img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Statistikk eller sikkerhet?
Norge har, nesten uten å ha konkrete økonomiske vedtak for det, vedtatt en 0-visjon når det gjelder dødsfall i trafikken. Ikke det at vi har særlig tro på at dette er noe mer enn fagre ord, de gangene det er snakk om å investere i sikrere veier, stopper det lett opp.

Det som forundrer oss i denne sammenheng, er hva som prioriteres i en del trafikk-kontroller. Gjennomføres de for å skape en statistikk for UP og Statens Vegvesen som viser hvor mye de utretter, eller gjøres det i bestrebelsene for å få mindre ulykker på veiene? Man må ha lov å spørre.


I det siste har det vært kjempefokus på feil bruk av tåkelys, selvsagt er det irriterende at folk benytter feil lys, men hadde det ikke i denne sammenheng vært naturlig å ha denne delen av kontrollen som en bisak? Vi kjenner flere som har blitt vinket inn til trafikk-kontroller, blitt avkrevd fører- og vognkort for så å få beskjed om at de vil bli bøtelagt dersom de ikke slår av grøftelysene, som en del benytter (ulovlig) sammen med kjørelysene.

Det underlige, sett fra vårt ståsted, er at det er dårlige dekk og bremser, grove brudd mot kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt dårlig sikret last, som ofte er de farligste momentene når det gjelder mulighet for ulykker. Når da hovedfokus blir på bruk av grøftelys, virker dette litt underlig og det kan umulig være et ledd i å nå 0-visjonens mål?

Vi fikk før påske følgende e-mail fra en vogntogsjåfør, som bekrefter det vi har følelsen av: At særlig UP i perioder skal oppfylle en eller annen statistikk, stopper flest mulig bilister, for kun å påpeke nye regler for grøftelys og trussel om bøtelegging om man ikke slår dem av. Dette skrev vår vogntogsjåfør:

“Hei!!.
Det var med stor begeistring jeg har erfart større frekvens i antall kontroller fra UP og Statens Vegvesen hvorav jeg var i den siste av fire på kort tid i går. Men begeistringen endret seg fort til undring og frustrasjon. På en av fire ble dokumenter og kjøre/hviletid kontrollert. Men på alle fire ble undertegnede grundig informert om forskriften om lysutstyr på tyngre kjøretøy.
Mine oransje markeringslys og mine to for mange ekstra fjernlys er gjenstand for avskilting av bil om ikke dette blir ordnet opp i umiddelbart. Representanten for UP kunne også meddele at han kunne bøtelagt meg for å bruke tåke/kurvelys sammen med nærlys til den nette sum av kr 1000,–. Noe han valgte å la gå med en advarsel denne gang siden, som han sa: “Regelverket er så ferskt”. Sitat slutt.

Kontroller som fokuserer på feil lysbruk får ikke aksept på samme måte som kontroller som fokuserer på trafikkfarlige forhold. Bransjen finner seg i kontroller, dess flere dess større sjanse for å luke ut de useriøse og farlige, men hele kontrollenheten taper anseelse dersom lys og lysbruk får hovedfokus.

Hendelsen over, og våre erfaringer med kontroller som setter hovedfokus på mindre “farlige” forseelser, står i meget stor kontrast til vinterens diskusjoner. Der kontrollmyndigheten ba om å få innføre kontroll av, og sette krav til, mønsterdybde på vinterdekk på lastebiler, samt innføre krav om kjettinger igjen.

Når samferdselsministeren var så feig at hun sendte saken tilbake til Vegdirektoratet, med krav om statistikk, står dette i meget sterk kontrast til at etatene gjennomfører kontroller av lastebilnæringen der man “glemmer” de viktige elementene, og setter hovedfokus på lysbruk.
Og apropos statistikken vår samferdselsminister etterlyste, den statistikken som eventuelt skulle vise at utenlandske vogntog var overrepresentert i utforkjøringsulykker, eller at de var i flertall til å sitte fast i glatte vinterbakker, den kunne hun ha fått ved en enkel telefon til Viking eller Falken.

Skal vi som ferdes profesjonelt langs landeveien ha respekt for regler og kontrollmyndigheter, skal kontrollmyndighetene være nøye med hva de prioriterer under kontrollene. Med det har vi ikke sagt at vi støtter ulovlig bruk av tåke/grøftelys, langt ifra.
Men skal dere nyte nødvendig respekt, kan dere ikke gjennomføre vogntogkontroller og bare gå på lysbruk. Det vil dere tape på i lengden.

Kjør forsiktig og bruk riktige lys.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer