img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Gruppeunntak: intet drama
Siden vi har skrevet en del om endringer i gruppeunntaket var det kanskje ikke underlig at det kom endel henvendelser i går. Først skrev Din Side en melding om at det ikke ville bli noen endringer, så tok både Sol og Hegnar meldingen. Dermed trodde plutselig ganske mange at dette var sant.

I slutten av forrige uke tok Europa-parlamentet for seg forslagene til endring av bilbransjens Gruppeunntak, det regelverket som gjør at bilfabrikker og –forhandlere får lov til å oppføre seg annerledes enn det som er forutsatt i Romatraktaten. Da dette skjedde den 29. og 30. mai, hadde både selve hendelsen og det sannsynlige utfallet vært kjent lenge, og vakte overhodet ingen oppsikt i det bilproduserende Europa. Derfor ble det selvfølgelig litt spesielt når det på norske nett-sider står at ”overraskende for de fleste har EU-parlamentet bestemt seg for ikke å åpne bilbransjen i Europa for konkurranse”.

For det første er det viktig å vite at Parlamentet ikke har noen medbestemmelsesrett i dette arbeidet, og det er stor tvil om i hvor sterk grad Kommisjonen følger ”rådene” fra Parlamentet. Hva som også er viktig er at Parlamentet stemte over en rekke punkter i Mario Montis forslag til endringer i Gruppeunntaket, og selv sa han etterpå at han egentlig var overrasket over hvor stor tilslutning han hadde fått. Vi må huske på at Parlamentet er utsatt for påvirkning fra 15.000 registrerte lobbyister, bilindustrien er for tiden en av de som er sterkest representert, og innvendingene mot Montis plan har vært enorm fra dette holdet.

For eksempel har den tyske Forbundskansleren kastet seg inn i diskusjonen med hele bredsiden og snakket om hvor mange arbeidsplasser som vil forsvinne i Tyskland, dersom reformen blir vedtatt. Det er klart at slikt gjør inntrykk på politikerne i Parlamentet.

Medlemmene av Kommisjonen er atskillig coolere, og forholdsvis vant med slik påvirkning. Konkurranse-kontoret til Mario Monti har vært ute en uværsnatt før, de har blant annet satt en stopper for en rekke foreslåtte storfusjoner i Europa de siste årene (Scania Volvo er vel den vi kjenner best). I dag sitter Monti i møte der mer enn 120 innvendinger kommer mot hans forslag til hvordan nytt regelverk for fusjoner og sammenslåinger skal se ut, i morgen skal han igjen se på spørsmålet om rettigheter til kringkasting av store fotballmesterskap, samtidig som et rådgivende politikerutvalg i EU igjen skal se på Gruppeunntaket. Fritid er ikke det disse folkene er plaget mest med.

Men selv om man leser Parlamentets avstemningsresultater med bilindustriens briller skjedde det ikke annet enn at det ble et stor flertall for et forslag om at overgangsordningen skulle forlenges, fra 1. oktober 2003 til 1. oktober 2005. Det er med andre ord ikke tvil om at de aller fleste forslagene til endring av Gruppeunntak (bortsett fra de som Montis kontor allerede har revidert) blir gjennomført, men det kan fremdeles være et spørsmål om når overgangsperioden tar en slutt og ALLE må rette seg etter det nye regelverket.

Bortsett fra at det sannsynligvis har liten praktisk betydning hva Parlamentet sier eller ikke sier i akkurat denne saken, vil dette bli et kasus som senere kan brukes som eksempel på den illeluktende delen av EU. I en av sine omtaler av denne saken skriver Financial Times, med en viss undertone, at en europeisk parlamentariker som har arbeidet med denne saken ikke har behøvd å betale en enste arbeidsdag-lunch de siste tre månedene.

Poenget med denne lille saken er imidlertid bare å fortelle at foreløpig er det intet uventet som har hendt med hensyn til gruppeunntaket, og det er ingen ny eller gammel dramatikk på gang.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer