Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mot radikale endringer i F1? Sjefen for FIA, det internasjonale bilsportforbundet har i dag foreslått drastiske endringer i sporten fra 2008. Blant annet vil Max Mosley redusere sylindervolumet med 20% og fjerne alle elektroniske hjelpemidler. |
||||||||||||||||
2,4-liters V8 motorer med maksimum fire ventiler pr sylinder, ned fra dagens V10 på 3 liter med 40 ventiler, gir i utgangspunktet en kraftreduksjon på 20 prosent. I tillegg skal det innføres idiotsikre prosedyrer for å sikre at motorene benyttes i minst to løp med sviende straffer for de som bryter regelen.
Videre skal bruk av dyre, eksotiske materialer forbys gjennom å kreve at bestemte komponenter lages av spesifikke materialer, det kan blant annet innebære eksosanlegg og bremser. Det innføres en standard CPU (under FIA-kontroll) i alle biler og stivheten i karosseriet reduseres med 20 prosent. Mosley foreslår videre å innføre manuelle gearkasser, manuell clutch, forbud mot elektroniske differ og servostyring samt standard bremseskiver, klosser og calipere. Videre ønsker han å redusere minimumsvekten med 50kg for å fjerne bruken av ballast, presentere nye regler for dekk og aerodynamikk.
Økt spenning? Det er svært radikale forslag Max Mosley har lagt frem i dag, og de vil garantert bli møtt med massive protester fra team og førere. Regn derfor med at det endelige regelverket ser svært forskjellig ut når det en gang i fremtiden vedtas. Men FIA-presidenten har i alle fall startet en diskusjon som vil medføre kilometervis med spalteplass i tiden fremover.
Fredagens trening
|