img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota setter nye rekorder
Toyota sørger for rekorder også der de virkelig teller. For selv om det er morsomt å øke produksjonen og salget med imponerende verdier, er det enda morsommere å øke resultatet med vel så det. Det er nettopp det Toyota gjør, og for første gang forteller de konkret at det går ganske bra i Europa også.

31. mars ble Toyotas ferskeste forretningsår avsluttet og nå har de greid å telle opp hva de har oppnådd: For første gang viser resultatet mer enn en trillion (Onkel Skrue: ”eat your heart out”) yen. Det blir ikke dårlig i Euro heller: litt over 9 milliarder.

Det blir litt ugreit å sammenlikne med konkurrenter, men denne summen ligger på omtrent det dobbelte av hva Ford og GM klarte til sammen. Og da gjør det vel ikke noe at Toyota fremdeles bare er nummer tre, når man teller antall biler produsert? Så lenge det varer, for også der er jakta satt i gang. Toyota har ikke bare sagt at de skal bli verdens største også på volum, de har også fortalt hvordan de skal klare det. Og målet er konkret: 15% av verdens bilmarked i år 2010.

Hemmeligheten ved rekord-resultatet er ikke særlig hemmelig: kostreduksjon (anslagsvis 250 milliarder yen) mens omsetningen har økt med 8 prosent til nesten 17 trillioner yen. Dermed får man en fortjeneste som øker med mer enn 50%.

Det er også ventet at Toyota kommer til å gjøre en egen presentasjon av Europa-resultatene denne uken. Det er i så fall første gang de gir konkret beskjed om at det begynner å bli svarte tall her også.

Vi kjenner ikke resultatene fra før, og det er selvfølgelig alltid et spørsmål om hvordan slike resultater beregnes, men det er meget sannsynlig at fjoråret er første gang siden Toyota startet produksjon i Europa i 1992 at de går i pluss. Her hjemme er vi vant til at Toyota ligger i topp, med dominerende markedsandeler, det er ikke akkurat tilfelle i resten av Europa. Det er først de siste månedene de har begynt å lukte på 5 prosent markedsandel.

Det skal bli spennende å se tallene, og mens vi venter på dem kan vi jo nevne, helt en passant slik som Toyota gjør det, at ”Vi hadde som mål å selge 800.000 biler i Europa i 2005. Men siden det ble ca. 830.000 biler i fjor har vi revurdert dette året litt også, så nå regner vi med 860.000 biler i Europa i 2004”.

For å få det hele ned på jorden igjen. Det finnes firmaer som tjener flere penger enn Toyota, fremdeles. Exxon, GE og Citigroup for eksempel. Toyota er ”bare” på 7. plass på Forbes-listen over mest-tjenende.

Og her følger en meget personlig gjengivelse av en magafølelse som går på at Toyota nok kommer til å snuble skikkelig underveis. På Geneve-utstillingen i år hadde Toyota plutselig innført en merkelig regel om at bare akkrediterte journalister med medlemskort i den nasjonale journalistforeningen skulle kunne kjøpe lodd i det lotteriet der gevinsten (for alle) var en tråkig pressemappe. Jeg har aldri vært medlem av noe som helst og regnet arrogant med at det var viktigere for Toyota å plassere pressemappa si hos meg, enn for meg å få enda mer å drasse på.

Det var Toyotas norske pressesjef, Per Arne Skramstad veldig enig i, da jeg fortalte ham dette, så han fikset en pressemappe på 13 sekunder. Av meget prinsipielle grunner avslo jeg, og sa, som jeg hadde sagt til den nydelige jenta som hadde fått instruks om å avvise folk som meg, at dersom de ønsket at jeg skulle ha en allikevel fikk de sende den i posten.

Skram ga samme beskjed, etter at jeg hadde sagt at det hjalp ikke om han bar den hjem for meg. Nå kom pressemappa, for to uker siden, to måneder etter utstillingen. Slike svakhetstegn, bagatellmessige eller ei, vil kanskje berolige noen av konkurrentene. Men det er tvilsomt om pusterommet blir alt for langt.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer