Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gongong for siste runde
Bilmessa på Lillestrøm endte med rekordoppslutning. Bilåret 2004 ender, om ikke akkurat med rekord, så i hvert fall med det beste nybilsalget i stykk på denne siden av 2000-tallet. Og vi skal ikke se bort fra at det første vil generere det andre heller – det mangler ikke akkurat meldinger om “salg” fra utstillende bilforhandlere på messa. |
||||||||||||||||
Så spørs det bare hvor mange av disse “salgene” som er
bindende, hvor mange av dem som har hold i konkrete kontrakter, og hvor langt fram leveransene er beregnet å bli utført. Og hvor mange utstillere som har benyttet anledningen til å juge på seg litt ekstra. For det er nå engang slik at nybilsalget regnes fra det øyeblikket salgsobjektet blir plassert mellom to registreringsskilt, i hvert fall offisielt.
Når dette er sagt, vil vi følge opp med å klappe. For både messa og nybilsalget. Og ved å heie videre på aktørene innen bilsalg i håp om å gjøre 2004 til et så minneverdig bil-år som mulig. Jo høyere sluttsum, jo bedre minner vil året innebære. Oktober viste 11% økning i nybilsalget sammenlignet med oktober i fjor, men det betyr ikke noe grunnlag for å høyne prognosen på 108.000 nye biler i år. Et ekstra interessant aspekt hvis prosentøkningen løfter seg enda mer fra medio november og ut året, er i hvilken grad messa vil bli tillagt noe av fortjenesten for en slik økning. Sikkert er at hele fjorårets nybilsalg ble slått allerede i september, og at enda flere av importørene nådde sine merke-mål i oktober. På personbilsiden gjelder det Volvo, Suzuki, Saab og BMW og når dette leses bør også Toyota, Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz og Mini ha begynt å overgå sine mål. På varebilsiden inntil 3,5 tonn fikk både Mercedes-Benz, Ford og Peugeot sine ambisjoner i boks i oktober. De fleste andre som opererer på dette området har nådd fram forlengst, og av de 5–6 merkene som gjenstår vil nok de fleste falle av årets vare-lass med unntak av Hyundai og Renault. På den tyngre sektor nådde Iveco i oktober sitt uttalte 2004-mål på buss, ingen av de andre tung-aktørene med unntak av Volvo nådde egne mål før månedsskiftet, men når dette leses kan Setra-importøren allerede ha dekning for sine ord på buss – og kanskje Iveco på last? I hvert fall kan vi fastslå at for de fleste som opererer under 3,5 tonn kom jula tidlig i år!
|