img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Statsbudsjettet:
Programforpliktet motstand?

Disse linjer skrives dagen etter at landets Finansminister Per Kristian Foss har lagt frem regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2005. Dagen dette viktige dokumentet fremlegges, preges alltid av nyhetssendinger med misfornøyde representanter for en næring, et politisk parti, en interessegruppe, et distrikt, eller hva det måtte være. Et forslag til statsbudsjett MÅ møtes med missnøye – eller?

I radioen i dag hørte jeg en påstand på P4 om at alle MÅ være misfornøyd med et statsbudsjett, for som radiostemmen sa : “Uttrykker noen at de er fornøyd, vil jo politikerne neste høst tenke at de var jo fornøyd med det de fikk via budsjettet i fjor, da kan vi trygt kutte i den posten i år.”


Nå er vi en del av en viktig næring i Norge, transportvirksomhet. Men enda viktigere, transportnæringens rammebetingelser virker inn på langt flere næringer enn bare transport. Det synes ikke politikerne å være opptatt av.

Norge er stor eksportør av bl.a. fisk. Den skal transporteres til de viktige markedene på kontinentet og Norge har her flere ulemper, de ligger langt unna markedet = lang transportavstand betyr en høyere kostnad. Og i tillegg, Norge er ikke flate Danmark, det innebærer at transport med lastebil gjennom Norge med eksportvarer betyr ekstra høyt forbruk av diesel, altså en ekstra kostnad det også.

Når så politikerne velger å legge på dieselavgiften, sørger de ikke bare for dårligere rammebetingelser for transportnæringen, de forverrer konkurransesituasjonen for eksportnæringen. Og sist, men ikke minst, regjeringen som snakker om distriktspolitikk og levedyktige vilkår for industriene i distriktene, går på den andre siden imot ved å heve avgiftene på diesel.

Jeg kommer i denne sammenheng på det året Stortinget slet med å enes om Statsbudsjettet hvor en representant mente at nå viste det økte salget av dieselbiler (personbiler altså) at dieselprisen var for billig i forhold til bensin. Man burde øke avgiftene så de to drivstoffene ble like dyre. Det ble det applaus for og vedtak fattet.
Like etter var Norges Lastebileier Forbund ute og ropte et nødvendig varsko, dette slo jo blodig urettferdig ut på lastebilnæringen, de brukte jo diesel. Jeg husker politikeren som hadde kommet på den lure ideen ble spurt i TV-nyhetene om hva han syntes om at han hadde stått bak et forslag som slo slik ut på lastebilnæringen. Han svarte da: – At de ble rammet av dette, tenkte jeg ikke på!

At hans kolleger stemte for forslaget, “uten å tenke på lastebilnæringen og eksportindustrien”, forteller at vi har flere som ikke “tenker på”.
Igjen reagerer NLF på forslaget til Statsbudsjett og sier i en kommentar: “ Kollektivtrafikken er vinner i statsbudsjettet for 2005. Dette er et viktig satsingsområde for de største byene, men satsingen går på bekostning av distriktsnorge. Økning i rammen for veiformål på 2,3% tilsvarer forventet prisstigning og er derfor ingen økning av betydning. Samferdselsbudsjettets andel av det totale statsbudsjett går ytterligere ned, fra 3,3 % i 2003 til 3 % i 2005. Tidligere i år behandlet Stortinget Nasjonal Transportplan for 2006 – 2015. Da vedtok Stortinget økning av rammene. Det vedtaket kan ikke ha gjort inntrykk på Regjeringen.

NLF forutsetter at partiene som sikret flertall for økning i NTP 2006–2015, vil sørge for at rammene til vegformål økes allerede nå. Hvis ikke, blir den ekstra årlige milliard som stortingsflertallet har forutsatt lagt inn i NTP, lite troverdig.”

Når det gjelder avgiftsøkningene generelt, og økning av dieselprisen, er selvsagt NLF kritiske til dette: “Forslaget om økte avgifter vil, sammen med den sterke økningen i drivstoffprisene, øke transportkostnadene. NLF mener den høye oljepris som mange antar vil holde seg i tiden som kommer, heller tilsier en reduksjon av avgiftene enn en økning.

Den dieseltype som er tilgjengelig over hele landet, vil få en avgiftsøkning på til sammen 10 øre/l, noe som utgjør 2,9%, – altså mer enn forventet prisstigning. Det hjelper lite å innføre en 5 øres lavere avgiftssats på en ny, såkalt svovelfri dieseltype så lenge denne ikke er tilgjengelig over alt.

Også omregistreringsavgiften økes. En raskere utskifting av gamle lastebiler til fordel for miljøet, blir heller ikke prioritert av Regjeringen. NLF er også skuffet over forverringen av den miljødifferensierte årsavgiften. De mest miljøvennlige lastebiler i de såkalte Euro III, IV og V, får nå en ny årsavgift. Regjeringen viser også med dette forslaget manglende forståelse for transportnæringens rammevilkår.”

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer