img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Cadillac CTS på slektstreff
PRØVEKJØRT: Cadillac CTS er ikke som “Caddier” flest. Her snakker vi om V6’er, sportslige kjøregenskaper og beskjedne ytre mål. Men vekker oppsikt gjør den, både hos menigmann og amcar-entusiaster.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Si Cadillac til en amcar-entusiast og han ser for seg store, luksuriøse dollarglis med halefinner som får et jagerfly til å føle seg beklemt. Og nettopp halefinnedesignet til Cadillac er hentet fra et jagerfly. Under krigen hadde Cadillacdesignerne Bill Mitchell, Harley Earl, Frank Hershey og Art Ross jobbet med idéer om en etterkrigsbil med designelementer fra jagerflyet P-38 Lockheed Lightning,og 1948- modellene hadde klare trekk fra dette flyet, blant annet halefinner.Mot slutten av femtitallet vokste halefinnene til voldsomme dimensjoner.

Cadillac har vært tidlig ute med mange tekniske løsninger. Allerede i 1912 innførte de selvstarter og Delco tenningssystem; i 1915 lanserte de verdens første serieproduserte V8-motor; i 1929 fikk alle bilene synkroniserte gearkasser; og i 1954 hadde alle Cadillac’er servostyring og automatgear (firetrinns automat ble faktisk lansert allerede i 1941) som standardutstyr.

Spenstige linjer
Da tilbudet om å prøve den nye Cadillac CTS dukket opp, bestemte vi oss for å droppe de vanlige sammenligningene med konkurrerende merker. Vi tror ikke potensielle Cadillac-kunder er så opptatt av at CTS har omtrent samme dimensjoner som Mercedes-Benz E 320, eller at motoreffekten matcher Audis 3-liter, eller at 0 til 100 km/t går like fort unna som i en BMW 530. Cadillac handler om følelser, om å være utradisjonell, eller kanskje til og med om design.

Designen er særpreget – det er ikke mulig å ta feil av denne bilen. De skarpe linjene og vinklene, toppet med en macho front, gjør at man glaner to ganger på den. Man kan like det eller la være, men særpreget er det. Hovedlysene, med fri form-design, finner vi igjen på andre Cadillac-modeller som sportsbilen Cadillac XLR.

De skarpe vinklene preger også interiøret, det vil si ikke når det gjelder dashbordet. Det ser derimot ut som bakparten av en eldre “Caddie”, komplett med koffertluke, støtfanger og baklys. Men vinklene er klart til stede i dørtrekkene.

Blandet finish
Vi har ofte lurt på hvorfor amerikanske bilprodusenter velger å benytte hardplast i dashbord og midtkonsoller. Hardplast gir et billig inntrykk, samtidig som mulighetene for ulyder er klart til stede. Da vi satte oss inn i CTS for første gang fant vi atter igjen hardplasten – trodde vi! Men så viste det seg å være et mykt gummimateriale som var benyttet på så vel dashbord som dørsider. Problemet er bare at det fortsatt virker litt billig, og står i sterk kontrast til de lyse og innbydende skinnsetene. Det hele ga et litt blandet inntrykk.

Dashbordets myke kurver blir brutt av en kraftig midtre del som med litt fantasi minner om en jukeboks (men uten krom og flærr). Den inneholder et heftig stereoanlegg med CD-veksler, dobbelt automatisk klimaanlegg og fargeskjerm for DVD, kjørecomputer, navigasjon og en rekke annet. Når det gjelder listen over utstyr er den, som seg hør og bør i en luksusbil, omfattende, blant annet 8-veis elektriske forseter med minneprogram.

50 års aldersforskjell
Til vårt uformelle slektstreff kom det fem “Caddier” av ymse årgang. Den eldste var en 1929 LaSalle Series 832 Sedan (LaSalle var en “litt billigere” Cadillac), deretter en 1953 Eldorado convertible coupé, 1964 DeVille convertible coupé, 1976 Eldorado convertible coupé og en 1992 Seville STS. Nesten en bil fra hver tidsepoke.

Mikael Nilsson fra Degernes er en stor Cadillac-entusiast og har i sin samling en av de mer spesielle femtitallerne i landet, en 1953 Cadillac Eldorado convertible. I 1953 var dette en uoppnåelig bil for de aller fleste lønnsmottakere.
– En vanlig Cadillac convertible kostet den gang rett over 4000 dollar, en uoppnåelig bil for de fleste, mens Eldoradoen kostet hele 7750 dollar! Det forklarer vel hvorfor den bare ble produsert i 532 eksemplarer, sier Mikael.

Det føles litt spesielt å ha to “Caddier” ved siden av hverandre der det skiller nøyaktig 50 år. Dessuten er det spesielt at modellnavnet Eldorado fra og med 2003- modellene har gått over i historien. Mikaels Eldorado var for øvrig den laveste USA-produserte bilen i 1953, vanskelig å tro når man sammenligner den med dagens biler.

Vi likte oss godt bak rattet i den nye Cadillac CTS, men skal vi være ærlige ville vi heller lagt pengene i et knippe gamle Caddier. De som derimot absolutt vil ha en ny bil som skaper oppmerksomhet kan jo titte nærmere på CTS, men like sjelden som en 1953 Eldorado blir den neppe.

Dette mener entusiastene:

Jon Grasto, Cadillac-eier, Sarpsborg:
– Første gang jeg så CTS likte jeg den ikke, men etter hvert har designen falt i smak. Dette bør være en bil for de som har gått lei av Mercedes-Benz. Personlig hadde jeg heller kjøpt seks gamle Caddier til 100.000 enn én til 600.000.

Mikael Nilsson, Cadillac-eier, Degernes:
– Synes at CTS er en interessant bil, men den mangler sjel. Ellers er det jo morsomt å oppleve at min 1953-modell er like lydløs på tomgang som en 2003-modell.

Thomas Johansen, Cadillac-eier, Sarpsborg:
– CTS har et uvant utseende, men stilen er gjennomført. Fronten er veldig hightech og bilen ser spesiell og dyr ut.

 

DETTE ER CADILLAC CTS:

 

2.6 V6

3.2 V6

Sylindervolum:

2597 ccm

3175 ccm

Boring x slag:

83,2 x 79,6 mm

87,5 x 88 mm

Kompresjon:

10:01

10:01

KW (hk)/omdr.:

136(185)/6000

164(223)/6000

Nm/omdr.:

245/3400

300/3400

Egenvekt:

1590 kg

1590 kg

Aks. 0-100km/t:

9,7 sek

7,7 sek

Toppfart:

206 km/t

230 km/t

Forbruk by:

1,44 l/mil

1,64 l/mil

Forbruk landevei:

0,86 l/mil

0,90 l/mil

Forbruk snitt:

1,07 l/mil

1,17 l/mil

CO2-utslipp:

254 g/km

276 g/km

Pris:

531.000,-

639.500,-

Lengde: 482,8 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 144,1 cm. Akselavstand: 288 cm. Sporvidde f/b: 152,4/152,4. Bagasjerom: 420 liter. Tankvolum: 68,1 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Data gjelder bil med automatgear.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer