Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Schumi suveren i Spania Ingen var i nærheten av å tukte regjerende verdensmester, Michael Schumacher i Ferrari i søndagens Spania Grand Prix. Størst jubel var det likevel hos Sauber og Arrows som begge sikret seg viktige poeng. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gjennom hele helgen har Schumacher og Ferrari-kollega
Barrichello vært raskest i Spania. På lørdagens kvalifisering hadde Michael en
margin på nesten sekundet ned til lillebror Ralf som sikret seg 3. startspor bak
Barrichello. Dramatikk før start Men allerede før løpet startet skjedde det ting på
Catalunya-banen. Minardi trakk begge sine biler fra start etter at to
frontvinger og en bakvinge hadde kollapset i løpet av helgen. Hos Jaguar fant
man uregelmessigheter i bensinen til Eddie Irvine, og selv om dette ikke førte
til økte prestasjoner måtte Irvine starte fra bakerste
spor. Problemer ble det også hos Ferrari da Rubens Barrichello ble
stående på startplata uten å få satt bilen i gir da formasjonsrunden startet.
Ferrari-mekanikerne jobbet på spreng i minuttene før start, men de måtte gi opp
og for fjerde gang i år måtte den uheldige brasilianeren bryte. Litt merkelig er
det at samtlige problemer hos Ferrari rammer Barrichello. God Schumi-start Uten noen utfordrer i startspor to tok Schumacher starten
lettvint. Etter første runde hadde han allerede en margin på et drøyt sekund til
lillebror Ralf i Williams. Deretter fulgte Montoya foran Kimi Räikkönen, Jenson
Button, David Coulthard og Jarno Trulli foran de to Sauber-bilene med Heidfeld
og Massa. På tredje runde gjorde spanske Pedro de la Rosa en førerfeil
og raste av banen. Sekunder senere, på den raske startlangsiden, mistet Kimi
Räikkönen plutselig bakvingen på sin McLaren og måtte slukøret kjøre i depotet
og parkere for dagen. Fjerde brudd på fem løp også for den unge, ambisiøse
finnen. Mika Salo punkterte det ene hjulet på sin Toyota, og etter et langt
depotstopp befant han seg helt sist i feltet. Også for Jordan ble dagen kort. Fisichella fikk
hydraulikkproblemer og måtte bryte etter fem runder mens unge Takuma Sato hadde
en spektakulær avkjøring og ble stående i sandfella på runde 11. Teamsjef Eddie
Jordan var ikke blid etter den hendelsen og begynner muligens å bli lei den unge
japaneren som enda har til gode å fullføre et løp samtidig som teamet står uten
poeng etter 5 løp. 2 stopp Alle teamene hadde i dag valgt to depotstopp, og disse
begynte etter 23 runder. Coulthard var sent ute med sitt første stopp og lå
lenge på 2. plass bak Michael Schumacher. På 29. runde gjorde Ralf Schumacher
det som så ut som en førerfeil, var av banen og skadet sin frontvinge. Det
medførte et langt depotstopp på nesten halvminuttet for tyskeren som ramlet ned
til 13. plass og var ute av kampen om en
pallplassering. Etter at alle hadde gjort unna sine første stopp ledet
Michael Schumacher foran Montoya mens Button hadde avansert opp til 3. plass. På
de neste plassene fulgte David Coulthard, Jarno Trulli og Nick Heidfeld.
Coulthard lå hele tiden tett bak Button, og på den 33. runden lykkes skotten i å
passere engelskmannen. Button så ut til å ha problemer med sin Renault, og to
runder senere ble han også passert av sin teamkollega, Jarno
Trulli. Etter 42 runder kjørte både Button og Heidfeld, som før dette
lå på plassen bak ham, i depotet. Et superraskt stopp for Sauber gjorde at
Heidfeld kom ut igjen noen centimeter foran Button og overtok 5. plass i
løpet. Action i depotet 3 runder senere var Montoya i depotet for sitt andre stopp. En utålmodig lollipop-mann løftet klar-signalet før bilen var ferdig tanket. Montoya lot seg ikke be to ganger, og kjørte over benet til mekanikeren, noe som medførte at han fikk et unødvendig langt stopp. Episoden så ikke behagelig ut for mekanikeren, men Montoya kunne på pressekonferansen etter løpet fortelle at alt sto bra til. Jenson Button fikk etter hvert store problemer med sin Renault, og fem runder før mål måtte han parkere på gresset ved siden av banen. Trulli led samme skjebne og måtte bryte to runder før målgang. Selv om Michael Schumacher slakket av mot slutten av løpet,
tok han en klar seier. Andreplass gikk til Juan Pablo Montoya mens David
Coulthard for andre gang i år kunne entre seierspallens nederste trinn. De to
Sauber-bilene med Heidfeld og Massa tok 4. og 5. plass mens en fornøyd
Heinz-Harald Frentzen tok sine og Arrows første poeng for
året. Schumi i klar tet I fører-VM leder nå Michael Schumacher med 44 poeng foran
Williams-duoen Juan Pablo Montoya på 23 og Ralf Schumacher med 20 poeng. I
konstruktør-VM er det mer åpent. Der leder Ferrari med 50 poeng foran Williams
med 43. McLaren ligger på 3. plass med 13 poeng og økte dermed sin ledelse til
Renault og Sauber som begge har 8 poeng. Neste VM-runde er Østerrike Grand Prix om to uker. Innen den tid får vi håpe konkurransen blir noe jevnere mellom Ferrari og resten av feltet. I Spania var det tydelig at Bridgestone hadde de beste dekkene, noe du ser tydelig ved å studere resultatlista. Resultater Spania Grand Prix:
|