Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renaussan øker Etter Sveits, Nederland og Tyskland har nå Renault og Nissan giftet seg på enda et marked i Europa. Denne gang er det Østerrike. En logisk prosess, ettersom begge eier hverandre og jobber med stadig flere felles komponenter, og felles ideer. |
||||||||||||||||
Det er vel denne delen av det vellykkede Renault/Nissan felles-opplegget som går tregest, integreringen av den siste delen av verdikjeden, nemlig distribusjonsleddet. Fremdeles er de to organisasjonene underlig spredt, enkelte steder, som i Norden, såpass ulogisk at det er Ford som har hånd om det sterkeste leddet i denne kjeden. Paradokset i dette er at dermed er et av de største bilkonsern i verden ansvarlig for å vedlikeholde, eller bygge opp, merkenavnet til en av de største bilkonsernene i verden. Det høres vel egentlig ut som ganske hyggelige toner i en bransje som visstnok skal være preget av en krig på kniven.
Nå blir båndene mellom de to partnerne imidlertid knyttet tettere på enda et europeisk marked. I Østerrike skal de to import-organisasjonene slås sammen, med tilbakevirkende kraft fra 1. januar. Det er ikke dermed sagt at forhandler-organisasjonen også skal fusjonere, det er selvfølgelig gjenstand for vurdering fra sted til sted.
Det østerrikske markedet var i fjor på snaue 279.000 enheter. Nissan hadde så vidt over 2 prosent markedsandel, Renault lå på ca. 7.
|