Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Japansk USA-innspurt Desember-innspurten i amerikansk bilsalg, der flere av japanerne gjorde to-sifrede markedsandeler, dyttet totalresultatet opp på 16,9 millioner. Høyeste på tre år. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Selv om året endte godt for bransjen, måtte de amerikanske fabrikkene slikke et og annet sår. Den samlede markedsandelen for de ”amerikanske”, Chrysler, Ford og GM, sank til et nytt lavmål på 58,7 prosent. Produsenter fra Asia tegnet seg for 31 prosent i hele fjor. Ny rekord det også. Selv om de amerikanske økte medgiften for femte år på rad, listepris begynner å få et latterlig preg, måtte GM avslutte med 1 prosent nedgang for hele året, 3 prosent for desember isolert. Ford fikset en flat desember, men hele året endte 5 prosent under. Chrysler har derimot truffet riktig, 9 prosent pluss i desember og 4 prosent opp for hele året. Toyota derimot økte med ti prosent og kom over 2 millioners merket for første gang. Nissan økte med 24 prosent for hele året og også Subaru, Honda og Hyundai satte nye rekorder. Så grundig, faktisk, at hvis man bare går ut fra desembertallet, tilsvarer det et årssalg på heftige 18,4 millioner biler. Nå er det ingen som regner med at 2005 skal bli så solid, men at det kommer i nærheten av fjorårets tall er det mange som tror. Men sannsynligvis vil det koste enda mer å selge biler i år, i fjor var snitt-rabatten på bilene i USA nesten 4.000 dollars, og her er det de Tre Store som går i front. Nå har for eksempel GM gått inn i det nye året med et lager på 1,24 millioner usolgte biler, det tilsvarer 75 dagers salg, der man synes at et 60 dagers lager er i høyeste laget, så rabatter og andre push-midler blir det nok ikke slutt på. Positiv er det at Chevrolet hadde sitt beste år siden 1988, Cadillac har ikke hatt det bedre siden 1990. Men toppselgeren er fremdeles Ford F-Serien. Den solgte nesten 940.000 i fjor - en økning på 11 prosent - og den vil garantert blir verdens mest solgte modell i år også. Samtidig var det lovende at det segmentet som sank mest i USA i fjor, var de store personbilene, mens store- og luksus-SUV’er også viste tilbakegang. Små SUV’er økte mest fulgt av crossovere og STORE pickuper. Med 2,4 millioner, er dette det nest største segmentet etter de mellomstore sedanene som målte 3,5 millioner. Slik ser den amerikanske 20-topp modell-listen ut:
|