img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 645Ci: Kultivert sprengstoff
PRØVEKJØRT: Det finnes sintere sportsbiler enn BMW 645Ci, men få kan oppvise den samme kombinasjon av kultivert råskap og komfort.

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Forventningene var høye foran mitt første møte med BMW 645Ci. Den lave fronten, med de klassiske nyrene i rundere innpakning enn tidligere, er lett å svelge. Lyktene er særpregede, men ikke like ekstreme som på den nye 5-serien. Sett fra siden har den coupéens klassiske linjer med langt panser og en myk takbue som ender i en kort bakstuss. Sistnevnte krever tilvenning, og mange vil nok rynke på nesa over koffertlokket som formelig er lagt oppå den myke bakstussen. Men bruk litt tid på å venne deg til det, studer hekken i litt forskjellige vinkler, så faller snart også den på plass.

Vi befant oss i Sør-Spania og skulle kjøre nordover mot de andalusiske sletter, på regnvåte veier. Allerede da vi satte oss inn i 645Ci kom følelsen av velvære. De myke skinnsetene er komfortable med meget god sidestøtte. Det tykke sportsrattet, med trinnløs el-justering, ble manøvrert i optimal posisjon. Målet for reisen ble plottet inn i navigasjonsanlegget og vi vred rundt tenningsnøkkelen og vekket til live de 333 brummende hestene i V-åtteren. Herlig gromlåt!

Effektiv elektronikk
Vi kjørte 645Ci med standard gearkasse, 6-trinns manuell, perfekt tilpasset den kraftige motoren. Den våte asfalten ga oss glimrende anledning til å erfare at den avanserte elektronikken i 645Ci fikset oppgavene den er satt til å gjøre. Vi gikk med vilje for hardt inn i en brå sving, og fikk effektivt hjelp av Active Steering lenge før stabilitetskontrollen var i nærheten av sitt første blink. Vi var for tidlig på gassen ut av neste kurve, og igjen fungerte det passive sikkerhetsutstyret til punkt og prikke. Hastigheten varierte mellom 80 og 130 km/t, men dreiemomentet på 450 Newtonmeter gjorde gearskiftene sjeldne. Både i fjerde og femte gear fikk vi god respons og hadde rikelig med drag.

Kabinen er meget godt lydisolert, og hjulstøy – selv med brede 19-tommers runflat-dekk – var ikke-eksisterende. Litt sus fra speilhusene oppfattet vi i høye hastigheter. Og apropos lyd, vi kunne faktisk ønsket at vi hørte litt mer av godlåten fra V-åtteren. Den vakre musikken burde ikke være forbeholdt de som befinner seg bak bilen.

Ikke for massene
6-serie er en ny prestisjebil fra BMW, og det er synd at norske avgifter gjør den dobbelt så dyr hos oss som i produksjonslandet Tyskland. Praktisk kan den neppe kalles, i alle fall ikke om du ønsker plass til fire velvoksne personer. 2+2 er betegnelsen BMW selv bruker, og dersom de to i front rager maks 175 cm over bakken, kan man kile inn to på 165 cm i baksetet. De sitter imidlertid komfortabelt i hvert sitt separate sete med solid sidestøtte. En sjåfør på 195 cm eliminerer benplassen bak seg. Bagasjerommet på 450 liter er raust i denne klassen, og dekker behovet for en langweekend for kjernefamilien.

“Vi fokuserer på det vi er best på, kvalitet og service” og “BMW liker ikke turbomotorer, vi foretrekker volum og avansert ventilstyring” var viktige budskap under lanseringen av nye 6-serie. Det ble også lagt vekt på merkets lange tradisjoner med hensyn til coupéer og cabrioleter i premiumsegmentet. 6-serie cabriolet skal debutere i Detroit tidlig neste år, parallelt med at coupéen er leveringsklar i Norge.

Norske materialer
BMW har arbeidet hardt for å holde vekten på 6-serien på et minimum. Utstrakt bruk av aluminium (i stor grad fra Norsk Hydro) i både karosseri, aksler og hjuloppheng gjør at den selv med en relativt tung motor holder seg under 1700 kg. Viktige faktorer er også koffertlokk i glassfiber og forskjermer i termoplast. Motoren, med tyngdepunkt godt bak forakselen, er sentral for å oppnå en optimal 50/50 vektfordelig mellom de to akslene.

De færreste vil nok velge utgaven med manuelt gear, men heller legge til 24.000 kroner for automatkasse med Steptronic. Et annet alternativ er 6-trinns SMG-kasse med hendler på rattet. 645Ci er en velutstyrt bil hvor mye, inkludert et delikat skinninteriør og en rekke elektroniske hjelpemidler, er standard. Men de fleste som tar seg råd til en bil i denne klassen vil ha den skreddersydd etter egne ønsker. Vi anbefaler i så fall å ta med Active Steering, Dynamic Drive, soltak i glass og navigasjonssystem Professional, noe som samlet gir en pakkepris på ca. 1.250.000 kroner. I tillegg må du sette av et romslig budsjett for drivstoff, for på tross av et relativt beskjedent forbruk er 645Ci en bil som inviterer til lange turer og aktiv kjørestil.

BMW 645Ci:
Pris: kr. 1.159.000,-
Motor: 8-sylindret V-motor. Sylindervolum: 4398 ccm. Effekt: 245 kW (333 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 450 Nm v/3600 o/min.
Mål: Lengde: 482 cm. Bredde: 186 cm. Høyde: 137 cm. Akselavstand: 278 cm.
Dekk: 245/40 R19 foran, 275/35 R19 bak.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1765 kg. Tillatt totalvekt: 2065 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring:  1,17 l/mil
CO2-utslipp: 283 g/km

Konkurrentene: Mercedes-Benz CL, Jaguar XK.
Antall salgspunkter: 30.

 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer