Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Coulthard vant i Monaco David Coulthard tok en kanonstart i Monaco Grand Prix, og for første gang i år sto en mann uten etternavnet Schumacher øverst på pallen. De trange bygatene bød som vanlig på en god porsjon dramatikk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mer enn noe annet sted er kvalifiseringen uhyre viktig i
Monaco, siden forbikjøringer er så godt som umulige å foreta. Michelin hadde
tatt sjansen på et svært mykt dekk til helgens løp, noe som medførte at to av
deres førere sto i fremste rad på startsreken, Juan Pablo Montoya i Williams
foran David Coulthard i McLaren. VM-ledende Michael Schumacher i Ferrari måtte
ta til takke med startspor 3 ved siden av sin bror, Ralf. Kanonstart David Coulthard som i fjorårets Monaco Grand Prix ble stående
på startstreken, fikk sin revansj i dag. Han var lynrask inn i første kurve og
passerte med god margin Montoya mens Michael Schumacher fulgte på tredje og Ralf
på fjerde. Jarno Trulli i Renault kom også godt i gang og knep 5. plassen mens
hans teamkollega, Jenson Button ble stående på startstreken og først kom av
gårde på 17. plass. Etter at noen runder var kjørt ble Button idømt en ”drive
through” straff siden hans Renault hadde beveget seg før starten gikk, og dermed
ble det en nesten umulig oppgave for den unge briten å hevde seg i dagens
løp. Tett fight I løpets første del var det svært tett mellom de fire i
front. Coulthard ledet feltet foran Juan Pablo Montoya og brødrene Michael og
Ralf Schumacher. Monaco bruker å kreve sine offer, og dagens løp var intet
unntak. Første mann i veggen i den beryktede første kurven, St. Devote, var
Allan McNish i Toyota etter 16 runder. Også McNish’ teamkollega, Mika Salo, hadde problemer med sine
myke Michelin-dekk, og måtte se seg passert av begge Jordan-bilene før han tok
sitt første depotstopp allerede etter 20 runder. Imens var det svært tett i
teten, og bare 10,8 sekunder skilte de seks fremste. Neste krasj inntraff etter 23 runder da Takuma Sato smalt i
veggen i tunnelen og holdt på å dra med seg sin kollega, Giancarlo Fisichella i
sammenstøtet. Fire runder senere ble Enrique Bernoldi i Arrows torpedert av
Felipe Massa som han nettopp hadde passert i St.
Devote. Rykende McLaren Etter halvkjørt løp begynte det å ryke stygt av Coulthards
McLaren, noe som antydet tekniske problemer. Samtidig gikk rundetidene hans
dramatisk opp og Montoya og Schumacher nærmet seg faretruende. Teamsjef Ron
Dennis forklarte etter løpet: ”Vi hadde et teknisk problem med Davids bil, men
klarte å fikse det via telemetrien.” Etter 40 runder forsøkte Barrichello å passere Kimi Räikkönen
inn i sjikanen etter tunnelen, men Ferrari-føreren var overmodig og kjørte rett
inn i hekken på McLaren-føreren. Begge måtte i depotet for å skifte vitale
deler, og få runder senere var det nok en gang sluttkjørt for årets mest
uheldige finne, Kimi Räikkönen. Barrichello fikk en velfortjent ”stop&go”
for episoden, og i sin iver etter å komme raskt tilbake på banen pådro han seg
nok en straff for å kjøre for fort i pitlane. Montoya måtte etter 45 runder sette ned farten i sin
Williams, og overlot dermed 2. plassen til sin teamkollega, Ralf Schumacher, som
på pressekonferansen etter løpet hevdet at ”dette var definitivt ingen
teamordre.” To runder senere var det dessverre sluttkjørt for Montoya som hadde
fightet tappert mot Coulthard og Schumacher gjennom hele
løpet. Sent depotstopp McLaren drøyde Coulthards pitstop så lenge de kunne, og først
etter 51 runder kjørte skotten i depotet for bensin og nye dekk. Etter et stopp
på snaue 7 sekunder kom Coulthard tilbake på banen i tet, denne gang foran
Michael Schumacher og med Ralf på tredje. De siste drøyt 20 rundene fulgte Michael Schumacher Coulthard
som en skygge. Lenger bak i feltet var det kamp om 4. plassen mellom de to
italienerne, Trulli og Fisichella, og om 6. plassen og det siste poenget mellom
Heinz-Harald Frentzen og Rubens Barrichello. Men Monaco er en svært vanskelig
bane å kjøre forbi på, og ingen ønsket heller å ta unødvendige
sjanser. Coulthard tok dermed sin første seier siden Østerrike Grand
Prix for et drøyt år siden, Michael Schumacher kjørte inn til 2. plass og 6 nye
VM-poeng mens Ralf Schumacher knep 3. plassen for
Williams. Smakte godt ”Det smakte godt med seieren i dag etter all den motgangen vi
har hatt tidligere i sesongen,” sa en fornøyd David Coulthard etter løpet. ”I
fjor hadde vi problemer med vår traction control her, men i år fungerte den
perfekt.” Coulthard var imidlertid ikke spesielt optimistisk med tanke på Canada
Grand Prix om fjorten dager. ”Den trege banen i Monaco passet fint for bilen og
dekkene våre, men Canada er en helt annen skål”, sa han. Jarno Trulli sørget for nye, viktige poeng til Jordan gjennom
sin fjerdeplass foran Jarno Trulli i Renault og Hein-Harald Frentzen i Arrows.
7. plassen gikk til Rubens Barrichello i Ferrari. I VM-sammendraget har Schumacher fortsatt en solid ledelse foran Williams-duoen med Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya. Coulthard avanserte gjennom dagens seier til 4. plass i mesterskapet foran Rubens Barrichello og Jenson Button. Resultat Monaco Grand Prix:
Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin
|