img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Range Rover
PRØVEKJØRT: Kongen blant firehjulstrekkerne inntar tronen igjen. Med god hjelp fra BMW setter Range Rover en ny luksusstandard.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

I månedsskiftet april–mai vil de første norske kundene få sin nye Range Rover – en bil som ikke har en eneste komponent til felles med den tidligere modellen.

«Crossover» er et moderne begrep som betegner biler som skal smelte sammen limousinens komfort med offroaderens fremkommelighet og stasjonsvognens fleksibilitet når det gjelder bagasjeplass. Egentlig har Range Rover i alle år vært protoypen på Crossover – lenge før begrepet ble vanlig. Etter å ha stiftet bekjentskap med Land Rovers nye prestisjemodell, er det lett å forstå hvorfor den britiske bilprodusenten liker å smykke seg med tittelen «hoffleverandør til den kongelige familie».

Med tanke på at rundt regnet 95 prosent av de såkalte offroaderne aldri kjøres i terrenget, har utviklingsarbeidet hatt en grei målsetning: Å opprettholde terrengegenskapene og forbedre kjøreegenskapene og komforten på landeveien. Nå er det selvbærende karosseri med uavhengig oppheng på alle hjul som gjelder, og det er så absolutt en fordel med tanke på komforten på landeveien, men tilsynelatende et skritt tilbake når det gjelder terrengegenskaper.

I praksis viser det seg at fremkommeligheten er imponerende, nær sagt uansett underlag, blant annet på grunn av lang fjæringsvei – 27 cm foran og 23 cm bak – samt det smarte, Electronic Air Suspension som har to ulike funksjoner. Med en bryter på dashbordet kan karosseriet heves 5,5 cm når du er på vei ut på røft underlag. Differensialhuset heves tilsvarende, og det var ikke mulig tidligere med stiv bakaksel. Dessuten sier følere fra om at bilen ikke lenger befinner seg på flat vei, og sørger for å åpne to ventiler, en ved hver aksel, slik at fjæringsluften kan sirkulere fritt mellom luftbelgene på høyre og venstre side. Dermed kan fjæringen på høyre hjul være helt inntrykket, mens fjæringen på venstre hjul beveger seg helt ut.

På landeveien er Range Rover meget stabil, og må ikke «gjetes» slik som enkelte andre store firehjulstrekkere. Den er så komfortabel, og med så sofistikert utstyr, at Land Rovers folk er ubeskjedne nok til å sammenligne den med Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie...

Mye BMW
Tilsynelatende er det ikke store endringer som er gjort med bilens utseende, men når tidligere og ny modell står ved siden av hverandre, er det ingen grunn til å tvile på at den ferske Range Rover er en tvers gjennom ny bil. Tydeligst er forskjellen bakfra, hvor vi finner klare likhetstrekk med den nye Mini – men det gjelder absolutt ikke størrelsen.

På en måte er Range Rover et bilde på den internasjonalisering som er resultatet av de senere årenes omfattende samarbeid mellom ulike bilprodusenter. Den tredje Range Rover i løpet av 31 år er nemlig ingen rendyrket Land Rover – satt på spissen er den en BMW produsert under Ford-regi. Hovedtyngden av utviklingsarbeidet som ble utført mellom 1994 og 1999, er signert BMW. Rekken av BMWkomponenter er lang. Her finner vi først og fremst begge motorene, som er modifisert for å tåle røffere bruk, blant annet med forsterket bunnpanne og at luftinntaket er lagt høyere.Videre finner vi at automatkassen med Steptronic, stabilitetssystemet DSC, multifunksjonsrattet, rattstammen og de elektrisk regulerbare setene stammer fra BMW. Frontrute med varmetråder er av velkjent Ford-herkomst.

Utstyrsluksus
Interiøret er preget av treverk og skinn i beste britiske tradisjon, med tre–fire fargevalg. Kirsebærtre kan erstattes av mørkere valnøtt eller aluminium. Velger du dieselmotor er bilens seter trukket med stoff.

Seks kollisjonsputer er standard, og det er også parkeringsføler, bremsekraftforsterker og elektronisk bremsekraftfordeler. Klimaanlegget kan styres separat ved passasjersetet foran, samt i baksetet.

Hill Descent Control, HDC, systemet som sørger for at farten aldri overstiger 9 km/t når du kjører utfor bratte bakker, er velkjent fra Land Rover-modellene Freelander og Discovery. Nå er systemet videreutviklet, og Range Rover debuterer med HDC som trer i funksjon også når gearvelgeren står i «High». Tidligere var det mulig bare i posisjon «Low».

Det permanente firehjulstrekksystemet er synkronisert. Lavgear kan legges inn i fart inntil 16 km/t, mens «High» kan kobles inn igjen så lenge farten er under 48 km/t.

Med en pris som starter tett oppunder 900.000 kroner, sier det seg selv at Range Rover ikke blir allemannseie. Snarere tvert i mot, dette er eksklusive saker. Importøren, som nå er Volvo Personbiler Norge AS, etter at både Land Rover og Volvo er samlet under Ford-paraplyen, regner med å selge 35 biler – og håper på 50. Ikke overraskende regner importøren med at seks av ti kunder vil velge dieselversjonen, på grunn av prisen. Ellers har 4WD-interesserte grunn til å merke seg at en helt ny Discovery kommer i 2004.

DETTE ER RANGE ROVER:

 

4.4 V8

3.0 Td6

Sylindervolum:

4398 ccm

2926 ccm

Boring x slag:

92 x 82,7 mm

84 x 88 mm

Kompresjon:

10:01

18:01

kW(hk)/omdr.:

210(286)/5400

130(177)/4000

Nm/omdr.:

440/3600

390/2000

Egenvekt:

2440 kg

2435 kg

Aks. 0-100 km/

9,2 sek

13,6 sek

Toppfart:

208 km/t

179 km/t

Forbruk by:

2,22 l/mil

1,44 l/mil

Forbruk landevei:

1,26 l/mil

0,94 l/mil

Forbruk snitt:

1,62 l/mil

1,13 l/mil

CO2-utslipp:

389 g/km

299 g/km

Priser:

1.238.369,-

883.389,-

Lengde: 495,0 cm. Bredde: 195,6 cm. Høyde: 186,3 cm. Akselavstand: 288,0 cm. Sporvidde f/b: 162,9/162,6 cm. Bagasjeromvolum: 535 liter. (VDA). Tankvolum: 100 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Pris basert på SE-versjon. pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer