img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Anbud på ville veier
Jeg er på ingen måte ekspert på kollektivtransport og anbud, men etter å ha betraktet det hele litt fra utsiden, snakket med leverandører, aktører og sjåfører, må jeg si jeg gjør meg noen tanker. Er det hele ute av kontroll? Får publikum virkelig et bedre busstilbud? Kan dette være samfunnsøkonomisk forsvarlig?

I dag er det slik at både buss-selskapene, leverandørene, sjåførene og i mange tilfeller publikum, mener det hele er på ville veier. Publikum mener i mange tilfeller tilbudet er blitt dårligere.


Jeg mener anbudsordningen er ute på ville veier. Virkelig på ville veier. De som har forsøkt å se dette litt ovenfra, slås av en underlig og viktig sak. Det ser ut til at dersom man skal vinne et anbud, må man legge inn pris på kjøring i et område som selskapet ikke har vært i tidligere, man må ikke ha anlegg i området og man må sørge for å ansette unge, billige sjåfører, uten dyre pensjonsordninger og uten innarbeidede og aksepterte sosiale goder.

Det merkelige er nemlig at de aller fleste anbud som er gitt så langt, har gått til selskap som tidligere ikke har vært i aktivitet i distriktet. Det gjaldt det aller første anbudet på Lillehammer, som f.eks gikk til OFB i Oslo (etter hvert kjøpt av Norgesbuss). Litra, som hadde lange tradisjoner i Lillehammer og distriktene rundt, de hadde anlegg og ansatte med lang erfaring, hadde ingen sjanse.

Siste eksempel; Schøyens Bilcentraler i Bærum. De har de senere år mistet mye kjøring til andre, fra andre steder, i eget distrikt. Nå har de lagt inn laveste anbud på kjøring i Halden og Moss i Østfold, hvor de aldri har operert før! Og det ligger an til at de får oppdraget.

Så ser man at dette etter hvert danner mønster. Et selskap får kjøringen, leier eller leaser busser i perioden, får leie en oppstillingsplass på anlegget til leverandøren, leier en arbeidsbrakke eller to og er i gang.

Som en veteran i bransjen sa til oss, om myndighetene ønsker økt bruk av kollektivtransport og busser, bør de sørge for at rammebetingelsene er riktige og prisforhandle hver rute. Da kan de oppnå det de vil – å få et bedre kollektivtilbud billigere og å få flere til å benytte det. Å sørge for å bare jage pris, må være galt.

Så ser man en annen underlig sak. De som legger ut kjøring på anbud, fylkene, setter forskjellige krav. Ikke bare på teknikken og utseendet, men også på fargen! Skal man kjøre i Oslo, for Stor Oslo Lokaltrafikk, skal bussene være kraftig grønne, skal man kjøre for Rogaland, er det en annen grønnfarge som gjelder, andre steder er det nok en farge som er den rette. Er det noe poeng, kan du si? Ja, det er det.
For om selskapene, som nå opererer landet rundt, ønsker å flytte noe av buss-parken ved neste korsvei, må de omlakkere for å få kjøre i et annet fylke! Kan det være samfunnsøkonomisk riktig? Neppe.

Så har vi leverandørene. Det er et visst volum når det gjelder byggeplasser på karosserisiden, enten det heter Volvo, Mercedes-Benz eller Scania. Om f.eks. Oslo og Stockholm legger ut anbud med oppstart samme tid, finnes det ikke byggeplasser nok til å klare å levere. Dette må også være feil.

En annen viktig sak, er sjåførene. Arbeidsplasser raseres, ansiennitet gjelder ikke, pensjoner er det ikke plass for, sosiale goder forsvinner. Ansatte i selskapet som kjører i distriktet sjåførene bor, mister jobben når anbud tapes til selskap uten tradisjoner i samme distrikt. Eneste mulighet er å søke jobb i det nye selskapet som har fått kjøringen, og på den måten vil mulighetene for å bytte arbeidsgiver hver gang det legges ut nye anbud, være stor. Man mister tilhørighet, kameratskap, ansennitet, sosiale goder osv. – en masse ulemper for sjåførene.

Vi har tilfeller der selskap har påtatt seg kjøring, som hele veien har gitt tap. Kan politikerne i lengden være tjent med denne situasjonen? Vi har selskap som har jaget “billig” arbeidskraft, uerfarne, ofte innvandrere (uten et eneste stygt ord om det), men med dårlige kjørekunnskaper, settes til å skjøtte kollektivtransporten.
Jeg har selv testet ut dette flere steder og blitt sjokkert over hvordan enkelte kjører. Dette igjen slår selvsagt ut på de vedlikeholdskostnader selskapene, og leverandørene, har basert seg på, og den onde sirkelen sluttes. Alle taper.

Sjåfører i Schøyens Bilcentraler sier de ikke lenger finner seg i at fylkespolitikernes jag etter noen øre, skal få ødelegge arbeidsplassene. Politikerne legger feil rammer, mener de. Rammer som gjør at alle sørger for å legge seg så lavt som mulig, og i det betale sjåførene så lavt som mulig. Sosiale goder man alltid har hatt, er det ikke rom for i anbudskonkurransen. Det er selskap som har lagt inn anbud som forutsetter tap, i håp om å skvise ut konkurrentene ved neste korsvei.

Påstanden i overskriften står jeg ved – anbudene er på ville veier!

Dette må noen våkne politikere se, og gjøre noe med. Men det haster. I mellomtiden raseres en hel bransje!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer