img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Clio V6: Eksklusiv moro
PRØVEKJØRT: En skarp snerring – bak ryggen – når turtallet drar seg over 6000-merket bekrefter at dette langt fra er en vanlig Clio.

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Du legger inn førstegearet, slipper clutchen sakte ut og gir gass – og du må ha turtall for ikke å kvele motoren ved start – og følelsen er overveldende. Dette flytter på seg! Det er imidlertid verken lydløst eller vibrasjonsfritt, og fronten spretter som en plastball på asfalt.

Som sportsbil skulle en tro Clio V6 hadde en vesentlig ulempe ved at den er basert på en standard enkel-og-grei kombikupé som prismessig starter på 150.000 kroner her hjemme. Vi trenger ikke å gå Clio V6 veldig nøye etter i sømmene før det viser seg at det ikke er mye igjen av utgangspunktet. Clio V6 er ingen Clio, for å si det sånn – og endringene fra første Clio V6, som så dagens lys for mindre enn tre år siden, er også betydelige.

Grillen er større og mer markert samtidig som frontlyktene er endret i fasongen. De store luftinntakene bak dørene sørger for pust til den midtplasserte motoren – her bygger Renault på erfaringer fra den tidlige forgjengeren Renault 5 Turbo. At motoren sitter der baksetene ellers finnes, gir bilen en vektfordeling mellom for- og bakaksel på 40/60. Et nytt innsugningssystem – som inkluderer nytt luftfilter med lav motstand, endret luftinntak i fronten, elektrisk drevet gasspjeld som gir bedre luftgjennomstrømning samt ny innsugningsmanifold – betyr at 29 flere hester enn før sørger for frasparket. Her bidrar også en ny motorstyring med sitt.

Fjæringen og hjulopphenget er modifisert i vesentlig grad, men oppsettet er fortsatt meget sportslig. Det er veigrepet – ikke komforten – som nyter godt av ingeniørenes jobb. En 23 mm økning i akselavstand er blant annet kombinert med lengre slepearmer på bakhjulsopphenget, og geometriendringen bidrar til at bakhjulene holdes vertikale hele tiden. Michelin Pilot Sportdekkene får også litt av æren for at veigrepet er bedre enn på forgjengeren, samtidig som styrefølelsen er bedre rundt nullpunktet. Kjørefølelsen nyter godt av at også gearkassen er ny. Seks trinn, kortere gearspakbevegelse og redusert differensialutveksling til fordel for respons og akselerasjon.

Er du vant til å kjøre standardbilen, tar det tid å venne seg til V6eren, det er som sagt en helt annen bil. Alt i alt er det bare dashbord og instrumentpanel du – stort sett – kjenner igjen fra din egen Clio hjemme i garasjen. Clio V6 er en ren to-seter, og bare en bagasjehylle med plass til et par vesker skiller ryggen din fra motorrommet. Den tverrstilte 3,0-literen kan du dra opp til 7200 o/min. før den sperrer. At den tåler det, understrekes av at maksimal ytelse nås først ved 7150 o/min. Når turtallet passerer 6000 o/min. minner motorlyden om rå snerring, og selv om det er lagt ned et omfattende arbeid for å dempe støyen samtidig som et potent og sportslig lydbilde beholdes, er støynivået betydelig. Vi er temmelig susete i hodet etter å ha kjørt tur/retur Paris-Dieppe, tidvis med turtallet på god vei mot rødmerkingen.

Støyen er imidlertid et lite problem i det daglige, manglende bagasjeplass er en større ulempe hvis du skal benytte Clio V6 som bruksbil. Til sammen 112 liter fordelt mellom hylla bak setene og et upraktisk rom under panseret, gir ikke stort spillerom.

Det er virkelig prisverdig at en bilfabrikk produserer en bilmodell bare for moro, bare så synd at det er så få som vil få anledning til å more seg med bilen. Med en planlagt produksjon på bare et par tusen biler, er Clio V6 neppe laget for å tjene penger – den er mer å betrakte som en bonus til entusiastene. Her hjemme er det staten som stikker av med den største bonusen, for denne motoren drar avgiftskroner. Prisen i Frankrike er 40.000 Euro.

RENAULT Clio V6:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11,4:1. Sylindervolum: 2946 ccm. Boring og slaglengde: 87,0 x 82,6 mm. Effekt: 187 kW (255 hk) v/7150 o/min. Dreiemoment: 300 Nm v/4650 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 205/40R18 foran, 245/40R18 bak.
Mål: Lengde: 384,1 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 135,6 cm. Akselavstand: 253,2 cm. Sporvidde f/b: 151,8/147,6 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1475 kg. Tillatt totalvekt: 1610 kg.
Bagasjerom: 67 + 45 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 - 100: 5,8 sek
Toppfart:  245 km/t
Forbruk bykjøring: 1,55 l/mil
Forbruk landevei: 0,98 l/mil
Forbruk snitt: 1,19 l/mil
CO2-utslipp: 285 g/km
Pris: Ca. kr. 800.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer