Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ferrari 360 Modena Den er vill og vakker, men Ferraris ultra-sportslige toseter og F355-etterfølger er også snill og medgjørlig. Den beste Ferrari noensinne, hevder noen, og redaktøren protesterer ikke. |
||||||||||||||||
Ferrari F355 er en bil som gjør inntrykk enten du stifter bekjentskap med den ved rattkontakt, eller bare ved at den passerer deg på gata. Den mest vellykkede Ferrari gjennom tidene, er jeg blitt fortalt av forstå-seg-påerne som har kjørt det det har vært verd å kjøre av Ferrarier. Den er kompromissløs sportslig når det gjelder både design, ytelser og kjøreegenskaper, akkurat slik de fleste av oss forventer at en Ferrari skal være.
Mer sport og komfort Samtidig fikk utviklingsavdelingen og designerne tydelig beskjed om at dette også er en bil som staker ut kursen for fremtidige Ferrarier når det gjelder både virkemidler og mål. Det betyr at vi vil få se mer aluminium i fremtidige Ferrari-modeller, det betyr også bedre komfort og finish.
Aluminium tvers gjennom Grunnen til den utstrakte bruken av aluminium, er et sterkt ønske om redusert vekt. En vektreduksjon Ferrari også kunne oppnådd ved å bruke karbonfiber, men karbonfiber er kostbart i produksjon og komplisert å reparere, og selv Ferrari kan få bruk for en tur på karosseriverksted. Aluminium er ikke like enkelt å reparere som stål, men langt enklere enn karbonfiber.
Lettere og stivere
180 kg ekstra vekt 360 Modena oppfattes ikke så aggressiv som forgjengeren fra førerplassen. Hos Ferrari er de ikke i stand til å legge skjul på at de er stolte av førermiljøet i nykommeren, og skryter til alle som orker å høre på, av at de for første gang har laget et førermiljø rundt en sjåfør. Tidligere har de plassert inn sjåføren etter at de har designet førerplassen. Det er derfor ikke alltid like lett å finne en behagelig kjøre-stilling i en Ferrari. Slik skal det ikke være i 360 Modena. Her skal det være reguleringsmuligheter og plass nok til at de fleste skal finne plass. Og det er det. Ettersom jeg med mine knappe 175 cm på strømpelesten passer som hånd i hanske i en F355, føler jeg at det er på kanten til å være litt vel rommelig i 360en.
Av Kjell Magne Aalbergsjø – Bilnorge.no
|