img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Hvor er Volvo III
De siste ti dagene har vi to ganger, med bakgrunn i aktuelle PAG-hendelser spurt om hvor Volvo er i PAG-bildet. Nå henger flere seg på. Dow Jones sendte ut en melding om at det knaker i PAG-samarbeidet, og Automotive News slo forleden opp at Ford-presset begynner å irritere Volvo.

Poenget er jo at Aston Martin, Jaguar og Land/Range Rover er prestisje og moro. Volvo er lastebiler og sikkerhet og svensk. Saken er jo bare at Volvo leverer, de andre medlemmene under Fords PAG-paraply gjør det ikke. Som ungene ville sagt: Volvo ruler, resten suger.

Dow Jones historien går på at Ford nå endelig begynner å sjekke hva de egentlig bruker alle sine oversjøiske fabrikker til, hvordan modellprogrammet er hos de forskjellige medlemmene av Ford-familien, om planer og fremtid er godt nok synkronisert. De gjengir en rekke rykter, for eksempel at etter at Jaguars X-Type får en forsiktig facelift senere i år, (da vil det også komme en diesel) vil ikke den modellen bli fornyet. Slutt for Halewood-fabrikken.

De antyder at Volvo har måttet legge planer om en mini XC90 på is og de sier også at det ikke skulle forundre om Fords overklasse-designstudio i London Sentrum må ”deletes”. Volvo og Jaguar må dele mange komponenter fremover, noe som mange frykter vil føre til at merkevare-spesialitetene vil forsvinne. Ting kan også tyde på en kommende sammenslutning av Land Rover og Jaguar. Selv om begge har hver sin sjef er Bob Dover felles styreformann og han er ikke spesielt sentimental. Hos Jaguar har han da også plassert en fyr som har mer hjerte for Land Rover, Mike Wright er ex British Leyland, med mange av de siste årene hos Land Rover.

Og samtidig som Ford fortsetter å blø, og fortsatt må subsidiere forhandlerne sine hjemme, og ikke lenger kan regne med å tjene store penger på de lette truckene og alle SUV’ene, øker trykket på PAG-gruppen. Det er for lengst vedtatt at PAG skal bidra med 30% av overskuddet midt i dette decenniet. Men det blir også mer og mer åpenbart at man regner med at Volvo skal klare dette, og mer til, mutters alene. For håpet om at de andre PAG-medlemmene skal kunne bidra så snart synker stadig. Dermed må Volvo dekke moroa for Aston Martin og mote-designere i Soho før de også skal bidra med heftige summer til amerikanske aksjonærer.

Og der kommer da Automotive News artikkelen inn. De siterer stort sett kilder som ikke vil navngis, men substansen er der. Som for eksempel at Ford klager på at Volvo er utrolig overbemannet sammenliknet med Ford. At de allikevel produserer en meget bedre bunnlinje affiserer åpenbart ikke bokholderne. Matrisefunksjonene Volvos toppfolk har innen Ford-systemet tar tid å betjene, og Fords byråkrati frustrerer sier bladet.

De peker også på vesentlige kulturforskjeller. Fords oppbygning er fremdeles ganske meget 1945, da Fords Whizz-Kids bygget en organisasjon modellert etter militære kommando-linjer. I Sverige var man vant til en meget mer åpen kommunikasjon. ”Faktisk er det slik at ansatte langt nede i systemet beskytter selskapet mot dårlige beslutningen fra topp-etasjen”, sier en Volvo-ansatt til Automotive News.

”Ford kan gi Volvo muligheter for en meningsfylt vekst som kan tjene begge parter. Men det skal ikke mye til før de har tatt en meget lovende organisasjon og ødelagt den fullstendig”, sier en Merrill Lynch analytiker til bladet. Det understrekes av en Ford ansatt som sier at ”Vi begynner å lene oss litt hardere på Volvo nå, for å få dem sterkere integrert”.

To ting kommer garantert til å skje. Vi kommer til å få noen meget kvalifiserte gjetninger på hvor meget Volvo egentlig bidro med, i forhold til de andre, etter at 2002-bokføringen ble ferdig. Og vi kommer til å få fornyede spekulasjoner om ikke Renault-Volvo-forhandlingene fra ti år tilbake kommer til å bli tatt opp igjen.

For hva Ford trenger enda mer av akkurat nå, enn solide inntekter langt frem i tiden, er en solid bunke cash. Og det er det sikkert noen som er villige til å betale for denne svensken. Uansett hvor egenrådig og uavhengig han kan virke i dag.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer