img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi TT 3.2 Quattro
PRØVEKJØRT: En 3,2-liters V-sekser i en Audi TT er heftig nok, men det heftigste med denne bilen er den nye gearkassen. Den sjalter kjappere enn du visste du hadde behov for.

Først publisert i BIL 4 - 2003.

TT 1,8 T med den råeste trimmingsgraden er heftig nok, så for den saks skyld hadde de ikke trengt å presse Volkswagens V-sekser inn under panseret i lille TT. 0 til 100 km/t på 6,4 sekunder er bare 0,2 sekund raskere enn 225-hesteren. Men saften i frasparket kan ikke turbomotoren matche, på det området er 3,2 liter sylindervolum overlegent og kompenserer lett for de ekstra 55 kiloene sekseren øker vekten med.

V-sekseren maler godmodig under panseret og sladrer om at den har mer enn nok å by på. Nå er ikke TT 3.2 lenger noen lettvekter. Før noen setter seg inn i den er vekten 1520 kg,det er mye for en bil som er bare fire cm over fire meter. Ikke så rart at man før i tiden greide seg med mindre motorer i raske biler. All vekten har selvsagt en misjon, blant annet blir den brukt til å gi trygge kjøreegenskaper, den blir brukt til å gi en høy grad av passiv sikkerhet og den blir brukt til luksusutstyr som elektriske vindusheiser og lignende.

Likevel er 1520 kg egenvekt mye, og det merkes på bilen. TT 3.2 ligger tungt på veien, og gir følelsen av robusthet. Likevel er den kjapp og letthåndterlig når svingene kommer. Og med 250 hk og 320 Nm til rådighet har svingene en tendens til å komme litt brått på. Styringen er lett og presis, akkurat riktig vektet slik at den gir førsteklasses styrefølelse og veikontakt. Ned to gear, og forsiktig rundt svingen, når jeg ser utgangen gulver jeg gasspedalen og V-sekseren, som egentlig er en litt skjev rekkesekser, gir et nydelig skyv til neste sving.

3,2-literen er samme motor som Volkswagen presenterte i Golf som VR6 (V-rekkesekser). Med 15 grader mellom de to sylinderrekkene har motoren bare en topp, og de to overliggende kamakslene betjener ventilene i begge sylinderrekkene. Konstruksjonen er genialt kompakt i forhold til Audis egne V-seksere, de ville aldri fått plass under TT-panseret.

Neste sving – to gear ned, jeg trekker to gang i den venstre hendelen på forsiden av rattet og elektronikken og hydraulikken besørger resten. Kjapt, mykt og effektivt har jeg andregearet inne. Ut av svingen raser turtellernåla mot rødmerket, jeg trekker i den høyre hendelen foran rattet og tredjegearet er der uten at jeg merker det. Kraftflyten blir ikke brutt og jeg har en jevn og kraftfull akselerasjon. Neste sving kommer bråere enn jeg hadde forutsatt og kniper brutalt mot venstre. Jeg har allerede gått av gassen og trekker i venstre hendel. Andregearet er der før jeg har sluppet hendelen.

Gearskiftene er silkemyke, lynkjappe og effektive. Jeg har aldri opplevd maken. Alfa Selespeed, Ferrari F1 og BMW SMG holder ikke lenger mål. Kanskje BMWs system henger med når det er stilt på det sportsligste, men totalt sett er dette det mest sofistikerte gearsystemet jeg har kjørt både når det gjelder smidighet og sjaltehastighet.

Direct-Shift Gearbox (DSG) heter systemet og hemmeligheten ligger i at det har to clutcher. Den ene clutchen betjener første-, tredje- og femtegearet, mens den andre betjener andre-, fjerde- og sjettegearet. Når jeg kommer med full akselerasjon i andregear ut av en sving har elektronikken allerede gjettet seg til at jeg snart vil ha bruk for tredjegearet og har derfor lagt inn det på forhånd. Når jeg så drar i hendelen for å velge et høyere gear er det allerede gjort, elektronikken gir bare beskjed til clutchene at de skal bytte posisjon, og clutchen med tredjegearet overtar for clutchen som har andregearet. Det går silkemykt og så kjapt at det er umulig å merke at kraftflyten blir forstyrret, det gjør den da heller ikke, gearskiftene skjer nemlig under belastning og elektronikken slipper ikke opp gassen. Gearskiftet skjer så raskt og mykt at det ikke forstyrrer bilens balanse selv når du ligger helt på grensen til slipp i en sving.

Når tredjegearet er lagt inn vil elektronikken legge inn fjerdegearet slik at det ligger på vent. Hvis du avbryter akselerasjonen og bremser på motoren inn mot en sving vil elektronikken tolke det dit hen at du er mer interessert i andregearet og legger inn det i stedet for fjerde. På den måten vil stort sett alltid riktig gear ligge på vent. Eneste gangen jeg fikk DSG litt på hæla var når jeg ba om to gear ned – det tok ikke mye lengre tid, men da merket jeg gearskiftet.

Og det fungerer også godt i automatinnstilling, så godt at da jeg startet kjøreturen i passasjersetet var sikker på at denne bilen hadde vanlig hydraulisk automatkasse. Clutchfunksjonen ved igangsetting er også svært godt balansert, og for bykjøring er automatfunksjonen førsteklasses. DSG er garantert å komme i mer hverdagslige biler enn TT,og først ut er nye Audi A3 som vil få den nye gearkassen i kombinasjon med den største dieselmotoren og de største bensinmotorene. Prisen vil avgjøre om dette blir noen volumselger, men DSG er mitt førstevalg når det gjelder gearsystem så langt.

DSG består av en vanlig mekanisk sekstrinns gearkasse som er koblet sammen med to våte flerplateclutcher. I de fleste biler brukes en tørr enplateclutch, den er stor og på grunn av størrelsen gir den også stor svingmasse. Ved å bruke en clutch med flere plater kan en lage clutchen vesentlig mindre og hele DSG-systemet er derfor svært kompakt og vil få plass i de fleste av Volkswagengruppens biler, også de minste. Hele systemet er utviklet for å tåle dreiemoment opp til 350 Nm, noe som gjør det anvendelig også i kombinasjon med kraftige dieselmotorer, og nettopp i dieselmotorer som jobber innenfor begrensede turtallsområder er DSG godt egnet.

TT 3.2 trivdes på de svingete veiene i fjellene innenfor Monaco og avslørte at Audis teknikere hadde gjort en grundig jobb med chassisoppsettet for den nye TT’en. Kraftigere krengningsstabilisatorer foran og bak, nye støtdempere og fjærer, og et nytt program for styringen av ESP/ASR og ABS samt kraftigere bremser hentet fra RS4 sørger for at sekserens krefter tøyles. For å utligne litt av vektøkningen foran er batteriet flyttet til bagasjerommet. En kraftig hekkspoiler sørger for at løftet i høy hastighet er dramatisk redusert, men uten at luftmotstanden er endret, den er fortsatt CD 0,32.

TT 3.2 Quattro har et høyt utstyrsnivå og foruten de elektroniske styringsprogrammene som allerede er nevnt er 17-tommers aluminiumsfelger, xenonlys, tyverialarm, skinn/alkantara sportsseter, elektronisk styrt klimaanlegg og kjørecomputer standard. I Coupé-utførelse koster TT 3.2 687.000 kroner, mens Roadsteren koster
715.000 kroner.

Audi TT 3.2 Quattro:
Motor: 6-sylindret V-motor 15(. To overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Variable ventiltider og variabelt innsugningssystem. Kompresjon: 11,3:1. Sylindervolum: 3189 ccm. Boring og slaglengde: 84,0 x 95,9 med mer. Effekt: 184 kW(250 hk) v/6300 o/min. Dreiemoment: 320 Nm v/2800 - 3200 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift m/ ESP/ASR. Sekstrinns mekanisk gearkasse med to clutcher og automatisk sjalting.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, EBD og ABS.
Dekkdimensjon: 225/45ZR17.
Mål: Lengde: 404,1 cm. Bredde: 176,4 cm. Høyde: 134,6 cm. Akselavstand: 242,2 cm. Sporvidde f/b: 152,8/151,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/føre: 1595 kg. Tillatt totalvekt: 1905 kg.
Bagasjeromvolum: 220 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,4 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,36 l/mil.
Forbruk landevei: 0,76 l/mil.
Forbruk snitt: 0,98 l/mil.
CO2-utslipp: 235 g/km.
Pris: Kr. 687.000,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer