img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Coulthard vant i Monaco
David Coulthard tok en kanonstart i Monaco Grand Prix, og for første gang i år sto en mann uten etternavnet Schumacher øverst på pallen. De trange bygatene bød som vanlig på en god porsjon dramatikk.

Mer enn noe annet sted er kvalifiseringen uhyre viktig i Monaco, siden forbikjøringer er så godt som umulige å foreta. Michelin hadde tatt sjansen på et svært mykt dekk til helgens løp, noe som medførte at to av deres førere sto i fremste rad på startsreken, Juan Pablo Montoya i Williams foran David Coulthard i McLaren. VM-ledende Michael Schumacher i Ferrari måtte ta til takke med startspor 3 ved siden av sin bror, Ralf. 

Kanonstart

David Coulthard som i fjorårets Monaco Grand Prix ble stående på startstreken, fikk sin revansj i dag. Han var lynrask inn i første kurve og passerte med god margin Montoya mens Michael Schumacher fulgte på tredje og Ralf på fjerde. Jarno Trulli i Renault kom også godt i gang og knep 5. plassen mens hans teamkollega, Jenson Button ble stående på startstreken og først kom av gårde på 17. plass. 

Etter at noen runder var kjørt ble Button idømt en ”drive through” straff siden hans Renault hadde beveget seg før starten gikk, og dermed ble det en nesten umulig oppgave for den unge briten å hevde seg i dagens løp. 

Tett fight

I løpets første del var det svært tett mellom de fire i front. Coulthard ledet feltet foran Juan Pablo Montoya og brødrene Michael og Ralf Schumacher. Monaco bruker å kreve sine offer, og dagens løp var intet unntak. Første mann i veggen i den beryktede første kurven, St. Devote, var Allan McNish i Toyota etter 16 runder.  

Også McNish’ teamkollega, Mika Salo, hadde problemer med sine myke Michelin-dekk, og måtte se seg passert av begge Jordan-bilene før han tok sitt første depotstopp allerede etter 20 runder. Imens var det svært tett i teten, og bare 10,8 sekunder skilte de seks fremste. 

Neste krasj inntraff etter 23 runder da Takuma Sato smalt i veggen i tunnelen og holdt på å dra med seg sin kollega, Giancarlo Fisichella i sammenstøtet. Fire runder senere ble Enrique Bernoldi i Arrows torpedert av Felipe Massa som han nettopp hadde passert i St. Devote.  

Rykende McLaren

Etter halvkjørt løp begynte det å ryke stygt av Coulthards McLaren, noe som antydet tekniske problemer. Samtidig gikk rundetidene hans dramatisk opp og Montoya og Schumacher nærmet seg faretruende. Teamsjef Ron Dennis forklarte etter løpet: ”Vi hadde et teknisk problem med Davids bil, men klarte å fikse det via telemetrien.”  

Etter 40 runder forsøkte Barrichello å passere Kimi Räikkönen inn i sjikanen etter tunnelen, men Ferrari-føreren var overmodig og kjørte rett inn i hekken på McLaren-føreren. Begge måtte i depotet for å skifte vitale deler, og få runder senere var det nok en gang sluttkjørt for årets mest uheldige finne, Kimi Räikkönen. Barrichello fikk en velfortjent ”stop&go” for episoden, og i sin iver etter å komme raskt tilbake på banen pådro han seg nok en straff for å kjøre for fort i pitlane.  

Montoya måtte etter 45 runder sette ned farten i sin Williams, og overlot dermed 2. plassen til sin teamkollega, Ralf Schumacher, som på pressekonferansen etter løpet hevdet at ”dette var definitivt ingen teamordre.” To runder senere var det dessverre sluttkjørt for Montoya som hadde fightet tappert mot Coulthard og Schumacher gjennom hele løpet. 

Sent depotstopp

McLaren drøyde Coulthards pitstop så lenge de kunne, og først etter 51 runder kjørte skotten i depotet for bensin og nye dekk. Etter et stopp på snaue 7 sekunder kom Coulthard tilbake på banen i tet, denne gang foran Michael Schumacher og med Ralf på tredje. 

De siste drøyt 20 rundene fulgte Michael Schumacher Coulthard som en skygge. Lenger bak i feltet var det kamp om 4. plassen mellom de to italienerne, Trulli og Fisichella, og om 6. plassen og det siste poenget mellom Heinz-Harald Frentzen og Rubens Barrichello. Men Monaco er en svært vanskelig bane å kjøre forbi på, og ingen ønsket heller å ta unødvendige sjanser.  

Coulthard tok dermed sin første seier siden Østerrike Grand Prix for et drøyt år siden, Michael Schumacher kjørte inn til 2. plass og 6 nye VM-poeng mens Ralf Schumacher knep 3. plassen for Williams.  

Smakte godt

”Det smakte godt med seieren i dag etter all den motgangen vi har hatt tidligere i sesongen,” sa en fornøyd David Coulthard etter løpet. ”I fjor hadde vi problemer med vår traction control her, men i år fungerte den perfekt.” Coulthard var imidlertid ikke spesielt optimistisk med tanke på Canada Grand Prix om fjorten dager. ”Den trege banen i Monaco passet fint for bilen og dekkene våre, men Canada er en helt annen skål”, sa han. 

Jarno Trulli sørget for nye, viktige poeng til Jordan gjennom sin fjerdeplass foran Jarno Trulli i Renault og Hein-Harald Frentzen i Arrows. 7. plassen gikk til Rubens Barrichello i Ferrari.  

I VM-sammendraget har Schumacher fortsatt en solid ledelse foran Williams-duoen med Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya. Coulthard avanserte gjennom dagens seier til 4. plass i mesterskapet foran Rubens Barrichello og Jenson Button.

Resultat Monaco Grand Prix:

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

David Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

1:45:39,055

149,280km/t

2

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

+ 1,050

3

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 1:17,450

4

Jarno Trulli

ITA

Renault

M

+ 1 runde

5

Giancarlo Fisichella

ITA

Jordan-Honda

B

+ 1 runde

6

Heinz-Harald Frentzen

TYS

Arrows-Cosworth

B

+ 1 runde

7

Rubens Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 1 runde

8

Nick Heidfeld

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 2 runder

9

Eddie Irvine

GB

Jaguar-Cosworth

M

+ 2 runder

10

Pedro de la Rosa

SPA

Jaguar-Cosworth

M

+ 2 runder

11

Mark Webber

AUS

Minardi-Asiatech

M

+ 2 runder

12

Enrique Bernoldi

BRA

Arrows-Cosworth

B

+ 2 runder

13

Mika Salo

FIN

Toyota

M

+ 8 runder

Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer