img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Hvilken vei velger Gruppeunntaket?
Norges bilimportører og forhandlere er ganske opptatt av Gruppeunntaket for tiden. Ikke underlig. Pålegg fra en rekke bilprodusenter tyder på at produsentene ikke har forstått noe av intensjonene i Gruppeunntaket. Dessuten er det noen som sier klart fra at bilforhandlere i Norge vil de ikke ha.

Forholdet mellom Bilprodusent og Bildistributør må endres, tildels ganske vesentlig, når det nye Gruppeunntaket trer i kraft den 1. oktober. Dette har vi nevnt i et par artikler her på BilNorge de siste årene.

Vi har også nevnt at intensjonene i det nye Gruppeunntaket var å skape større konkurranse, en annen frihet for detalj-leddet, og en større valgfrihet for kunden. Nå vi ser på forslaget til en del av de nye kontraktene kan man virkelig lure på hva som skjer. Mercedes-kontrakten er ikke den verste, men den setter blant annet en del minimums-standarder. For eksempel skal det være full SECAM-linje (alle modellene da, fra S til A – siden du lurer) både som demonstrasjon og utstilling, og hver utstillingsbil skal ha minimum 30 kvadratmeter til rådighet. Selv om importøren ikke vil snakke om dette later det til at Mercedes ikke akter å justere ned noen av standardene sine, selv om man heter lille Norge.

Hvor mange Mercedesforhandlere blir det da mellom Oslo og Trondheim, eller langs kysten? Eller nord for Trondheim? (Pussig nok er Erik Staavi helt avslappet. Som Chrysler-importør vil han få den samme kontrakten som Mercedes, Daimlerchrysler jobber med en felles modell for begge merkene – han sier han ikke har sett den enda, bare skygger av den. Men han setter seg tilbake i stolen og regner med at hans kontrakter nok vil bli utformet slik at de fortsatt skal kunne beholde sine forhandlere i Norge. ”Det er jo forhandlerne som har makten, og det er jo de som gjør jobben” sier han.)

Men moroa er jo at alle eksisterende Mercedes-forhandlere vil kunne kreve å bli godkjent som autorisert Mercedes verksted, og for folk med Mercedes-kompetanse finnes det en god del andre spennende virksomheter og muligheter enn nybilsalg. Spesielt i dagens bruktbil-Norge. For oss på utsiden virker det imidlertid som om Produsenten krever at importøren kvitter seg med frontsoldatene sine.

Det som ligger i bunnen for slik virksomhet, og som sagt: Mercedes er ikke verst, kan selvfølgelig være at produsentene nå ønsker kontroll over hele distribusjonsleddet. Og det er vel svært sannsynligvis den strategien som ligger bak en del av de merkelige grepene vi ser nå (selv om det høres dyrt ut).

Nå viste jo imidlertid bilindustrien at den ikke var veldig dyktig i sin før-Gruppeunnatk lobby-strategi mot EU-Kommisjonen, og Mario Monti. Og det å jobbe så hardt for å ødelegge det som var selve hovedhensikten i det nye Gruppeunntaket: Større Transparens, er antakelig en ganske tåpelig måte å forsøke å skaffe seg fordeler på.

Det er tvert imot ganske sikkert at det ikke er så innmari smart. På den måten tirrer man ikke bare Mario Monti, sjefen for EUs konkurransekontor som fikk gjennomført revisjonen. Men man peker nese av hele EU-kommisjonen som tross noe intern motstand lot Montis forslag gå gjennom uten særlig motstand.

Det er flere ting som kan skje. For det første kan EUs egne tolkninger av Gruppeunntaket, kall det gjerne Retningslinjene, som blir offentliggjort den 30. september på Kommisjonens internettsider (du finner adressen i vår forrige artikkel om temaet) presisere at ekskluderende standarder ikke skal forekomme. De kan gi klare oppskrifter på at det må skilles mellom forhandleres størrelse i kontraktene. Fortelle at det er grenser for hva selvstendige forhandlere kan pålegges. Men det er antakelig meget viktigere at man nok en gang presiserer hva som er meningen med endringene, hva man forventer at også bilprodusentene skal jobbe i retning av.

Sannsynligvis vil det også bli presisert at man ikke blir bombet dersom ikke alt har skjedd pr. dato. Hvorfor tror for eksempel de aller fleste at det skjer noe grusomt dersom kontrakten ikke er sagt opp før den 1/10?

De fleste siviliserte interesser klarer for eksempel å leve etter ”lovens forarbeider” i minst like stor grad som ”lovens bokstav”. Hvorfor store bilfabrikker da begynner å operere med jerngrep som de må skjønne det blir reagert på, er vanskelig å forstå.

Mario Montis Gruppeunntak er et lokomotiv. Der finnes det ingen revers. Og det er bare ett spor, så det nytter ikke å få penset toget over i et annet heller. Kommer det til skarpen ser jeg ikke bort fra at han drar den ytterste konsekvensen, dersom han ikke får det slik han hadde ment å få det, og det er å fortelle bilindustrien at ”Greit. Fra i overimorgen forholder bilindustrien seg, som resten av Europas handlende, til grunnlaget for EU. Det vil si Roma-Traktaten. Og det vil igjen si Frihandel.”

Da blir det kanskje mer enn tre Mercedes-forhandlere i Norge allikevel?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer