img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault utfordrer med Vel Satis
Renault har i dag avduket sin satsning i luksussegmentet – Vel Satis. Den er en romslig familiebil med moderne linjer og skal erstatte Safrane når den kommer på markedet i løpet av et snaut år.

Av Terje Ringen – bilnorge.no

”Vel Satis er uttrykk for Renaults ønske om å være representert i toppklassen,” sa president Louis Schlesser ved dagens avdukning. ”Vi har tatt et skritt som er både dristig og veloverveid. Dristig fordi Vel Satis skiller seg ut fra tradisjonelle luksussedaner og på den måten illustrerer Renaults tradisjon for innovative designløsninger. Vel overveid siden dette er en bil som inneholder alle fundamentale egenskaper du forventer å finne på en storbil med hensyn til kvalitet, raffinement, utstyr, komfort, kjøreglede, kvalitet og service.”

Rommelig og høy
Vel Satis er en rommelig bil, spesielt i høyden hvor den strekker seg 13cm høyere enn snittet hos konkurrentene. En akselavstand på 284cm gir også grunnlag for en stor kupe i alle retninger. Og en høy sittestilling, 10cm høyere enn for Safrane, gir fører og passasjerer god oversikt. Bilens fysiske mål er 4,86m (L) x 1,86m (B) x 1,58m (H). Med det er den vesentlig større i alle retninger enn for eksempel Citroëns nye storsatsning, C5. Renault er kjent for sine dristige designløsninger gjennom tidene. Derfor besluttet de tidlig å ikke gå for en tradisjonell tre-boks-løsning med panser, kabin og bagasjerom. Vel Satis har fått et moderne frontparti med store luftinntak i grillen. Den store bakruten dominerer hekken og har en kraftig bue. Dette er en av de mest distinkte detaljene ved bilen, hentet fra konseptutgaven fra 1998 som vi tidligere har presentert her på Bilnorge (KLIKK HER for å lese).

I interiøret finner du velkjente materialer som tre og lær brukt på en smakfull måte. De høyt plasserte setene vitner om maksimal komfort på lange turer.

Kraftige motorer
Motormessig er Vel Satis velutstyrt. Førstevalget for mange vil nok være en 3,5-liters V6 bensinmotor med 235hk og et dreiemoment på 330Nm ved 3600 o/min. En mer økonomisk 3-liters V6 dieselmotor (common rail) vil også være tilgjengelig. Den yter 180hk og er med et dreiemoment på 350Nm allerede ved 1800 o/min. svært trekkvillig. Begge alternativer vil fra lanseringstidspunktet bli levert med en 5-trinns Proactive automatkasse med sekvensskift som sørger for maksimal kjøreglede og god driftsøkonomi.

Vel Satis er utstyrt med MacPherson hjuloppheng foran og et nyutviklet ”trigonal” multi-link oppheng bak. Til sammen skal dette sørge for minimalt med veistøy og den franske kjøregleden som så mange setter pris på.

For å øke komforten for passasjerene på langturer er vel Satis utstyrt med et topp lydanlegg med innebygget CD-skifter for 6 plater samt en 6,5-tommers wide-screen monitor med DVD-spiller for de som sitter i baksetet. På monitoren kan de velge å se på film eller å koble til sin spillkonsoll. Et intelligent navigasjonssystem betjenes fra førerplassen og gir nyttig informasjon til føreren om beste veivalg.

Nøkkelfri
Som på Laguna II er nøkkelen erstattet med et individuelt kort. Når man stiger inn i bilen finner de komfortable, elektrisk styrte setene umiddelbart ønsket (forhåndsprogrammert) sittestilling for fører og forsetepassasjer. Seteryggen er for øvrig delt i to for å gi maksimal komfort for skuldrene.

Godt plassert bak rettet settes kortet på plass i sin holder før man trykker på startknappen og kjører av gårde. En automatisk parkeringsbremse har erstattet det tradisjonelle håndbrekket og låses automatisk opp når motoren startes.

Mens du kjører sørger en radar koblet til cruise-kontrollen for at du ikke kommer for nær bilen foran deg i køen. Og all den moderne teknologi du kan ønske deg er på plass i Vel Satis, inkludert automatisk tenning av hovedlys, regnsensor, parkeringssensor, ESP, dekktrykksensor samt nødbrems assistanse. Åtte kollisjonsputer er også standard.

Viktig satsning
Renaults ambisjon er å øke merkets image i hele Europa gjennom Vel Satis. Målsetningen er å oppnå 3 prosent markedsandel i det europeiske S-segmentet i første hele salgsår, 2002. Hovedmarkeder er Tyskland, Frankrike og Storbritannia hvor Renault forventer at 70% av salgene vil finne sted, og målet er å selge 300.000 biler i perioden 2002 til 2008. Det har kostet franskmennene 3,6 milliarder franc å utvikle bilen.

For at Vel Satis skal finne veien til norske Volvo/Renault-forhandlere, må den nok komme med et mer avgiftsvennlig motoralternativ. Ellers blir det nok for tøft å sloss mot de tyske og svenske luksusbilene her til lands.

BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde skrå forfra
Stort bilde skrå bakfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde av interiør


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer