Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lexus blir Lexus, også i Japan Som verdens tredje største bilmerke, har Toyota et vell av modeller og varianter. I USA blir de mest luksuriøse markedsført under Lexus-navnet, men i Japan selges de samme modellene som Toyota. |
||||||||||||||||
Lexus har en image som minst er på høyde med de mest luksuriøse europeiske og amerikanske merkene i USA. En del av utvalget har vært solgt i Europa noen år, uten å oppnå tilnærmelsesvis den samme suksessen som i USA.
Hjemmemarkedet har Toyota i lang tid dominert med markedsandeler godt opp på 40-tallet. Derfor har også Lexus-modellene vært markedsført under Toyota-paraplyen der. Så langt. Toyota mener imidlertid nå at tiden er moden for å gjøre Lexus til et globalt merke. Fra 2005 blir Lexus også en japansk bilmerke og skal i første omgang omsettes gjennom 150 eksklusive forhandlere.
Fra våren 2004 reduserer også Toyota sine japanske salgskanaler fra fem til fire ved å slå sammen Netz og Vista kanalene. Til sammen består disse kanalene av ca 1.600 utsalgssteder og 30.000 ansatte. Kanalene Toyota, Toyopet og Corolla opprettholdes med hver sine fokusområder.
|