img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
2004: Fiat Panda
Selv for en som tar en spiseskje Fiat til frokost hver morgen for å holde seg i form, er dette nesten utrolig. For 11. gang har et av Fiat-gruppens produkter blitt utnevnt til Car of the Year. Denne gangen var det Panda, foran blant andre Meriva og Golf.

I snitt hvert annet år, de siste ti årene: Punto i 1995, Bravo/Brava i 1996, 156 i 1998, 147 i 2001 og altså nye Panda i 2004. Ingen behøver å være i tvil om hvem som er verdensmester i Årets Bil: 8 seire på Fiat, 2 på Alfa Romeo og en bare på Lancia, som derved er i klasse med andre ”søplefabrikker” som Volkswagen og Toyota. Audi og Opel er tross alt litt bedre stilt, de er på nivå med Alfa Romeo!

Nå er det kanskje ikke ukjent at denne nedskriver er forholdsvis underveldet av hele Årets Bil arrangement. Juryen består av 58 motorjournalister fra 22 europeiske land – svært mange av dem forholdsvis selvoppnevnte, eller med posisjoner som har gått i arv – akkurat som i et gammeldags monarki. Disse heltene er så interessante at de har vært observert på store bilutstillinger med egne navneskilt, slik at alle skal se hvor importante de er.

Og så velger de. Betydningsfulle biler som Mercedes 600 (den gamle) og Rolls-Royce Silver Shadow har vært på podiet, Austin 1800 og Renault 9 har vært blant vinnerne. Imponerende!

Juryen legger faktisk vekt på at den jobber med å finne en eneste vinner blant floraen av nye biler, og juryen alene vet vel hvordan man kan avgjøre om en VW Touran, Touareg, Multivan eller Golf er best, og i så fall bedre enn en Mazda 2, 3 eller RX 8. Og så holde den opp mot betydningsfulle konkurrenter som Smart Roadster og Jaguar XJ.

Og av en eller annen grunn biter bilfabrikkene fremdeles på. Japanerne jobber som gale for å hente tittelen til seg. Italienerne har en viss rutine i det. Tyskerne rister oppgitt på hodet hver gang. Og journalistene i juryen synes hele tiden at de gjør en glitrende jobb.

Nå skal ikke jeg påstå at Årets Bil behøver ha noe som helst med suksess å gjøre, jeg skjønner veldig godt at NSU Ro 80 ble Årets bil i 1968, men når Europas mest-tapende bilfabrikk er den som har produsert flest Årets Bil er det i hvert fall noe som tyder på at juryen ikke akkurat stemmer populistisk.

Som sagt, jeg elsker Fiater, men en Fiat-aksjonær er nok ikke like begeistret. Ikke en Fiat-eier heller, sannsynligvis, for da hadde kanskje markedsandelen, omsetningen og profitten sett litt annerledes ut. Det er med andre ord åpenbart at når juryen stemmer inn årets bil stemmer de ikke som bileiere, men som journalister med forholdsvis frilynt tilgang på gratis bil og andre goder.

Sjekk denne listen over Fiat-konsernets plasseringer gjennom tidene.

  • 1965. Austin 1800 vant mot Autobianchi Primula og Ford Mustang
  • 1967: Fiat 124 vant mot BMW 1800 og Jensen FF
  • 1968: NSU Ro 80 vant med Fiat 125 på annen og Simca 1100 på tredje.
  • 1969: Peugeot 504 vant mot BMW 2500/2800 og Alfa Romeo 1750
  • 1970: Fiat 128 vant mot Autobianchi A112 og Renault 12
  • 1972: Fiat 127 vant mot Renault 15/17 og Mercedes 350 SL
  • 1973: Audi 80 vant mot Renault 5 og Alfa Romeo Alfetta
  • 1974: Mercedes 450S vant med Fiat X 1/9 på annen og Honda Civic på tredje
  • 1979: Simca-Chrysler Horizon første, Fiat Ritmo andre og Audi 80 tredje.
  • 1980: Lancia Delta vant over Opel Kadett og Peugeot 505
  • 1981: Ford Escort vant mot Fiat Panda og Austin Metro
  • 1982: Renault 9 vant mot Opel Ascona og VW Polo
  • 1984: Fiat Uno over Peugeot 205 og VW Golf
  • 1985: Opel Kadett vant foran Renault 25 og Lancia Thema
  • 1986: Ford Scorpio slo Lancia Y10 og Mercedes 200-300 E
  • 1987: Opel Omega banket Audi 80 og BMW 7 Serie
  • 1989: Fiat Tipo på første mot Opel Vectra og VW Passat
  • 1993: Nissan Micra slo Fiat Cinquecento og Renault Safrane
  • 1995: Fiat Punto over VW Polo og Opel Omega
  • 1996: Fiat Bravo/Brava slo Peugeot 406 og Audi A4
  • 1998: Alfa Romeo 156 foran VW Golf og Audi A6
  • 2000: Toyota Yaris slo Fiat Multipla og Opel Zafira
  • 2001: Alfa Romeo 147 seiret over Ford Mondeo og Toyota Prius.
  • 2002: Peugeot 307 slo både Renault Laguna og Fiat Stilo
  • 2003: Og siden den var Fiat-tørke det året var det altså på høy tid. 55 av juryens 58 medlemmer hadde med Panda på sin stemmeliste, 16 av dem satte den på topp. Fortjent seier med andre ord. 281 poeng fikk den, neste mann, den japanske utgaven av Volvos Ford, med andre ord Mazda3, fikk 241 poeng – likt med den nye Golfen. Så fikk Toyota Avensis 219 og Opel Meriva 213. BMWs 5-serie endte på 144 poeng mens Nissan Micra fikk 111.

Og siden det ikke kommer noe særlig nytt fra Fiat i 2004 passer det jo bra. Da kan andre slippe til og så kan et Fiat-produkt blir Årets Bil for 2006 igjen.

De eneste som tar dette alvorlig snart, bortsett fra jurymedlemmene selv, er vel annonseselgerne i de bladene som er med på å arrangere dette jippoet.

Men det beste med årets Årets Bil er at den er bygget av en bedrift som er så trygg på egne produkter at de nekter å selge den til Norge, Sverige og Finland. På grunn av klimaet, påstås det.

Årets Bil – ikke tøff nok for Trysil!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer