img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nok til å redde F1?
FIAs Formula One Commission møttes i London mandag for å enes om grep som skal redde sporten fra den fallende publikumsinteressen. Radikale forslag var fremmet på forhånd, men de fleste ble forkastet.

Frontfigurene innen sporten, Bernie Ecclestone og FIA-sjef Max Mosley hadde fremmet en rekke radikale forslag som ville snudd opp ned på hele Formel 1 slik vi har kjent grenen gjennom over 50 år. Vekttillegg og førere som byttet stall for hvert løp var de mest radikale utkastene. Dette kunne selvsagt ikke rådet enes om, noe heller ingen hadde trodd på forhånd.

Men en del endringer ble likevel rådet enige om, og noen av disse vil nok medføre litt mer spenning. I alle fall for de som kjøper en weekend billett til løpene og som så langt gjerne har gjespet seg gjennom fredag og lørdag på banen.

Kvalifisering
Det vil fra neste år bli to kvalifiseringsomganger, en på fredag og en på lørdag. Begge skal i utgangspunktet kjøres fra 13:00 til 14:00. Mens førerne til nå i praksis har hatt fire forsøk hver, får de etter de nye reglene langt mer begrensede muligheter gjennom bare ett forsøk hver av dagene. På den annen side slipper de trafikk, for nå skal en og en fører på banen av gangen. Systemet har tidligere vært benyttet i blant annet STCC under betegnelsen Super Pole som var en publikumssuksess.

I F1 skal kvaliken fungere slik at på fredagen starter bilene i den rekkefølgen de har i VM-sammendraget. Den med flest poeng starter først etterfulgt av nummer to, tre osv. I årets første løp starter førerne etter rekkefølgen i 2002-mesterskapet.

På lørdagen kjører også en og en fører ut på banen, denne gang basert på resultatene fra fredagens kvalifisering slik at den som oppnådde beste tid dagen før, starter sist og så videre ned til langsomste fører som får den tvilsomme gleden av å åpne showet på lørdagen. Resultatet av lørdagens kvalifisering vil gi startrekkefølgen i søndagens løp.

Tradisjonelt blir banene raskere jo lenger ut i kvalifiseringsomgangen man kommer, så systemet vil gi fordeler for den som ligger nederst på tabellen. En annen viktig faktor kan bli værforholdene som kan endre seg dramatisk i løpet av de to kvalifiseringstimene.

Trening/testing
Fredagens trening fra 11:00 til 12:00 og lørdagens treningsøkter fra 9:00 til 9:45 og fra 10:15 til 11:00 fortsetter som i dag. I tillegg åpner FIA for to ekstra testtimer fredag morgen for de teamene som ikke foretar mer enn 10 private testbildager i perioden 1. mars til 1. november. (Benyttes to testbiler på en dag, regnes dette som to testdager.) Forutsatt at minst tre team gir FIA et slik løfte vil disse teamene kunne anvende sine løpsbiler og reservebil samt at de kan benytte både sin ordinære førere og sin testfører på en to timer lang test fredag morgen.

Den regelen vil nok kun appellere til teamene med dårligst økonomi, og spørsmålet er om tilslutningen blir høy nok til at den kan gjennomføres. Ganske sikkert er det i alle fall at verken Ferrari, McLaren eller Williams blir å finne på frokostmøtene på fredager.

Dekk
Til nå har det vært slik at hver av de to dekkprodusentene, Bridgestone og Michelin, kun har fått stille med to alternative dekktyper til samtlige av sine team hver helg. Dette har medført at Bridgestone som kun forsyner ett av toppteamene, Ferrari, har levert en optimal gummiblanding til italienerne mens de fremste Michelin-teamene, Williams og McLaren, har måttet inngå kompromisser. De nye reglene som innføres gjør at teamene individuelt kan velge de to dekktypene som passer best for deres biler på den aktuelle banen.

Dette medfører selvsagt en mer kompleks logistikk for Bridgestone og Michelin, men kan hjelpe Williams og McLaren til å nærme seg Ferrari.

VM-poeng
Ferrari tok i 2002-sesongen like mange VM-poeng som alle de andre teamene til sammen. Den bragden skal de slite med å gjenta neste sesong, for ikke bare krymper differansen mellom en første- og en annenplass i et løp, det skal også deles ut poeng til flere aktører.

Det gamle systemet ga 10 poeng for seier og fortsatte med skalaen 6-4-3-2-1 for de neste plassene slik at de seks øverste på lista scoret poeng i hvert løp. Fra 2003 innføres et nytt system som fortsatt gir 10 poeng for seier, men som videre fordeler seg slik: 8-6-5-4-3-2-1. Det betyr at de 8 beste får poeng i hvert løp, og vil applauderes av best-of-the-rest-team som for eksempel Jordan, Sauber og Renault som har slitt med å score så lenge Ferrari, Williams og McLaren har fått begge sine biler til mål.

Team orders
Såkalte ”Team orders” som griper inn i løpsresultatet er forbudt fra 2003. Systemet har vært flittig benyttet av Ferrari i årets sesong, blant annet da Barrichello måtte slippe Schumacher forbi seg på målraka i Østerrike. Ved en rekke anledninger har vi også sett de to kjøre pent i tog uten å prøve å foreta forbikjøringer gjennom store deler av løpet.

Det er prisverdig at FIA foretar grep på dette området, men hvordan de skal håndheve regelen i praksis forblir en gåte. ”Tekniske feil” og ”uheldige depotstopp” vil jo alltid forekomme i F1, og med dagens avanserte fjernstyring kan det meste gjøres fra depotet uten at føreren kan forhindre det som skjer. Men muligens slipper vi en reprise av den pinlige eisoden fra Østerrike?

Belgia Grand Prix
Det mest spektakulære løpet på F1-kalenderen, Belgia GP på Spa, ofres i tobakkens tjeneste. Myndighetene i Belgia innfører totalforbud mot tobakksreklame fra 1. august 2003, noen uker før den planlagte VM-runden. Den belgiske lovendringen medførte at samtlige team måtte være enige om å kjøre løp der uten tobakksreklame, noe de ikke ble.

Dermed står i øyeblikket bare 16 løp på 2003-kalenderen, og noen erstatning for Belgia blir nok vanskelig å finne med mindre myndighetene der foretar en kuvending i saken. Med Spa forsvinner førernes favorittbane fremfor noen andre, og den kommer neppe tilbake selv når tobakksreklame forsvinner fra F1 etter 2006-sesongen.

Nye aktører
Mens Spa blir borte fra neste sesong, vil trolig nok en europeisk VM-runde forsvinne fra 2004-sesongen. Da kommer nemlig to nye aktører inn som begge har inngått langsiktige avtaler med Bernie Ecclestone, Bahrain i Midt-Østen og Shanghai i Kina. Dette er selvsagt viktige markeder for sporten og deres sponsorer med tanke på det enorme folketallet i regionene.

Gode nok tiltak?
Det gjenstår å se om de nye regelendringene er nok til å redde Formel 1s posisjon som den mest sette TV-sporten. Det hjelper lite om Schumi må starte midt i feltet dersom han har en like overlegen Ferrari som i årets sesong. Det viktigste blir derfor at teamene bak Ferrari, først og fremst Williams og McLaren, klarer å komme tilbake til sine gamle høyder fra 80- og 90-tallet. Og at FIA viser at de mener alvor når de forbyr teamordres. En pekepinn får vi når sesongen starter i Melbourne 9. mars neste år.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer