img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lancia Thesis
PRØVEKJØRT: Komfort og luksus fremfor sportslige tendenser – det er essensen etter å ha cruiset med Lancias nye flaggskip.

Først publisert i BIL  1 - 2002.

Gladmelding til alle Lancia-entusiaster: Den offisielle norske importøren har bestemt seg for å varme opp igjen importen av bilmerket som har ligget på is de seneste årene – men det skjer tidligst om tre år. Importørens femårsplan sier nemlig at Lancia skal på banen igjen her hjemme, ved siden av Fiat og Alfa. Det betyr at Thesis, den nye toppmodellen fra den italienske produsenten, vil være veletablert når den entrer det norske markedet.

Det er ingen tvil om hvilken kjøpergruppe Lancia sikter seg inn mot med sin Kappa-etterfølger. Under slagordet «Class and Luxury» skal Thesis stjele kunder fra Mercedes-, BMW- og Lexus-butikkene – kunder som gjennom kjøretøyet vil signalisere at de legger vekt på luksus, ytelse og livsstil. Eksteriøret, med sine rombeformede hovedlys og en dominerende kromgrill, gir en visuell kombinasjon av fremtid og fortid. Bilens ytre særpreg forsterkes av baklysene, to smale striper av lysdioder som nærmest er usynlige før lysene tennes.

Det nydelige interiøret med semsket skinn i mahogni-innramming oser av eksklusivitet. Og det er ikke bare setene som er trukket med semsket skinn, også dørpaneler og nedre del av dashbordet har samme overflate.

Kraftige motorer
Thesis skal ikke beskyldes for å være undermotorisert. Fire kraftpakker står på programmet, med mellom 170 og 215 hester – og for to av motorene topper dreiemomentkurven seg i overkant av 300 Nm. Det kan synes som et paradoks at det er den minste av motorene som er den kjappeste. Svaret er selvfølgelig å finne i en turbolader, og på bakgrunn av en «bløt» turbovirkning kaller Lancia sitt system Turbo Soft.

Alle motorene kan kombineres med sekstrinns manuell gearkasse eller femtrinns automatkasse. Under vårt første møte med Thesis på nord-italienske veier var det bare den harmoniske og behagelige automaten som var tilgjengelig, og på en slik bil er nok automat førstevalget for de fleste kundene. Lancias automatkasse kan også sjaltes sekvensielt ved å vippe spaken til venstre fra Drive-posisjonen, og sjåføren får lyd- og varselsignal hvis turtallet ligger for lavt eller for høyt i forhold til gearet han har valgt.

Thesis er en tung bil, og det synes også på forbruket. For å komme under literen pr mil i gjennomsnitt, må du velge dieselmotoren – på den annen side er neppe drivstofføkonomi hovedgrunnen til at kundene vil velge Thesis.

Åtte kollisjonsputer er standard. Det samme er regnsensor og parkeringssensor foran og bak. Antispinnsystem, elektronisk stabilitetskontroll og elektronisk bremsekraftfordeler hører selvfølgelig til standardutstyret.

Elektroniske systemer
I tillegg tar Lancia i bruk nye forkortelser med tre bokstaver: EPB, elektronisk parkeringsbrems som løses ut med et lett trykk på en diskret hendel mellom forsetene, videre AQS som står for Air Quality System og betegner klimaanlegget, samt MSR som er en «underavdeling» av antispinnsystemet. Bokstavene står for Motor Schleppmoment Regelung,og systemet griper inn hvis du gearer ned ved høyt turtall på glatt føre.

Elektronikk er også tatt i bruk for å styre støtdemperne. Dempernes karakteristikk styres lynraskt,avhengig av underlaget,ved hjelp av seks følere. Systemet, som kalles Skyhook, demper dermed karosseriets vertikale bevegelse for å oppnå bedre komfort.

Lyddempingen i Thesis er eksemplarisk. Motorlyd, vindsus og hjulstøy danner til sammen et svakt brus som lett skyves i bakgrunnen med bilens Bose-stereoanlegg med 11 høyttalere. Men selv på dette nivået både høres og kjennes slagene når bilen passerer skarpe tverrskjøter i veien.

De første Thesis-kundene får sin bil i april, og Lancia regner med å selge 25.000 biler i året. Det er bare sedan som er i produksjon, men Lancia er ikke fremmed for tanken om andre karosserivarianter i fremtiden, for eksempel coupé.

DETTE ER LANCIA Thesis:

 

2.0 Turbo Soft

2.4 20V

3.0 V6

2.4 JTD

Sylindervolum:

1998 ccm

2446 ccm

2959 ccm

2387 ccm

Boring x slag:

82 x 75,6 mm

83 x 90,4 mm

93 x 72,6 mm

82 x 90,4 mm

Kompresjon:

8,5:1

10,3:1

10:01

18,5:1

kW(hk)/omdr.:

136(185)/5500

125(170)/6000

158(215)/6300

110(150)/4000

Nm/omdr.:

308/2200

226/3500

263/5000

305/1800

Egenvekt:

1695 kg

1680 kg

1750 kg

1715 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek

9,5 sek

9,2 sek

10,1 sek

Toppfart:

224 km/t

217 km/t

234 km/t

206 km/t

Forbruk by:

1,52 l/mil

1,52 l/mil

2,06 l/mil

1,13 l/mil

Forbruk landevei:

0,83 l/mil

0,84 l/mil

0,91 l/mil

0,63 l/mil

Forbruk snitt:

1,09 l/mil

1,09 l/mil

1,34 l/mil

0,80 l/mil

CO2-utslipp:

259 g/km

260 g/km

318 g/km

213 g/km

Lengde: 488,8 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 280,3 cm. Sporvidde f/b: 156,9/154,1 cm. Bagasjeromvolum: 480 liter. (VDA). Tankvolum: 75 liter.
Data basert på 6-trinns manuell gearkasse. Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer