img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Store Ford/Mazda-endringer i Reitzle-kjølvannet
Wolfgang Reitzles ikke uventede avgang fra Ford er på mange måter utypisk. Ikke minst på grunn av de mange varme ordene fra begge partene ved avskjeden, og også fordi han skal fortsette å fungere som Fords konsulent på produkt, design og spesielle marketing-problemer. Men naturligvis skjer det flere ting i kjølvannet på en slik hendelse.

Det første som skjedde var at Ford fremskynnet beslutningen om at Lincoln-Mercury igjen skulle inn under Nord-Amerika organisasjonen. Reitzle hadde drevet Premier Automotive Group siden han kom til Ford etter BMW-kuppet i 1999. Hele opplegget var hans, en takorganisasjon som skulle håndtere alle Fords topp-produkter, Volvo, Jaguar, Aston Martin, etter en stund også Land Rover, og de to amerikanerne.

Det er klart at det å bli fratatt to av de store merkene i gruppen, ikke satt godt hos den ambisiøse dr. Reitzle. At hans nøkterne sjef, Nick Scheele, også ba ham folde det forholdsvis jålete hovedkvarteret på Berkeley Square i London, og flytte det til det grå Midlands, til Jaguar-fabrikken var heller ikke særlig populært. Det å måtte rapportere til Scheele, som bare er COO (Chief Operating Officer) og ikke direkte til Bill Ford, som er CEO (Chief Executive Officer) når han tidligere rapporterte til sin meget gode venn og mentor, oppsagte Jac Nasser (som var CEO), har selvfølgelig også vært problematisk.

Men allikevel, intet tyder på noe dramatikk i skilsmissen. Bill Ford har da også sagt at hovedtrekkene ved PAG skal beholdes, selv om USA-biten flyttes, og han tilføyde at fremdeles står hovedmålet fast: at PGA skal stå for en tredel av Fords overskudd om en fem års tid. (”Marginene på luksusbiler er vanvittige”, sa en Wall Street kommentator til det, ”mens marginene på volumbiler er vanvittig lave”).

Dette kan bety at planene om å gjør Lincoln til en global brand i beste fall er utsatt, i verste fall lagt på is. Det er allikevel nok annet å gjøre med PAG, for tiden er det vel bare Volvo som tjener såpass store penger at de kan brukes til noe fornuftig, og ikke bare slippes på en sparebøsse hvor de kan ligge og late som de er noe. Produktmessig har også gruppen store utfordringer. Å finne balansen mellom økonomi og stordrift, og samtidig beholde eksklusiviteten, er ikke enkelt. Dersom den neste Land Rover blir basert på en Ford Excursion, er det vel ikke sikkert man har vunnet. Rotet med Volvos småbil, eller hvorfor man ikke har klart å bruke Volvos store plattform andre steder i konsernet, tyder også på at integreringstankegangen ikke er på topp enda.

For å skjære gjennom dette henter man Mark Fields (bildet) fra Tokyo. Mark Fields har ufortjent kommet i skyggen av Nissans redningsmann Carlos Ghosn. Men denne ex-IBM amerikaneren har greid å snu Mazda etter at han kom dit i august 1998 som ”senior rådgiver” som det het den gang, for ikke å tråkke japanerne på tærne. Etter det har han tråkket nok til å få innført en helt annen kurs og kultur der. Ting later til å gå meget bra, selv om den rekord-fortjenesten vi kommer til å få høre om derfra om noen uker, i større grad skyldes svak yen enn sterke prestasjoner.

Det er få som tror at Mark Fields kommer til å representere samme stil som Reitzle hos PAG, men man regner med adskillig mer substans. Han skal imidlertid ikke overta sin nye rolle før utpå sommeren. I mellomtiden blir det i praksis Bob Dover, sjefen på Land Rover som allerede har et administrasjonsansvar for Aston og Jaguar, som kommer til å styre PAG-driften. Hvorfor det er verd å trekke frem er fordi det snakkes masse om maktkamp og intriger i Ford-toppen for tiden, og Bob Dover, sammen med David Thursfield, mannen som med stor suksess leder Ford of Europe nå, er begge blinket ut til å være kandidater til noe meget mer. Bob Dover har da temmelig nøyaktig to måneder å være flink på.

I periferien av dette kan vi også se konturene av virkninger for oss her hjemme. Mark Fields har hatt Europa som et av sine satsingsområder. Der solgte Mazda 153.000 biler i fjor, 22,7% færre enn året før, men med adskillig mer positive økonomiske signaler. Samtidig som man så et bevisst oppkjøp av importører. Med oppkjøpet av en kontrollerende del av den østerrikske importøren (som også håndterer østsiden av Europa) kontrollerer fabrikken nå 80% av den europeiske distribusjonen. Vi vet alle at de er i ferd med å overta i Norge også, i Sverige er det fabrikken som driver, og importør-konk i Danmark har nok åpnet veien for fabrikk-styring der også.

Vi vet også at Ford skal ”bundle” Skandinavia-operasjonene sine i Gøteborg, Stockholm-kontoret er bare midlertidig. Så vidt jeg vet er det ikke sagt offentlig enda, men hvis ikke Mazda skal ”bundles” sammen med Ford-virksomheten der, skal jeg spise hatten min. (Det var ikke mye til trussel).

Men samtidig ser vi at i Tyskland, der man en stund har jobbet med spørsmålet om ny lokalisering av Volvo, nå som deres leieavtale går ut ved nyttår, har fått en god idé. Med Reitzle ute og Lincoln-Mercury som et ikke-tema, og en helt ny agenda, vil man sannsynligvis flytte alle PAG-merkene til Köln, som en skikkelig bundling. Ved Ford-fabrikken er det fremdeles store muligheter for lokaliteter, og Mark Fields er ikke akkurat kjent for å kreve en stor grad av jåle-faktorer.

Og da er selvfølgelig spørsmålet: hvor lang tid vil det da ta før hele Ford-virksomheten for Norden, Ford, Mazda, PAG, blir å finne i en mager og meget effektiv Gøteborg-bundle.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer