Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel tar tak For et år siden var Opel i bunnen av bølgedalen, med en hjemme-markedsandel på 9,7 prosent. I årets første kvartal slo de tilbake igjen, med 11,5 prosent. |
||||||||||||||||
Det er helt tydelig at Opel nå ser resultatet av grep som er tatt. Helt nødvendige grep. Opel blødde blodrødt da sjefen, Carl-Peter Forster dro i gang den ganske smertefulle Olympia-planen i fjor.
Kvartalstallene kommer samtidig som de tyske merkenes andel av innenlandsmarkedet synker, derfor er Opels resultater enda mer imponerende. Med 87.000 biler i kvartalet økte de volumet med 13 prosent. Fortsetter det slik vil det vise seg at Forster tok grundig feil da han i fjor, overoptimistisk sa mange, lovte en tysk markedsandel på litt over 11 prosent i 2003. Dette kommer til å bli vesentlig over. Nye modeller som Meriva og Signum kommer ikke til å ødelegge disse utsiktene, spesielt fordi dette er modeller der man nok kommer til å oppleve mye mindre kannibalisme enn vanlig.
På tross av meget-bedre-enn-ventet første kvartal er Opel-toppene forsiktige når det gjelder økonomiske resultater. De flytter ikke prognosene om pluss-resultater fremover, selv om volumet er sterkt økende. Først i fjerde kvartal kan vi vente å se svarte tall fra Rüsselsheim igjen.
|