Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo dropper egen 4x4-utvikling Litt overraskende er det at Volvo nå overlater utviklingen av 4x4 systemer til selskaper utenfor systemet. Både eieren Ford, og Volvo selv, har tidligere lagt vekt på viktigheten av å ha kontroll over strategisk betydningsfulle teknologier i eget hus. |
||||||||||||||||
Volvo blir stadig sterkere på firehjulsdrift, og vil bli enda sterkere. Men ikke på egen hånd, nå har de latt Dana og Getrag lage et selskap (der Volvo eier 40%) som skal stå for utviklingen av slike systemer, og som skal bygge og levere dem. Det nye selskapet, Getrag All Wheel Drive AB skal også ta over Volvos eksisterende produksjonsanlegg i Köping.
Getrag har forresten allerede et selskap sammen med Ford som, ikke unaturlig, heter Getrag-Ford som utvikler manuelle transmisjoner, og som også har overtatt ansvaret for denne virksomheten for Volvo. Derfra er det forøvrig i ferd med å komme en praktfull dobbel-clutch kasse snart, så er ikke lenger Audi/VW alene om det. Dette firmaet, Getrag Ford Transmission Sweden AB har et utviklingsteam på 30 personer i Gøteborg, men overfører produksjonen av Volvos 120.000 manuelle kasser (årlig tall) til Getrag Fords fabrikk i Köln. Mens Getrag er gode på tannhjul driver Dana først og fremst med aksler, men de er såpass inne i hverandres virksomhet allerede at Dana, som er storleverandør til andre Ford-bedrifter som Land Rover og Jaguar, eier 30% av Getrag i Europa og 49% av Getrags Nord-Amerikanske virksomhet. Volvos plassering av utendørs oppdrag, 75% av deres operasjoner er outsourcet – den høyeste andelen blant bilfabrikker i Europa, fortsetter altså å øke. Litt underlig, fordi nettopp en av de sterkeste ankepunktene mot Fords overambisiøse ex-sjef Jac Nasser var jo at han sendte alt for meget ut av huset, og dermed robbet Ford for kritisk kompetanse og produksjons-fleksibilitet. Men nå har åpenbart pendelen svingt igjen for i dag er dette stueren virksomhet.
”Det dreier seg bare om å presse ned både tid og kost”, er forklaringen. Og dermed blir åpenbart de strategiske elementene mindre viktige.
|