Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jaguar - Fords Saab Ferske tall bekrefter gammel mistanke. Jaguar har en ”negativ netto verdi” på mer enn 300 millioner pund. GM’s Saab og Fords Jaguar har ganske parallelle historier. |
||||||||||||||||
I 1989 kjøpte Ford Jaguar for 1,6 milliarder pund. Etter det har fabrikken tapt store penger. Hvor store vet man ikke, fordi regnskapene lenge har vært skjult i PAG-gruppens konsoliderte tall, og der har Volvo hjulpet både Aston, Jag og Land Rover til å se nysminkede ut. Mens sannheten nok hele tiden har vært at disse damene egentlig er ganske slitne. Nå sier imidlertid Jaguar fra i klartekst at de regner med å bli re-kapitalisert av Ford etter at de har måttet dekke en nedskrivning på 534 millioner pund som en følge av 2003-tapene på til sammen 601 millioner pund. Seriøse penger. Dette tapet var for øvrig det dobbelte av 2002-tapet, så det tar ikke lang tid før vi snakker nok en milliard minus. Nå ble Jaguar re-kapitalisert i 2003, men samtidig ble det åpenbart gjort en plan for ytterligere kapital-innføring. Hvordan den skal skje, aner man foreløpig ikke, men det er for eksempel en mulighet å gjøre om den gjelden Jaguar har til andre Ford-selskaper på til sammen 490 millioner pund. På tross av at Jaguar har tatt ganske kraftige grep i retning av rasjonalisering og reduksjon av arbeidsplasser, sier Joe Greenwell at fabrikken vil tape hundrevis av millioner pund i år også, og ikke gå i svart før tidlig i 2007. Alt dette betyr nok at nå kan Jaguar og Saab slåss om å være verdens høyest subsidierte biler.
|