img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën Pluriel: Swiss Army Knife på hjul
PRØVEKJØRT: Jon Winding-Sørensen har vært i Spania og kjørt Pluriel. Det ga ham plutselig lyst til å bli motorjournalist.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Når jeg blir stor vil jeg bli motorjournalist. Da kan jeg for eksempel skrive “Cayenne ødelegger Porsches sjel”. (Hørte jeg noe om at Cayenne redder overskuddet og sørger for å vedlikeholde USA-markedet? Glem det – Cayenne har ikke Porsche-sjel!)

Eller jeg kan skjelle ut Renault Kangoo fordi den har lakka paneler innvendig og simpel innredning. (Var det noen som spurte om det ikke er nettopp det som er meningen? Hold munn, dette er det jeg som vet!)

Eller jeg kan gå grav alvorlig rundt en Pluriel og raskt slå fast at her finnes det ikke bakseteplass. At det er ordentlig teit at dersom man velger full speedster bør det ikke begynne å regne før man er hjemme igjen. Og at det derre med pickup bare er bløff. Du store verden så morsomt det måtte være å kunne fortelle konstruktørene at de ikke har forstått noe som helst, at de ikke aner en ting om nisjebiler eller om målgrupper. Og hvis noen peker på interiøret og sier funky, ville jeg ikke behøve å ane hva de snakket om eller hva ordet betyr, for jeg synes jo det er alt for lite tysk, svart plast der.

Unik oppskrift
Hvis noen ut fra dette tror at jeg er stormbegeistret for denne egentlige konseptutgaven (Frankfurt 1999 – lenge siden en europeisk konseptbil så sprø som denne, har gått nesten rett i produksjon) av C3 har de ganske rett. Dette er en oppskrift vi ikke finner noen andre steder, dette er en sveitsisk foldekniv på hjul. 2 CV med stil og antydning av muskler. Både Valium og Viagra.

Den kan brukes til mange forskjellige ting, men størrelsen og fleksibiliteten er slik at egentlig kan man ikke ta den helt på alvor. Heldigvis. Barnehage- og unga-på-weekend året rundt er kanskje ikke helt tingen. Den har en ganske lav representasjonstroverdighet, og motorstyrken er ikke akkurat av transkontinental klasse. Dette er jo en C3 med høyere vekt og mindre plass, men med en smil & latter-faktor som setter nye rekorder. Med denne er det ikke vanskelig å møte nye venner.

Glem det med baksetet. Det er klart at folk som bestemmer seg for en slik bil for lengst har oppdaget begrenset plass bak, og har tatt hensyn til det. Glem det med at når speedster-modus er inne, er alt håp om klimatiske beskyttelser ute (når du har demontert railene langs sidene må du la dem ligge igjen hjemme). Fra MB 230 SLs tid ble det anerkjent blant overklassen at man kunne sette igjen hard top’en hjemme, men til gjengjeld risikere å bli våt. Her er det spor av pioner-ånd og T-Ford tid.

Ikke klarer jeg pompøst å påstå at her er vi utsatt for overdoser av scuttle shake heller (noe motorjournalisten i meg leste om i det ene engelske bladet jeg leste i fjor, der det ble påstått at dette var en sykdom som herjet MG i femti-årene).

Gir godt humør
I god gammel Bil-tradisjon fant vi en annen rute og endte opp på N323, Spanias Carretera del Muerte. Greit at spanjolene har en egen hang til en vakker men dramatisk død, hils på Carmen, du møter det i tyrefekting, i flamenco, i kunst og film, og definitivt på N323 – på noen mil der døde det 43 mennesker i løpet av en weekend i fjor. Elendig vei i seg selv, og den siden av veien folk helst kjører på er midten, så du skal være kjapp i hodet og kjapp på rattet. Og vær sikker på at når du unngår en potensiell selvmorder treffer du bestefaren til alle hull i stedet. Med alle tak og alle vinduer nede var det ikke noe å utsette på oppførselen. Man merket at den ikke hadde avstivende tak, OK, men ikke slik at det gikk ut over noe som helst. Spesielt gikk det ikke ut over humøret. Utrolig hvilken virkning eksos midt i ansiktet har.

Denne bilen skal importeres i 50 + 50 eksemplarer til Norge i år. Det er mulig de fleste av de potensielle kundene trenger motorjournalistenes gravalvorlige innvendinger mot visse løsninger. Jeg har imidlertid tro på at Citroën kommer til å bruke bilene til å skape trafikk hos forhandlerne, og at kundene vet akkurat hva de har kjøpt, og kommer til å glede seg til hver eneste dag de kan gå ut, skru på bryterne for å få det firelags stofftaket ned, mens de ser opp på himmelen for å avgjøre hvilket modus de skal benytte i dag.

Pickup du liksom
Og husk nå endelig på at pickup-løsningen er bare bløff. Ulovlig, fordi skiltet ikke lenger synes, og det høytstilte bremselyset er forsvunnet.
Hallo!
Dersom du virkelig er seriøs på å kjøre kjøleskap er det jo bare å hekte på ekstra skilt, varsel og evt. koble på et henger-lysorgel. Og dersom det er en nå-og-da greie – dette med å frakte sperregods – er jeg sikker på at mange har tatt verre sjanser. Men det beste med å være motorjournalist må likevel være å kunne si, neste gang man blir presentert for et nytt luksushotell, at “forrige gang jeg var her, var det med Jaguar. Da bodde vi på et hotell som ikke bare var 5 stjerners,det var 5 stjerner pluss GL!”
Jo, jeg vil definitivt bli motorjournalist!

DETTE ER CITROËN Pluriel:

 

1.4i

1.6i 16V

Sylindervolum:

1360 ccm

1587 ccm

Boring x slag:

75 x 77 mm

78,5 x 82 mm

KW(hk)/omdr.:

55(75)/5400

81(110)/5750

Nm/omdr.:

118/3300

147/4000

Egenvekt:

1136 kg

1177 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,9 sek

11,6 sek

Toppfart:

160 km/t

185 km/t

Forbruk by:

0,89 l/mil

0,83 l/mil

Forbruk landevei:

0,55 l/mil

0,55 l/mil

Forbruk snitt:

0,68 l/mil

0,66 l/mil

CO2-utslipp:

163 g/km

157 g/km

Priser:

214.600,-

234.600,-

Lengde: 393,4 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 155,9 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/143,1 cm. Bagasjeromvolum: 266 liter. (VDA). Tankvolum: 47 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer