img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jaguar S-Type R
PRØVEKJØRT: S-Type R er rå kraft i sober innpakning. 395 hk og 0 til 100 på 5,6 sekunder er imponerende nok, men det var kjøreopplevelsen som trollbandt redaktøren.

Først publisert i BIL 5 - 2002.

I fjellene nord for Barcelona er det svinger, det er mange av dem og de kommer tett, akkurat passe tett til at Jaguaren får strukket ut og vist hva den duger til. Dette er ingen bil for hårnåler, dette er en bil for de lange svingene. En bil som det er lett og trives med når asfalten ligger der slett og innbydende med åpne oversiktlige S-kombinasjoner. Det er 1,8 tonn bil som loses over Catalonske fjellpass, og det hviner i kompressoren når gassen legges mot gulvmatta og vi løftes fram på en bølge av rå kraft, en bølge som føles uendelig.

Når svingen åpner og jeg har sikt til neste sving, legger jeg pedalen i bånn. Andregearet tar raskt slutt, ZF-kassen legger silkemykt inn tredje og løftet fortsetter, fjerde – bølgen fortsetter å rulle og det virker som kraften aldri tar slutt. Neste sving kommer brutalt fort og jeg hiver meg på bremsene. De kraftige Brembo-kalipperne klemmer rundt 365 mm skiver så det river i kroppen, samtidig legger jeg inn andregearet.

Jaguarfølelsen
Styringen er presis og kontant, men likevel oppleves ikke S-Type R som en rendyrket sportsbil. Den har for mye tyngde til det.Og det blir merkbart i svingene. Selv om krengningen er moderat kan du ikke unngå å legge merke til den. Og måten den takler ujevnhetene på sladrer om at Jaguar har tenkt mer på komforten og ikke rendyrket de sportslige egenskapene. En M5 vil nok hamle opp med S-Type R på svingete vei uten for store problemer, men kjøreopplevelsen i Jaguaren er av et helt annet kaliber.

De ekstremt brede bakdekkene sørger for utrolig veigrep, og ut av svingen er grepet betryggende. Stabilitetskontrollen er så vidt inne og gir seg til kjenne, men drar ikke ned momentet og 541 Nm kan utnyttes
maksimalt.

Når en bruker denne motoren maksimalt er dette en av de råeste sedanene på markedet, og med kjøreegenskaper som utfordrer mange biler med vesentlig mer sportslig karakter. Samtidig byr den på et komfortnivå som du normalt bare forventer i luksuslimoer og karakteren er ikke til å ta feil av – dette er britisk bil på sitt beste.

Dette er Jaguars top-of-the-line modell når det gjelder effekt. 395 hk gir V-åtteren med kompressor og dreiemomentet som er på topp med 541 Nm ved 3500 o/min gir trekkraft i alle situasjoner. 4,2-literen er en videreutvikling av 4-literen med kompressor som brukes i XKR og XJR. 5 prosent høyere turtall på kompressoren, det økte sylindervolumet og fintuning av motorstyringen har gitt en effektøkning på 32 hk i forhold til 4-literen.

Automatgear er standard og sekstrinnskassen fra ZF er en nytelse.Den sjalter kvikt og mykt, men S-Type R fortjener sjalting ved rattet, det blir litt gammelmodig å bruke stikka for manuelle gearskift. Jeg opplever det dessuten som en ulempe at den sjalter ned ved kickdown selv om du har valgt gear manuelt, det hadde vært mer naturlig at automaten på eget initiativ sjalter opp når motoren går tom for pust, det gjør den derimot ikke.

S-Type R har et mer sportslig utstyrsnivå enn standard S-Type 4.2. Blant annet har den kraftigere hjulutrustning, kraftigere bremser og Jaguars aktive støtdemperkontroll er tunet for en litt mer aggressiv kjørestil. Blant annet strammes støtdemperen bak før de foran i lave hastigheter for å redusere understyringstendensene, mens det i høye hastigheter gjøres omvendt for å øke stabiliteten.

Nye hjuloppheng
I likhet med alle S-Type-modellene har også R’en fått nytt forhjulsoppheng med triangelarmer i kombinasjon med høyt plasserte A-armer. Også bakhjulsopphenget har fått en rekke endringer for å øke stabiliteten og komforten. Det nye karosseriet, som ikke har kosmetiske endringer, er 10 prosent stivere. Eksteriøret er fintunet, blant annet vil du kjenne igjen den nye S-Type på grunn av den nye grillen og de nye tåkelysene. Også interiøret har fått en liten modernisering, og blant de nye detaljene er den elektriske betjente parkeringsbremsen som betjenes med en liten hendel på midtkonsollen mellom forsetene.

Førerplassen er gjennomtenkt og praktisk, og selv om detaljfinishen ikke er helt på BMW-nivå, er dette et tiltalende interiør. Kjørestillingen er perfekt enten du vil ha litt sportslig karakter eller vektlegger komfort. Og ønsker du det, kan alle S-Type leveres med justerbare pedaler.

Jaguar har ikke spart på utstyret i S-Type R, men fortvil ikke – det er fortsatt mulig å utvide utstyrspakken. Et stereoanlegg vil de fleste ha, og et komplett anlegg med 320 Watts forsterker, ti høyttalere og CD-skifter kommer på 11.500 kroner, navigasjonssystemet koster 28.000 kroner, elektrisk justerbare pedaler koster 3.400 kroner. Alt er relativt,men i R-sammenheng er dette små beløp.En S-Type R med nevnte utstyr koster 1.311.300 kroner. Hadde jeg et par millioner som truet med å svi hull i bukselomma, hadde jeg kjøpt en tvert.

JAGUAR S-Type R:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder, variable ventiltider og kompressor med to ladeluftkjølere. Kompresjon: 9,1:1. Sylindervolum: 4196 ccm. Boring og slaglengde: 86 x 90,3 mm. Effekt: 291 kW (395 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 541 Nm v/3500.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og PBA.
Dekk: 245/40ZR18 foran, 275/35ZR18 bak.
Mål: Lengde: 487,7 cm. Bredde: 181,8 cm. Høyde: 142,3 cm. Akselavstand: 290,9 cm. Sporvidde f/b: 153,4/154,2 cm.
Vekter: Egenvekt: 1800 kg. Tillatt totalvekt: 2240 kg. Maks tilhengervekt: 1850 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum:
69,5 liter.
Aks. 0 - 100: 5,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,85 l/mil
Forbruk landevei:  0,92 l/mil
Forbruk snitt:  1,25 l/mil
CO2-utslipp:  314 g/km
Pris:  kr 1.268.400,-
Forbruk ifølge 99/100/EU

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer