img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Vi kjørte med Coulthard
Han må tilbake til aller første løp i 2003-sesongen for å finne sin forrige F1-seier. Selv om han ikke ligger søvnløs på grunn av manglende førsteplasser, er han sulten på mer gull.

Denne uken, noen dager etter at David Coulthard testet meget positivt for Red Bull – men før han hadde fått tilbud om kontrakt – traff vi ham på Paul Ricard-banen i Frankrike. Han var fremdeles på jobb for McLaren Mercedes, i forbindelse med at samarbeidspartneren Exxon Mobil lanserte sin nye motorolje Mobil 1 ESP Formula 5W-30.

Som eneste norske presseorgan fikk vi ikke bare et intervju med Coulthard, vi fikk også kjøre noen runder med ham på banen – selvfølgelig ikke i en Formel 1-bil, men i Mercedes SLR med 626 hester på stallen. Ingen dårlig erstatning, for ekvipasjen gjør 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder og 0-200 på 10,6 sekunder.

-- Er du klar, spør han, og jeg sjekker at sikkerhetsbeltet sitter som det skal, før han behandler gasspedalen relativt kontant. Jeg har i grunnen mer enn nok med å konsentrere meg om å sitte på, men Coulthard prater i vei. Etter hvert lærer jeg meg teknikken -- jeg slipper ut spørsmål sammen med luften i lungene når langsidene gir meg anledning til å puste igjen.

-- Det er svært uvant for meg å kjøre SLR, unnskylder han seg etter at han med et begeistret WOW-WOOW ratter kontra og bilen danser krevende på vei ut av en sving.

Hvor fort kjører du nå David, drister jeg meg til å spørre på slutten av langsiden samtidig som jeg gjør meg klar til å møte G-kreftene i høyresvingen som kommer i mot. Han beholder nemlig benet på gasspedalen lenge etter at jeg synes det ville vært høyst nødvendig å begynne å bremse.

-- Jeg fulgte ikke med på måleren, men vi var kanskje oppe i 300 km/t, svarer han – og da er vi allerede halvveis i svingen.

Ti år i action
David Coulthard har vært med i sirkuset, som han benevner jobben, i ti år. Han har vunnet 13 Grand Prix-løp så langt i karrieren. At siste seier kom så langt tilbake som i Australia i 2003-sesongen holder ham ikke våken om nettene.

-- Hvis det ikke går så bra, er det en miks av mange faktorer som ligger bak. Bilen, motoren, dekkene, team-strategi, alt dette har sin betydning for resultatet – men bilen går ingen steder uten en sjåfør. Jeg har ikke noen mentale problemer ved å akseptere å bli nummer to. Samtidig hadde det vært fantastisk å bli verdensmester, men har du konkurrert mot den som definitivt er den beste, er det lett å akseptere en andreplass.

-- Kunne du tenkt deg å kjøre i en annen type motorsport?

-- Rally virker utfordrende! Nei, det er F1 som er og blir min greie, og jeg er sulten på mer suksess, det er det som driver meg, og det er derfor jeg har jobbet med å skaffe meg ny kontrakt de seneste ukene. Generelt er det en opplevelse å få være med på F1-sirkuset hver eneste gang. Det er også en utfordring å få være med på utviklingen som skjer i dette gamet. Det er kort vei fra idé til utprøving, og som sjåfør er dette en givende erfaring.

-- Driver du mye fysisk trening?

-- De siste seks ukene har det dessverre blitt mer kontorarbeid enn trening, i perioder går mer av tiden med til business enn til fysisk trening. Alt i alt blir det gjerne fem-seks timer ulike aktiviteter i løpet av en dag – og da regner jeg ikke med disco-dansen om kvelden....

-- Hva synes du om at stadig nye arrangører kommer med i Formel 1?

-- Vi ser at nye steder som Shanghai, som første gang var arrangør i år, og Tyrkia som kommer neste sesong, takler både de økonomiske og tekniske krav som stilles som Formel 1-arrangør. Det er positivt for publikumsinteressen å få en bredere dekning, både lokalt og internasjonalt. Neste sesong blir det jo hele 19 løp. Men egentlig betyr det ikke mye for meg hvor i verden jeg konkurrerer.

Nå ser altså den meget sympatiske David Coulthard frem til å kle på seg andre farger enn McLaren Mercedes’ sølvgrå.

Trolig er hans Red Bull kontrakt bare dager unna for sjefen der, Dietrich Mateschitz uttalte nylig: --Couthard er rask. Når noen har vunnet 13 GP-løp og i tillegg har en fin personlighet er det vel ikke så mye mer å diskutere?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer