og 335/30 R20 bak var i gamle dager et øredøvende signal om at alt ikke var helt riktig med hensyn til bilens balanse.

Med torque vectoring og elektronisk styring av elmotorene og deres en-trinns girkasser i forhjulene, er det ingen lenger som vet hva vi snakker om her. Elektronikken tar seg av alt som smaker av manglende harmoni.

Det er en del bevegelige aerodynamiske hjelpere om bord – ellers forbudt på banebilene. Særlig finner man dem i luftinntaket foran, åpningene på toppen av karosseriet over forhjulene, og i den kompliserte delte vingen bak.

Du kan sette bilen i en av tre aerodynamiske stillinger. Highway der alt som kan lukkes er lukket og vingen bak er nøytral. I Race Max Downforce er alt som kan åpnes åpnet og bakvingen har maks effekt. RACE DRS som smaker av racing igjen, med alle flapsene lukket og nesten ikke noe vinge bak.

Karosseriet er bygget for maksimalt marktrykk, samtidig som det selvfølgelig er tatt sterke hensyn til kjøling.

(saken fortsetter)

Store luftinntak foran, en airbox som flyter over taket og ned der bak, og store ekstraktorer bak som trekker varm luft ut av maskinrommet.

Interiøret er utvidet minst tre ganger underveis – ikke minst fordi Ola Källenius er en ganske lang mann. Setet er fast, pedaler og ratt er det ikke. Ryggekamera på taket med bilde i speilet og to LED monitorer – en rett foran føreren. Bagasjeplass begrenset til dørlommer og plass bak setene.

Det sies at 12 prototyper skal kollisjonstestes før programmet får grønt lys. Minst fire airbags på innsiden.

275 skal bygges, til en vekt på oppsiktsvekkende lave 1200 pluss noe, kilogram, med pris som starter på $ 2,75 mill. Alle har for lengst fått en adresse.

Jeg har en sterk følelse av at med disse tre bilene er vi inne på absolutt siste generasjon ildsprutende, eksosende hyperpresterende firehjulinger.

Kommer vi til å savne dem?






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer