img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Toyotas viktigste nykommer
PRØVEKJØRT: bZ4X er Toyotas første batterielektriske bil. Den er uhyre viktig for Toyota, kommer til å bli en storselger i Norge i kraft av Toyotas posisjon og er en bra elbil, men flytter ingen viktige grenser.

Det hevdes at sen ankomst til festen betinger at det som medbringes vekker oppsikt om man vil bli lagt merke til. Toyota lanserer sin første volumbygde elbil elleve år etter at Nissan slapp Leaf, men oppsikt skal det godt gjøres å vekke med bZ4X som Norges-lanseres 22. juni.

Likevel blir bZ4X Toyotas viktigste på svært mange år. Ifølge informasjonssjef Espen Olsen har Toyota aldri mottatt flere forhåndsbestillinger på en enkelt modell hvilket betyr at bZ4X i prinsippet er utsolgt i år. Toyota regner med å utlevere mellom 3000 og 4000 biler innen 2022 blir til 2023.

– Vi skulle naturligvis ønsket oss flere biler, sukker Olsen, men bekrefter at Norge tilgodeses og får flest biler av de europeiske landene i år.

Pris opp 25.000 kroner
Nye bestillinger legges inn fra og med oktober-produksjonen med levering neste år. Samtidig økes farten på maksimal hjemmeladefart fra 6,6 til 11 kW, men medaljens bakside inneholder prisøkning på samtlige modeller med 25.000 kroner, slik at de to mest etterspurte variantene av bZ4X, Ececutive AWD og Ececutive Bitone AWD heretter koster 522.000/542.000 kroner før frakt, levering og serviceavtale.

For dem som vil ha 3-årig serviceavtale inkludert legges nye 11.500 kroner på prisen.

Olsen sier at 90 prosent av kundene så langt har valgt serviceavtale, 85 prosent AWD og 15 prosent FWD.

Dette er nøkkeldata for bZ4X:

  • El-SUV på størrelse med populære Rav4.
  • Forhjulsdrift – 208 hk.
  • Rekkevidde 18/20 tommer hjul: 516-436 km.
  • 15 % har så langt valgt 2WD.
  • Firehjulsdrift – 218 hk.
  • Rekkevidde 18/20 tommer hjul: 470-411 km.
  • 85 % har så langt valgt 4WD.
  • Batteri: 71,4 kWt.
  • DC-lading: 150 kW.
  • AC-lading: 6,6 kW/11 kW.
  • Batterigaranti: 70 % etter10 år/1 mill km-
  • Tilhengervekt 750 kg.
  • Vadedybde: 50 cm.
  • Ikke skipose.
  • Laster på taket.
  • Rundt 60 prosent av kundene eier en Toyota.
  • Leverer 3000-4000 biler i år.

Som Toyotaer flest er bZ4X lett å like, ganske komfortabel, avgir overraskende lite hjulstøy og passe morsom å ha med å gjøre på underholdende veier. Med 4x4 og 109 hk på hver aksel (sum 218 hk / 337 Nm) er den to tonn tunge bilen langt fra blant klassens raskeste, men rask nok ved å ta seg til 100 km/t på 6,9 sekunder.

2WD-varianten med 204 hk og drøyt halvsekundet langsommere til 100 står for 15 prosent av forhåndssalgene.

Foran sitter de fleste godt, og selv om sittehøyden i baksetet kunne vært løftet litt, er det først og fremst muligheten til å kunne stikke føttene under forstolene Toyota bør se nærmere på.

(saken fortsetter)

Lav tilhengervekt
El-varianten av TNGA-plattformen gir helt flatt gulv og batteripakken befinner seg mellom akslene. Det åpner for et ganske stort og lettlastet bagasjerom (452 liter) før seteryggene legges ned í splitt 40/60 UTEN skiluke.

Til gjengjeld laster bilen slikt på taket, men trekker bare 750 kg etter tilhengerkroken. Her kunne Toyota med fordel lagt på noen hundre kilo.

Under bagasjeromsgulvet er det ikke bare plass til ladekablene, men også bagasjeromsdekselet. Bilen har ikke frunk.

Det ganske spesielle dashbordet inkluderer instrumentskjerm plassert over rattet (idé rappet fra Peugeot?) og overflødiggjør behovet for headupdisplay.

Kjekt med fysiske knapper i bunnen av den store, sentermonterte infotainmentskjermen.

Huff til svart midtkonsoll-lakk
I sum framstår førermiljøet både som annerledes og svært funksjonelt, men skjemmes – etter min mening – av det pianosvartlakkerte plastpartiet på midtkonsollene.

Heldigvis beveger de fleste bilprodusenter seg bort fra dette lettoppripelige plastmaterialet. Se bare hvor lekkert Mazda gjør førermiljøet i MX-30.

(saken fortsetter)

Flott at Toyota topper bZ4X-programmet med varme i frontruten, varme i baksetet og kjøling i forsetene. Dessuten fremheves bilens terrengegenskaper med opp- og nedkjøringskontroll.

Inntil 50 cm vadedybde (!) inkluderes før batteriet tar skade. Men som på alle elbiler ligger batteriet utsatt til under bilen, så vær forsiktig på underlag med skarpe steiner. Heller ikke bZ4X egner seg til terrengkjøring.

Ett batteri
Alle bZ4X som selges i Europa leveres med 71,4 kWt litium-ion batteripakke (utviklet av Panasonic sammen med Toyota). Maksimal DC ladefart oppgis til 150 kW. Under optimale forhold lover Toyota 0-80 prosent kapasitet på 30 minutter.

De første bilene til Norge lader hjemme på maksimalt 6,6 kW, men dette økes til 11 kW fra oktober-produksjonen.

Hjulstørrelse og rekkevidde
Toyota forsøker å være ærlige på hvordan hjulstørrelse påvirker rekkevidden som for 2WD oppgis til maksimalt 516 km når bilen utstyres med 18 tommer store hjul. Rekkevidden reduseres til 436 km med bredere 20-tommere.

For AWD-variantene er tilsvarende tall 470 ned til 411 km.

Levetidsgaranti på batteriet skiller Toyota fra konkurrentene. Der industristandard nå ligger på 8 år/160.000 km, gir like godt Toyota 10 års batterigaranti (70 prosent effekt) og strekker den til hele 1 million kilometer (!). Garantien betinger helsesjekk hos Toyota.

Samtidig sier garantien mer om generell levetid på elbilbatterier og at elbileiere i liten grad behøver å bekymre seg for at batteriene ikke holder bilens levetid.         

Toyota bz4X - AWD - Executive

Pris AWD fra

Kr. 452 000*

Pris testbil:

Kr. 522 000*

Motortype

Elektrisk

Motor foran

109 hk

Motor bak

109 hk

Samlet ytelse

218 hk/337 Nm

Batteri

71,4 kWt

Lading DC/AC

150/11 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

6,9 sekuner

Toppfart

160 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk

15,9 kWt**

Rekkevidde (WLTP)

470 - 411 km***

Dimensjoner (L/B/H)

469/186/165 cm

Akselavstand

285 cm

Bilvekt

1985 - 2 065 kg

Bakkeklaring

17,7 cm

Tilhengervekt

750 kg

Bagasjerom foran

0 liter

Bagasjerom bak

452 liter

Garanti/km

5 år/200 000 km

Batterigaranti/km

10 år/1 mill km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

Kilde: Produsent       

* Ex frakt/levering/serviceavtale       

** 18 tommer hjul     

*** 18 - 20 tommer hjul        

 

Prisliste Toyota bZ4X

Drivlinje

Varianter

Pris

Pris*

2 WD

Active

Kr. 424 900

Kr. 436 400

 

Active Tech

Kr. 468 900

Kr. 480 400

 

 

 

 

4 WD

Active

Kr. 452 000

Kr. 463 500

 

Active Tech

Kr. 496 000

Kr. 507 500

 

Executive

Kr. 522 000

Kr. 533 500

 

Executive Bitone

Kr. 542 000

Kr. 553 500

                         

* Inkludert serviceavtale 3 år/45 000 km verd kr. 11 500.                          

Alle priser ex frakt/levering                          




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer