Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Champis på to kontinenter Mazda har hatt god grunn til å sprute champagne denne uken. Mandag rullet den første Mazda2 av samlebåndet i Spania, og noen timer senere, da det var blitt tirsdag i verdens mest folkerike nasjon, ble den første Mazda6 produsert der. |
||||||||||||||||
Det er Ford-fabrikken i Valencia i Spania som skal stå for den europeiske produksjonen av Mazda2, og kapasiteten skal etter hvert opp i 40.000 biler i året. 70 ingeniører fra Japan har den siste tiden hygget seg med bacalao og Coronas for å sørge for å få produksjonen opp og i gang og for at den holder den standard kresne europeere forventer.
Samarbeidet med Ford har gitt synergier for begge selskaper og medført reduserte kostnader og økt effektivitet. Mazda2 produseres på samme samlebånd som Fiesta som den også deler plattform og vitale deler med. For Mazda er det en lettelse å tilby biler til det europeiske publikum uten hele tiden å måtte skulle til Euro-Yen utviklingen.
Solid vekst I de fleste markeder vil Mazda2 tilbys med tre alternative bensinmotorer på henholdsvis 1,25l-75hk; 1,4l-80hk og 1,6l-100hk samt en dieselmotor på 1,4 liter-68 hester. Introduksjonen skjer i mars/april og prisene forventes å foreligge i løpet av februar.
Seks i Kina
Kina er så langt fra noe ukjent territorium for Mazda. Siden mai 2001 har de produsert Premacy og 323 ved et anlegg i Hainan provinsen, og Mazda solgte i fjor 23.000 biler i det folkerike markedet, tilsvarende 2% av personbilmarkedet. Målet for inneværende år er å øke volumet til 45.000 biler hvilket vil gi en markedsandel på 3%. Antall utsalgssteder trappes opp i takt med salgsvolumet, og fra 34 forhandlere i august 2002 er målet å ha 85 neste vår.
|