Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Proton og Lotus blir tettere Proton i Malaysia eier som kjent 80 prosent av Lotus. Derfor er det vel ikke unaturlig at både administrasjon og distribusjon føres tettere sammen? |
||||||||||||||||
Storbritannia er et av de få land der Proton importeres for alvor. Men til nå har de hatt sitt hovedkvarter i Bristol – ikke akkurat hovedmålet mitt når jeg besøker denne byen på vestsiden av øya. Det er atskillig mer spennende å slå fast at fremdeles bygges det Bristol-biler i Bristol – de koster rundt 150.000 pund pr. stk!
Nå har imidlertid Proton-folket funnet ut at de kan spare mange penger på å flytte øst-over. Til Norfolk nærmere bestemt. Det er blitt ledig plass hos Lotus slik at nå vil man risikere å møte Proton når man skal besøke Lotus. Skjønt Proton-biler på parkeringsplassen der har ikke akkurat vært ukjent. Lotus har lenge hjulpet Malaysia-bedriften med utvikling av deres modeller. Og det arbeidet skal bli enda tettere nå. Dels skal det komme nye modeller i A, B og C-segmentet ganske snart, men enda viktigere er det at en ny familie meget avanserte personbilmotorer, utviklet av Lotus, sakte og sikkert skal inn i Protonbilene nå. Motoren skal bygges i en ny fabrikk i Tanjung Malim som også Lotus’ ingeniører er sterkt involvert i. Så hvorfor ikke da også flytte markeds-kreftene tettere sammen, når teknikerne allerede deler skrivebord? I løpet av ni måneder skal Protons UK-administrasjon være på plass i Hethel-hovedkvarteret til Lotus.
Samtidig arbeides det med planer om å selge Lotus’ egne modeller gjennom Proton-forhandlerne i Storbritannia. Ikke akkurat samme type biler, men det burde ikke være noe problem å plassere de riktige selgerne i et utvalg av Protons 110 salgslokaler i Storbritannia. Proton har forøvrig allerede overtatt deledistribusjonen og garanti-arbeidet for Lotus, så det er ganske åpenbart at båndene knyttes stadig strammere.
|