img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mens vi venter på RR01
Det er i hvert fall en som venter mer på den nye Rolls’en enn vi gjør. Det er kunde nr. 1 som skal få sin bil levert i morgen, flere dager før bilen avdukes på Detroit-utstillingen, men noen timer etter at BMW (og vi) har vist de første offisielle bildene av bilen. Mens vi venter, tar BilNorge deg med på en repetisjon av BMW-Rolls historien.

Starten på hele historien virker fullstendig utrolig. Det var Volkswagen som i 1998 kjøpte bil-biten til Rolls-Royce, som den gang tilhørte Vickers. Det dreide seg om ganske mange penger, men etter noen måneder oppdaget Wolfsburg at merkenavnet Rolls-Royce og den berømte kjølerfiguren Spirit of Ecstasy ikke hørte med på handelen. Men at det var BMW som satt på de sentrale rettighetene.

De gjorde en gentleman’s agreement, så gentleman at man skulle tro partene var engelske, om at VW skulle pleie Rolls-merket så godt som rimelig var, mens BMW skulle utvikle en ny modell og overta den biten fra 1. januar 2003. Etter det har følgende skjedd:

1999: En liten gruppe designere og ingeniører flyttet inn i lokaler som tidligere hadde tilhørt en bank, i den fornemmere delen av London. Der tok prosjekt RR01 form.

2000, mai: BMW gjorde det klart at de ville bygge en ny Rolls-Royce fabrikk i nærheten av Goodwood, de gamle anleggene skulle overlates helt til Bentley.

2000, 21 november: Nøyaktige planer for fabrikken ble overlevert kommunale myndigheter sammen med søknader om anleggstillatelse. Byggearbeidet ville skape arbeid for ca. 300 personer, mens fabrikken, som skulle koste 60 millioner pund, ville få ca. 350 ansatte. Direktøren for prosjektet var fremdeles tysker og BMWs mann.

2001, 13 februar: Det første av mange folkemøter BMW arrangerte for alle som ble berørt av planene. Spørsmål som ”Hvordan tør dere bygge en underjordisk fabrikk i et område som er plaget av oversvømmelser” eller ”med bare 2% lokal arbeidsledighet, hvor skal dere finne arbeidskraften?” ble alle håndtert slik at det ikke var tvil om den lokale stemningen.

2001, 16 mars: BMWs representanter besøker Downing Street 10 for å gi statsministeren en orientering om planene. Det ble blant annet lagt vekt på at den kommende bilen skulle bli en ekte Rolls-Royce og ikke en oppblåst BMW, selv om noen BMW-deler ville bli benyttet. Med valget rett rundt hjørnet regnet man ikke med at regjeringen ville engasjere seg særlig sterkt i dette, den nærmeste fremtiden.

2001, april: BMW åpnet et PR- og pressekontor som, selv om det fremdeles het BMW, skulle konsentrere seg om Rolls-Royce-spørsmål. Sjefen der var Fred Furth, som hadde vært med prosjektet nesten hele veien, blant annet som en meget effektiv lobbyist.

2001, 16 mai: En underkomité i Chichester District Council stemte 14-1 for BMWs søknad om å bygge fabrikk og anlegg. Man regnet med at virkningen for den lokale økonomien ville bli 14,7 millioner pund/år, eller hele 24,4 millioner hvis man regnet med alle ringvirkningene. Det ble henstilt til regjeringens besluttere å kjappe seg slik at prosjektet snart kom på lufta.

2001, 24 mai: Nå var det hele District Council som sendte BMWs søknad til Miljøverndepartementet, med en sterk anbefaling for at planen skulle gjennomføres. 34 stemte for og bare 6 mot.

2001, 19 juni: De involverte regjeringskontorene gir også grønt lys til BMWs planer.

2001, 24 august: Arkitektens skisse av den nye Rolls-Royce fabrikken blir offentliggjort. Men arbeidet på stedet er allerede i godt gjenge. Samtidig forteller Rolls-Royce direktør Karl-Heinz Kalbfeld at testingen av den kommende Rolls-Roycen følger skjema, og at man for eksempel gjorde ferdig vintertestingen i Nord-Skandinavia sist vinter.

2001, 25 november: På en klissvåt november søndag ble det arrangert det første offisielle besøket fra Rolls-Royce Enthusiast’s Club til stedet der det nye Rolls-Royce hovedkvarteret blir bygget. BMW har hele tiden hatt nær kontakt med både Rolls-entusiastene og –kundene (som ikke alltid er de samme personene, en entusiast har ikke alltid råd til en slik bil, men han har minst like betydningsfulle meninger og synspunkter som han som betaler penger for en.)

På bildet fra begivenheten ser du fra venstre en Silver Spirit fra 1987, en 20/25 med Weymann-karosseri fra Mulliner, årgang 1930, en Phantom Six fra 1969, enda en 20/25 med karosseri fra T&M, anno 1933 og en Silver Shadow fra 1974. Klubbmedlemmene la vekt på at fabrikken ligger bare 15 km fra West Wittering der Sir F. Henry Royce bodde og arbeidet i store deler av sitt liv.

2001, 21 desember: Over 1000 jobbsøknader er for tiden til behandling. Man har begynt å utnevne forhandlere over hele verden og de siste detaljer på den kommende bilen er nå godkjent, slik at verktøy og produksjonsutstyr er i bestilling.

2002, 23 januar: Tony Gott skal bli sjef for Rolls-Royce fra 1. mars. En positiv overraskelse. Han var sjef for Rolls/Bentley da de ble kjøpt opp av VW, og fortsatte i rollen under Wolfsburg-styret inntil han ga opp i fjor sommer, etter en glimrende innsats i en vintage Bentley under Mille Miglia-løpet. Der han og noen andre engelskmenn i grønne biler, totalt ødela en planlagt tysk triumfferd, der en rekke sølvgrå biler skulle passere samtidig over målstreken. Ingen er mer Mr. Rolls-Royce enn han.

2002, 13 februar: Nøyaktig et år etter det første lokale folkemøtet inviterte BMW til en ny orientering som ble holdt i hyggelige Ship Hotell i Chichester. Nå var det konkret, om hvor langt fabrikken var kommet, om hvordan lokal industri kunne henvende seg for å tilby sine tjenester, og hvordan arbeidsstokken ble trenet. Fremdeles lutter begeistring.

2002, 23 mars: Axel Urstelling fra Project Rolls-Royce fortalte Rolls-Royce Enthusiast’s Club om status nå. Om hvordan engelske ingeniører og designere hadde hjulpet prosjektet frem (Michael Dunn hadde for eksempel arbeidet frem lavt turtall/høyt dreiemoment karakteristikken for motoren). Om hvordan fabrikken skulle organiseres, om ansettelsene så langt. Men han la mest vekt på hvordan tradisjonen skulle fortsettes, om hvordan BMW ønsket kontakt med RR-klubbene (”verdens sterkeste merkevare takket være klubbene” sa han) og om hvordan forhandlerne også i andre deler av verden ville henge seg på de engelske forhandlernes opplegg når det gjelder å bevare de gamle modellene.

2002, 8 juni: Nå er fabrikken ferdig og 250 personer er allerede på plass, i sving med å innrette sine agen arbeidsplasser og i dag har de fullført den første bilen. Det blir ikke mye bilproduksjon her, de kompliserte aluminium-chassisene og karosseriene blir levert ferdige fra Tyskland, for eksempel. Men alt som smaker av håndarbeid skal gjøres her, skjønt selv om det heter håndarbeid blir alle fagfolkene støttet av det mest moderne utstyret. Utslippene fra lakk-avdelingen, som for øvrig heter Surface Technology Center, er renere enn det vannet som tas inn. 100 arbeidere er fremdeles under opplæring, og på sikt skal det tas inn enda 100 til.

2002, september: Familiedag med triste undertoner på Rolls/Bentley-fabrikken i Crewe. Alt som smaker av Rolls-Royce skal vekk, til og med navnet der det står stavet på det store vanntårnet. Forhandlerne hentet sine siste Rolls-Royce modeller fra det gamle regimet.

2002, 23 november: Nesten et år siden forrige gang, og akkurat like vått, kom de samme fem gamle Rollsene tilbake til Goodwood-fabrikken for å la seg fotografere og konstatere at det har vært fremgang. Men det hele ble lettere britisk forvirret. Dels fordi en av deltakerne i fjor hadde byttet ut sin 20/25 med en R-Type, og det viste seg litt vanskelig å få tilbake fjorårsbilen. Men mest fordi fotografens standplass i fjor – to etasjer opp – var forsvunnet. Da de endelig hadde rigget seg til splittet skyene og solen tittet frem. Et Godt Tegn, var deltakerne enige om.

2002, 23 desember: BMW Group, Project Rolls-Royce, som det fremdeles offisielt heter, minner oss på at navnet vil bli Rolls-Royce Motor Cars Limited den 1. januar 2003, at den første bilen vil bli avduket den 6 januar på Detroit utstillingen og at de første bildene av den nye bilen slippes i dag kl. 3.30 GMT.

2003, 2 januar: Vi henter ned et spekk-bilde av den nye modellen fra BMWWorld.com for å illustrere det vi vet så langt. V 12 motor med BMW bakgrunn. Space frame i aluminium med kompetanse fra diverse BMW konseptbiler pluss praktisk erfaring fra Z8. Tradisjonell kjøler og kjølerfigur. Førsteklasses interiør, og bakdører festet i bakkant. Seks trinns automat, mer enn seks meter lang, og en pris på ca. 220.000 pund – som er et stykke under Maybach. Det virker også som om Rollsen har adskillig enklere spesifikasjoner når det kommer til infotainment og komfort enn for eksempel Maybach, men at den er i stand til å gjøre en minst like god jobb. Sannsynligvis vil den bli meget mer en kjørebil for eieren enn Maybach blir.

Og så kan vi bare sette oss ned og vente.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer