Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det hevdes at sen ankomst til festen betinger at det som medbringes vekker oppsikt om man vil bli lagt merke til. Toyota lanserer sin første volumbygde elbil elleve år etter at Nissan slapp Leaf, men oppsikt skal det godt gjøres å vekke med bZ4X som Norges-lanseres 22. juni. Likevel blir bZ4X Toyotas viktigste på svært mange år. Ifølge informasjonssjef Espen Olsen har Toyota aldri mottatt flere forhåndsbestillinger på en enkelt modell hvilket betyr at bZ4X i prinsippet er utsolgt i år. Toyota regner med å utlevere mellom 3000 og 4000 biler innen 2022 blir til 2023. – Vi skulle naturligvis ønsket oss flere biler, sukker Olsen, men bekrefter at Norge tilgodeses og får flest biler av de europeiske landene i år. Pris opp 25.000 kroner For dem som vil ha 3-årig serviceavtale inkludert legges nye 11.500 kroner på prisen. Olsen sier at 90 prosent av kundene så langt har valgt serviceavtale, 85 prosent AWD og 15 prosent FWD. Dette er nøkkeldata for bZ4X:
Som Toyotaer flest er bZ4X lett å like, ganske komfortabel, avgir overraskende lite hjulstøy og passe morsom å ha med å gjøre på underholdende veier. Med 4x4 og 109 hk på hver aksel (sum 218 hk / 337 Nm) er den to tonn tunge bilen langt fra blant klassens raskeste, men rask nok ved å ta seg til 100 km/t på 6,9 sekunder. 2WD-varianten med 204 hk og drøyt halvsekundet langsommere til 100 står for 15 prosent av forhåndssalgene. Foran sitter de fleste godt, og selv om sittehøyden i baksetet kunne vært løftet litt, er det først og fremst muligheten til å kunne stikke føttene under forstolene Toyota bør se nærmere på. (saken fortsetter) Lav tilhengervekt Til gjengjeld laster bilen slikt på taket, men trekker bare 750 kg etter tilhengerkroken. Her kunne Toyota med fordel lagt på noen hundre kilo. Under bagasjeromsgulvet er det ikke bare plass til ladekablene, men også bagasjeromsdekselet. Bilen har ikke frunk. Det ganske spesielle dashbordet inkluderer instrumentskjerm plassert over rattet (idé rappet fra Peugeot?) og overflødiggjør behovet for headupdisplay. Kjekt med fysiske knapper i bunnen av den store, sentermonterte infotainmentskjermen. Huff til svart midtkonsoll-lakk Heldigvis beveger de fleste bilprodusenter seg bort fra dette lettoppripelige plastmaterialet. Se bare hvor lekkert Mazda gjør førermiljøet i MX-30. (saken fortsetter) Flott at Toyota topper bZ4X-programmet med varme i frontruten, varme i baksetet og kjøling i forsetene. Dessuten fremheves bilens terrengegenskaper med opp- og nedkjøringskontroll. Inntil 50 cm vadedybde (!) inkluderes før batteriet tar skade. Men som på alle elbiler ligger batteriet utsatt til under bilen, så vær forsiktig på underlag med skarpe steiner. Heller ikke bZ4X egner seg til terrengkjøring. Ett batteri De første bilene til Norge lader hjemme på maksimalt 6,6 kW, men dette økes til 11 kW fra oktober-produksjonen. Hjulstørrelse og rekkevidde For AWD-variantene er tilsvarende tall 470 ned til 411 km. Levetidsgaranti på batteriet skiller Toyota fra konkurrentene. Der industristandard nå ligger på 8 år/160.000 km, gir like godt Toyota 10 års batterigaranti (70 prosent effekt) og strekker den til hele 1 million kilometer (!). Garantien betinger helsesjekk hos Toyota. Samtidig sier garantien mer om generell levetid på elbilbatterier og at elbileiere i liten grad behøver å bekymre seg for at batteriene ikke holder bilens levetid.
Kilde: Produsent * Ex frakt/levering/serviceavtale ** 18 tommer hjul *** 18 - 20 tommer hjul
* Inkludert serviceavtale 3 år/45 000 km verd kr. 11 500. Alle priser ex frakt/levering
|