img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Sats på bussen!
Dette nummer av YrkesBil har buss som tema. Buss er egentlig et vidt spekter av produkter som dekker forskjellige oppgaver. Buss er et hyggelig transportmiddel for folk på ferietur, for firmaer som skal ha samlinger eller fest, det er helt nødvendig for trafikkavviklingen i de store byene og det knytter landet tettere sammen med tette ekspressruter.

I tillegg finnes minibuss for taxi eller institusjoner og barnerike familier satser også på minibuss. Dess mer vi ser av buss-systemer, dess mer forundres vi over at det finnes politikere og pådrivere i samfunnet som forfekter at det som går på skinner er det eneste saliggjørende.


I enkelte områder er det politisk motstand mot å gi bussen muligheter, på f.eks. lengre avstander. Hvorfor?, jo man vil beskytte toget. Men kan det være riktig å legge begrensninger på bussen for å verne om toget? Neppe. På de stedene bussen får komme til med lengre pendelruter eller ekspressruter, viser alle undersøkelser at bussen tar minimalt fra toget, den tar trafikkgrunnlaget i det alt vesentlige fra personbilen. Og det må vel være noe av målet, å sørge for at flest mulig reiser kollektivt?

Vi har besøkt den store utstillingen “busworld 2003”, et arrangement som foregår hvert annet år i den lille belgiske byen Brygge. Nesten 25.000 mennesker var innom den omfattende utstillingen som er å anse som bussfolkets Mekka.

Der fikk vi også for første gang se de ekstra lange bussene på 18 og 24 meter som er utviklet som alternativ til skinnebasert transport, som trikk eller undergrunn (se side 6-7). Når man ser hvor fleksibelt et system som benytter buss blir, forundres man over at “skinneromantikerne” fortsatt får dominere debatten mange steder.

Den bussen vi så på var en hybrid-løsning med bruk av en gassdrevet motor som lader batteripakker og hvor det sitter en elektrisk motor ved hvert hjul. En stillegående og miljøvennlig løsning. Men allikevel snakker skeptikere om at det er bedre med trikk! Den argumentasjonen er liksom mer politisk spisbar, og det forundrer oss.

Rundt de spesielt lange bussene er det laget en infrastruktur med til dels egne traseer og spesielle perronger i en ny forstad til Eindhoven i Nederland. Til tross for at det er investert i infrastruktur, er prisen langt lavere enn om man skulle satset på tradisjonelle skinneløsninger.

Her følger bussene en “usynlig” skinne, i form av magneter i asfalten. Bussen kan kjøres automatisk som et tog, men oppstår det trafikkproblemer, kan den enkelt manøvreres inn på vanlig vei i vanlig trafikk. Det gir en fleksibilitet man ikke får til med skinnebaserte transportsystemer. Systemet betyr også langt rimeligere investeringer i selve materiellet, samt langt rimeligere vedlikeholdskostnader, som gjør dette til en spennende miljøvennlig løsning. Men kan det overbevise politikere, som tror at kun det som går på skinner er brukbart? Det gjenstår å se.

Ekspressruter og pendelruter med buss kommer mer og mer. Timeavganger er blitt populære og har gjort at folk nå i stor grad heller tar bussen inn til de store byene, enn å ta egen bil. Dette er ruter helt uten tilskudd, de koster ikke staten en krone, allikevel er de ikke akseptert i alle politiske leire samt hos jernbanemafiaen. For der mener man at folk skal ta toget, uansett om frekvensen er for lav eller tiden reisen tar er for lang. Det er et underlig utgangspunkt. Om bussen kan føre til at et stort antall privatbilister parkerer bilen og setter seg på bussen, burde det applauderes.

Sats gjerne på toget der toget har sine fordeler, men slutt å tenke diktatorisk og forlange at folk skal ta toget også der tilbudet er for dårlig. La NSB få rammevilkår som gjør at de kan ta store mengder pendlere inn og ut av våre største byer hver dag. Men det bør bli slutt på at politikerne nekter konsesjon til ekspressbusser på strekninger NSB er dårlige på.

Det er usunt å legge hindre i veien for gode løsninger som bussen representerer, for å beskytte en dårlig løsning.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer