Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota tar Europa alvorlig Toyota har bestemt seg for å bli en stor faktor i Europa. De har formulert en rekke klare mål, både på volum og posisjon og med tidsfrister, men det er flommen fra lommeboken som virkelig viser at her er det alvor. |
||||||||||||||||
Toyota er verdens tredje største bilprodusent. Men i Europa er den fremdeles en tilbakeholdende junior. 45.000 biler i februar, inkl. Lexus, gir merket en syvendeplass, eller noe slikt, et sted mellom Citroën og BMW. Resten av Europa er ikke som Norge, som applauderer den inn til 17 prosent markedsandel. I Europa må de nøye seg med ca. 4%.
Men tenk på dette japanske bilmerket. De aller fleste Yaris, Corolla og Avensis du ser på gaten i dag er bygget i Europa. I England har de hatt fabrikk i mange år. Yaris-fabrikken i Frankrike åpnet i fjor. Gearkasser og motorer kommer i økende antall fra Frankrike. Om en måned skal byggingen av en ny minibilfabrikk, samarbeidet frem med Peugeot/Citroën, starte i Tsjekkia.
Mer enn fire milliarder euro akkurat nå i ferd med å bli investert i europeiske anlegg og systemer og virksomheter – og enda er ikke Formel 1 engasjementet tatt med i det regnestykket.
|